1 Eylül 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Eylül 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

'pek pahalı olmadıklarından, kendi tamirinizi kısmen kendiniz yapmayı öğrenmeniz için, iyi bir başlangıç olur. Değiştir ve Eşle Şimdi, her şeyi doğru yapıp yap- madığınızdan emin olmak için tekrar tekrar kontrol ettiniz ve hâlâ birşey- ler âksıyor. O zaman ne yapacaksı- nız? Bir “tamir arkadaşı'” bulmaya ça- lışın. Sizinkine benzeyen bir bilgisa- yar sistemi olan ve sisteminizi onun evine taşıyabileceğiniz kadar size ya- kın oturan herhangi birini bulun. Şimdi, onun parçalarını birer birer si- zinkine takarak, aksamınızda hangi parçanın aksadığını bulmanız müm- kün. Mesela, herhangi bir disketi ve sü- rücünüzü kontrol etmek için önce disketi arkadaşınızın sisteminde de- neyin. Eğer yükleniyorsa ve işliyor- sa, mesele sizin sürücünüzdedir. Yok eğer işlemiyorsa, disketiniz arızalı olabili. Eğer sürücünüz sizinle konuş- mayı reddediyorsa, bilgisayarınıza başka bir sürücü bağlayın ya da sü- rücünüze başka bir bilgisayar bağla- yın. Her iki yönden de kısa zaman- 14 da meselenin bilgisayarınızın gir- di/çıktı devrelerinde mi, yoksa disket sürücüsünde mi olduğunu anlayabi- lirsiniz. Parça değiştirmek arkadaşınızın * aksamına zarar vermez, tek bir istis- na dışında. Eğer bilgisayarınız siz anahtâra el sürmeden, kendi kendi- ne açılıp kapanıyorsa güç kaynağı arızalı olabilir. Arızalı olma ihtimali olan bir güç kaynağını arkadaşınızın bilgisayarına bağlamayın. Bilgisaya- ra zarar verebilirsiniz. Ama arkada- şınızın sağlam güç kaynağını tabii ki kendi bilgisayarınıza bağlayabilirsi- niz. Değiştirip eşlerken, kabloları, çı- kışları, arabirimleri ve genişleme ya- taklarını unutmayın. Tamircinize bü- tün sorun monitör kablosundayken monitör için ücret ödemek pek işini- ze gelmez herhalde. Ya da mesela sü- rücünüzün çıkışında sadece bir kab- lo kopmuşken, gidip yeni bir disket sürücüsü almanız iyi olmaz. Değiştirip eşleme işlemini gelişigü- zel yapmayın. Sisteminizin nasıl dav- randığını gözönüne getirin ve hangi birimin mesele çıkarıyor olabileceği- ne karar verin. Ondan sonra işleyen bir diğeriyle değiştirin. Arızalı bir Bilgisayarınızla dostluk kurmanız her zaman çabucak ve kolayca olmayabilir. Serinkanlı bir " yaklaşım, bu dostluk için zorunlu önkoşuldur. parçayı bulabilmek için şimdiye ka- dar kaç kere eşlemek zörunda kal- dım. Bir tamir arkadaşınız olmasa bile, parçaları sistemin nasıl işlediğini dü- şünerek sınamanız mümkün. Mese- la, diyelim ki bilgisayarı açtığınızda monitör ekranınız aydınlanmıyor. Bilgisayarın açık olduğunu biliyorsu- nuz, cereyan göstergesi yanıyor ve parlaklık düğmesiyle de oynadınız. Şimdi ne yapmanız gerekir? Önce sürücüye bir disket sürün ve fihristi yüklemeyi deneyin. Disket sü- rücüsünün hareketli ışığı yanmıyor- sa, bilgisayarınızın girdi/çıktı devre- lerinden biri arızalı olabilir. Yok eğer ışık yanıyorsa, sorunumuz monitör kablosu olabilir. Eğer bilgisayarınız arızalanırsa, ki bu er geç olacaktır, çoğu sorunun önemsiz olduğunu ve tamir edilebile- ceğini unutmayın. Ama eğer bu ya- zıda sayılan işlemler fayda etmiyor- sa, ya da sisteminiz güvenilir, mese- la Commodore tarafından yetkilen- dirilmiş, bir tamirciye götürün. Ayrıca bilgisayarınızın pek kırılgan olmadığını ve klavyede yapacağınız herhangi bir şeyin pek zarar verme- yeceğini de unutmayın.