1 Eylül 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 34

1 Eylül 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 34

NAUMOF KİMDİR? 1927'de Moskova'da doğan Naumof, 1950'de Moskaova Enerji Enstitüsünü bi- tirdi, 1966'da teknik bilimler doktoru, iki yıl sonra da profesör oldu. Mesleğinde erişebileceği en yüksek mertebeye çıkarak Sovyet Bilimler Akademisi üyeliğine getirildi 1984'te yapılan seçimde de akademisyenliğe yükseldi. Naumof meslek yaşamı boyunca 100'den fazla bilimsel yapıt yazdı ve aralarında Ukrayna Devlet Ödülü de bulunan birçok ödül kazandı. 1955'te getirildiği İdari Sorunlar Enstitü- sü Bilim Sekreterliği sırasında esas olarak Massechussets Teknoloji Enstitüsün- de (MİT) konuk öğretim üyeliği yaptı. 1967'de önemli bir bilgisayar yapım kuruluşu olan /İnstrumentation, Otomas- yon ve Denetleme Sistemleri Bakanlığı'na (MINPRIBOR!)'e bağlı Elektronik De- netleme Donanımı Enstitüsünün yöneticisi oldu. Bu goreuı sırasında süreç kontrolü bilgisayarlarının M serilerinin sorumluluğunu üstlendi 1974'ten başlayarak DEC PDP ile uyuşabilir genel amaçlı SM silsilesi minibil- gisayarların baş tasarımcısı oldu. İlgilendiği alanlar arasında multimicro sistem- lerin mimari ve programlaması, şebekeli bilgisayarlar, yüksek düzeyli dilleri bırleştıren işlemciler ve yayım sistemleri bulunmaktadır. 1983'te de Sovyet Bi- mler Akademisine bağlı olarak yeni kurulan Bilgi-İşlem Sorunları Enstitüsünün yonetıcılıgıne atandı. Naumof, geçtiğimiz yıl Kişisel Bilgisayarlar için Sektörlerarası Bilimsel ve Tek- nolojik Kompleks (İSTO) genel yöneticisi oldu. list ülke arasındaki ortak projelerle il- gili. Bu projeler halen kullanılmakta olan mainframelerle mini ve kişisel bilgisayar dizilerinin üretimini kapsı- yor. Bu ülkelerin bilim Akademileri arasında Yapay Zekâ programları ve bilgisayar mimarisi gibi geleceğin tek- nolojileri alanındaki geniş çaplı ortak araşlırma programlarına ilişkin bağ- lar kurulmuş ve hepsi Doğu Bloku'- nun 2000 yılına kadar Kapsamlı Bi- limsel ve Teknolojik İlerleme Prog- ramının içine alınmış: Ancak bütün bu görkemli planla- ra karşın Naumof Sovyet teknoloji- sinin hala bazı yönlerden zayıf oldu- ğunu kabul ediyor: “Bu gelişmenin ancak birinci evresindeyiz,” diyor. Bununla birlikte varolan sanayi alt- yapısının çabucak iyileştirilebileceğin- den de emin gözüküyor. Kendi deyi- şiyle “atı dizginlemek hayli zaman alabilir ama biz, bir kere dizginledik mi atı hızlı koşturmayı severiz. Nük- leer enerji ve uzay teknolojisinde ka- zandığımız başarılara -tabii Çernobil değil- bir bakın!” Gerçekten de, Sovyet bilgisayar sa- nayisi giderek bağımsız hale geldi. Örneğin Naumof'un açıkladığına gö- re, kendisi şu sıralarda birleşik bir te- levizyonla 16 bitlik bir bilgisayarın ta- sarımını tamamlamak üzere ve fiya- tı sıradan bir renkli TV ile aynı olan aygıtın bu yıl sonlarında seri üretimi- ne geçiliyor. Gülümseyerek, Reagan'- ın uyguladığı kısıtlamaların umduk- larından daha süratli ilerlemelerine yol açtığını belirten Naumof daha sonra ciddileşerek şöyle diyor: “Ço- ğu kez Batılıların bizim DEC ya da IBM'i kopya etmekten başka birşey yapmadığımızı söylediklerini duyu- yorum. Böylesi doğrudan kopyalar yapmamız olanaksız. IBM'in bilgisa- yarları bizimkilerden çok farklı. Biz şimdi kendi yolumuzda ilerliyoruz.”” “Naumof'un üzerinde durduğu nokta önemli. Çeşitli bileşenleri üre- timde Sovyet teknolojisi hayli geliş- miş olsa da ABD ya da Japonva'da- kinin inceliğine erişemiyor. Bu yüz- den bir ABD aygıtını çip çip kopya etmek olanaksız. (Bak “Sovyet Sis- temleri''). Bununla birlikte Naumof geçmişte DEC ve IBM'in Sovyet do- nanımlarının gelişmesine yol göster- diğini kabul ediyor. Naumof'un şimdi Bilgi İşlem So- runları Enstitüsü'nün (IPİTAN) başı olarak oynamakta olduğu rol Sövyet bilgi işlem sanayisinin gelişmesi ba- kımından oldukça stratejik. IPIAN Moskova'daki yönetim merkezi ve ülkedeki üç bürosunda 900 dolayın- da uzman çalıştırıyor. Bu kurum, Soövyet Bilimler Akademisi'ne bağlı ve Sövyetler Birliğinde bilgisayar kul- lanım politikasını çizen başlıca örgüt olan yeni Devlet Bilgisayar ve Bilgi İşlem Komitesinde temsil ediliyor. IPIAN geniş bir çalışma alanına sahip. Bir araştırma ve danışma ku- rulu olarak kullanıcı gereksinmeleri- ni tahmin ediyor ve bunları yeni ürün ve sistemler için önerilere dönüştürü- yor. Bu çalışma başlıca üç alanda ger- çekleşiyor: hem donanım hem yazı- lımda kısa vadeli üretim geliştirme, tüm Sövyet sanayi ve bilim camiası- - na karşılıksız bilgi işlem danışmanlı- Bi ve teknolojiler alanında uzun va- deli araştırmalar. Naumof'un bugün- kü uğraşının çoğu kişisel bilgisayar- larda odaklaşıyor. Commodore 34