1 Eylül 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 35

1 Eylül 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 35

*“Bu aygıtlara Sovyetler Birliğinde en ucuz teknoloji olmasından ve da- ha büyük sistemlere göre daha etkin olmasından ötürü birinci öncelik tanınıyor”” diyor Naumof. “Ancak biz kişisel bilgisayarı bağımsız bir makina olarak görmüyoruz. Bana göre bunları mini ve micro olarak ayırmak olanaksız. Bu ayırım Ame- rikalıların yaptıkları bir tanımlama- nın sonucu. Bizse, bunlara çok geniş uygulama alanları olan kişisel kulla- nım amacıyla yapılmış bilgisayarlar demeyi tercih ediyoruz.” *“Bu ayırım Batıda küçük bılgısa— yarlar için politika saptanırken yapı- lan stratejik bir hataydı. Standart PC'yi alacak olursanız bunun etrafı- na bir çok şey takmak olanaksız. İn- terfacelerin çoğu ilke olarak ancak orada var ama bunu Lotus 1,2,3- tü- ründen daha büyük konfigürasyon- larda paylaşmak istediğiniz de bunu yapamazsınız.”'' “Ama DEC'in her zaman farklı türlerde işletim sistemleri ile kullanı- lacak şekilde tasarlanmış sistemleri oldu. Şimdi Amerikalılar da DEC yaklaşımına geri dönüyor. Birçok Amerikan şirketi stratejik bir yanlış- lık yaparak başta PC'lerde kazandık- ları bazı başarılara aldandılar ve bir- çok uygulama alanında uzağı gör- mekten yoksun kaldılar.”* Naumof'un güçlü entegrasyon ve standartlaştırılmış çok kullanıcılı kü- çük sistemler felsefesinin ışığında IPLAN “kişisel bilgisayarlar için ye- ni mimariler, yerel şebekeleri olan PC'ler PC'lere bilimsel, tıbbi ve fab- rikalarda kullanılan araçları bağlaya- cak değişik interfaceler üzerinde ça- lışıyor.”” GOFIBÇOV’UN KUMARI SEKP Birinci Sekreteri Mihail Gorbaçov tuttuğu yolda yürüyebilirse Sovyet eko- nomisi köklü bir değişikliğe uğrayacak. Yaygın bilgisayar teknolojisi kullanımı ise Goörbaçov'un planının kilit unsurlarından birini oluşturyor 280 milyon tüketiciye 24 milyon çeşit ürün üreten Sovyet ekonomisinde son oönbeş yılda görülen büyüme hızının yavaşlaması sorunu üzerine görüşlerini ya- zan, ülkenin önde gelen iktisatçılarından Abel Agabenyan, “bu olumsuz eğilim- lerin ekonominin yönetimindeki yanlışlık ve eksikliklerden kaynaklandığını”' belirtiyor En çok uğraşılan sorun olan denetimin aşırı merkezileşmesinin sonucu olarak imalat sektörü tüketici taleplerini doğrudan doğruya karşılayamıyor. Agabenyan, “onbinlerce işletmeden olaşan bir ekonomik kompleksi artık yalnızca merkezden etkili bir biçimde yönetmek olanaksız” diyor. Hedeflerinin ''merkeziyet ve ademi merkeziyetin akla uygun bir bireşimini yaratmak'' olduğunu söyleyen Agabenyan Bakanlıkların bundan böyle daha çok ulusal ekonomiyi etkileyen konularla uğa- şacağını ve böylece "işletmeler üzerinde kurdukları yararsız vesayetten ve işlet- melerin çalışanlar kollektifinin halledebileceği sorunlarla uğraşmaktan kurtulacaklarını” düşünüyor. Sovyet hükümeti bilgi işlem teknolojisini bu modernleşme sürecinin sıçrama tahtası olarak görüyor. Sovyet bilgisayarcılığının geleneksel olarak güçlü olduğu üretim süreci kontrol sistemlerinin yanısıra şimdi asıl olarak gereken şey, yenı muhasebe sistemleri, pazar araştırması, bütçe denetimi ve büro otomasyonu ıçın PC'ler, kolay kullanılabilir uygulamalar ve eğitim amaçlı soffware. Bu yüzden iş- letmeler çabuk, ucuz ve etkin çözümler peşinde, Yürürlükteki Beş Yıllık Plan he- deflerine göre 1990'a kadar 1.1 milyon bilgisayara ek olarak ve işletmelere açık uçlu uygulama paketleri yerleştirilmesi gerekiyor. Bu kadar hızlı ve köklü deği- şikiiklerin üstesinden gelmek, hangi ekonomide olursa olsun, ancak bu değişim- n çoök etkilenen işçi ve yöneticilerin desteğiyle mümkün. İşçiler bu değışıklıklerın kendilerine ne getireceğini bilmek isteyeceklerdir. elki de bu sorunun cevabı Görbaçov'un Komunıst Partısı Merkez Komitesi- nin Ocak'takı toplantısında yaptığı şu konuşmada y: “Demokrasiye hava kadar ihtiyacımız var. Eğer... demokrasiyi genişletmek, ilerletmek ve ülkenin emekçi halkını ulusal yeniden kuruluş çabalarına yaygın olarak katmak yolunda ciddi adım- lar atmazsak, politikamız tökezleyecek ve planlarımız suya düşecektir.” Commodore