1 Eylül 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

1 Eylül 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

Yeni grafik- chip'lerin teknik oluşturulmasını da mümkün kılmaktadır. Ancak modermn grafik-chip'ler sayesindedir ki, PÜ'lerde de gelişkin grafik uygulamalar yapılabilmek- tedir. IĞLIYOR? metin işleme etkinliğine büyük ya- rarı dokunabilir. Böylelikle, her bü- yüklükteki ve tüm değişik işaretle- riyle birlikte simge cümlelerinin orantılı yazı türünde olmak suretiy- le monitörde gerçek bir görüntüye kavuşturulmaları sağlanmış olur. Ayrıca, metnin ve grafiğinin iç içe girmesi de sözkonusu olabilir. Hesaplama Verim düzeyi yüksek bir grafik- ekranı bir yandan geniş kapsamlı sayısal tabloları belli bir bağlam için- de sunabilirken, öte yandan da he- saplama sonuçlarının grafik olarak dönüştürülmesini ayrıntılı bir tarzda gerçekleştirebilir. Bilgisayar Oyunları Profesyonel bilgisayar kullanıcı- ları arasında da pek çok kişinin il- ginç bir bilgisayar oyunuyla sinirle- rini rahatlatmaktan hoşlandığı bir gerçektir. Bu tür programların da- ha iyi bir ekran-grafiği sayesinde çekiciliklerinin artacağı bellidir. Ay- rıntılar ne denli çok görüntülenebi- lirse ve görüntüler ne denli çabuk oluşturulabilir ve değiştirilebilirse, oyun sahneleri de o denli gerçekçi bir etkiye sahip olurlar. Kullanım Ve nihayet Macintosh'un ya da GEM ve Windows olarak bilinen kul- lanım sisteminin çekiciliği de artmış olur. Kullanılan simgeler ayrıntı yö- nünden daha zengindirler ve sistem daha hızlı çalışır. Yavaş çalışan bir bilgisayarın kullanımında gerekli olan zaman süresi kişinin bu konu- da deneyimi arttıkça giderek sıkıntı verici olmaya başlar. çevresel gerecin, ekranın kısıtlılıkla- rından ötürü pratikte gerçekleşeme- diğini vurgulamak gerekiyor. Bunun nedeni görüntünün saniyede en az 50 kez yeniden kurulması zorunluluğu- dur; oysa monitörlerin hiçbiri böylesi hızlı bir tepkiyi verememektedir. Ben- zer bir kısıtlılık bilgisayarın iş belle- ğinin ekran görüntüsü ile ilgili bilgi- leri içeren kısmı için de sözkonusudur. Bu durumda ulaşılabilecek görün- tü kalitesinin sınırlarını belirleyen ar- tık işlemci ve yongalar değil ekran ol- maktadır. GRAFİK İŞLEMCİLER VE LAZER YAZICILAR Bir grafik işlemci için belki biraz beklenmeyen bir görev de, son gün- lerde büyük bir güncellik kazanmış olan lazer yazıcılar tarafından gün- deme getirilmiştir. Bunlar bir görün- tüyü, daha görüntü kendileri tarafın- dan kâğıda geçirilmezden önce, ken- di iş depolarında tam olarak oluştur- mak zorundadırlar. Bundan ötürü bu aygıtlar, eğer grafik de basabilecek şekilde tasar- lanmışlarsa, | ya da daha çok Me- gabyte'lik RAM'la donatılmışlardır, çoğunlukla da Motorola'nın MC 68000 işlemcisini kullanırlar. Ama as- lında bir grafik-işlemcinin bu işe da- ha uygun olacağı akla yatkın geliyor. Gerçekten de İntel ve Texas İnstru- ments sözünü ettiğimiz işlemcilerini bu kullanım için de salık vermektedir- ler. Üstelik lazer yazıcılar, ekranlara kıyasla görüntü üretmek için daha çok zamana sahiptirler ve dolayısıy- la grafik işlemcilerin yüksek kapasi- telerinden daha verimli bir biçimde yararlanabilirler. SONUÇ OLARAK... Başlangıçta sormuş olduğumuz so- ruyu bir kez daha soralım: Grafik bil- gisayarlar ev ve iş bilgisayarlarından farklı yeni bir bilgisayar kategorisini mi temsil ediyor? Geçen üç yıl boyunca Macintesh, Atari ST, Amiga bilgisayar alanında grafiğin avanı-garde'ini temsil ediyor ve yeni bir donanım mimarisi anla- yışı öneriyorlardı. Yeni grafik yonga- ları (işlemci ve yardımcı-işlemcileri) ise IBM-uyarlı bilgisayarlara bundan böyle adı geçen bilgisayarları kendi sahalarında yenebilme şansını ver- miştir. Ama gelişme hangi yönde olursa olsun, grafiğin artık bilgisayar yarışının kıyısında kalmayacağı, ak- sine tayin edici faktörlerden biri ol- duğu açıkça görülebiliyor. — 25