1 Aralık 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Aralık 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

men Toback, geçen bir kaç senede, okullara binlerce 64 ve yüzlerce 128 attı. “Commodore'un sıradan insanın bütçesine uygun düşmesi”” diyor To- back,“okullarda çok sayıda öğrenci- nin, makül bir fiyata, cihaz üstünde bizzat tecrübe edinmesine imkân ve- riyor. Okul sistemlerinin çoğu bütçe- Jerinin iki yakasını bir araya getire- bilmek için hayli sıkıntı çekerken, Commodore'un özellikleri ve fiyatı onu çok câzip kılıyor.” FİYATA ÖZENMEK Commodore, 64 ve 128 modelleri- nin öğrenim piyasasına kazandırdığı fiyat avantajının pekâlâ farkında. Şirket, özellikle, çok sayıda bilgisa- yar siparişinin verildiği durumlarda, bu avantajı vurgulamaktan geri kal- mıyor. Richard Meclnteyre hiç sözünü esir- gemeksizin bu noktanın altını çiziyor: “Şu anda piyasada geçerli olan ha- reket tarzı (modus operanti) öğrenci- lere daha çok sayıda cihaz sağlamak ise, 64 ve 128 fevkalâde iyi iş yapı- yor. Çünkü bu cihazlar, düpedüz, okul sisteminde, sınıflardaki bilgisa- yarlar için ayrılan sınırlı paranın en maksada uygun ve idareli biçimde kullanılma yolu oluyor.”” Bu fiyat etkinliği aranılan bilgisa- yar sayısi arttıkça yükseliyor. Evvel- ce Commodore öğrenim pazarlama- sı işiyle ilgilenen, şimdi de şirketin sa- tış elemanlarının eğitim bölümünde çalışan Joseph Marlino, ““Okullar ar- tık, her sınıfa mümkün olduğunca daha çok sayıda bilgisayar tahsis ede- bilmenin yollarını arıyorlar” diyor. Ve ekliyor: “Bir sınıfı, tüm öbür ci- hazlardan daha düşük fiyata, baştan aşağı 64'lerle doldurabilirsiniz.”” ÜCRET VE ÖZELLİKLER Tek başına fiyat da yeterli bir un- sur değil. Öğrenim gibi bütçesi hayli sınırlı bir alanda dahi. Ama Commo- dore'un taraftarları, 64'ün bilanço- sunun yanı sıra başka bir çok saha- da da rekabet şansı olduğunu belir- tiyorlar. Lilly Toback diyor ki: “64 modeli, çok makül bir fiyata müzik, hayaletler ya da periler, cin- ler, renkli grafikler ve eksiksiz bir ASCII klavyesi sağlıyor. Öğrencile- re, bilgisayarcılığın pek çok yönleri- ni elleriyle temas ederek kavratan çok güçlü bir cihaz bu.” Joe Marlino ise, 64'ün genç öğren- cilere - hele hele, bilgisayar denen ci- hazlarla hayatlarında ilk defa yüz yü- ze gelenlere- pek çok avantaj sağladı- ğına değiniyor. Marlino ayrıca, 64 modelinin çok “dostane” bir cihaz oluşuna ek olarak, 40-kolonlu ekra- nın aşırı büyük ebatlı karakterlerin türetilmesine imkan verdiğine dikkati çekiyor: “Commodore 64'ün grafikleri ve ses kapasitesi”” diyor Marlino, “*öğ- rencilerin, özellikle de gençlerin çok hoşuna gidiyor.” MUAZZAM BİR YAZILIM DESTEĞİ Herhangi bir öğrenim bilgisayarı- nın başarısı, onun için geliştirilen et- gi kin dersane yazılımı sayısına bağlıdır. Büyük hafızalı cihaz sayısı büyük ra- kamlara varmakla beraber, şu anda, işleyiciler 64 modelini programların kullanılabileceği cihazlar arasında sa- yılıyor. Commodore'dan Mclntyre, 64 ya- zılımının muazzam desteğinin, bir öğ- retim cihazı olarak, makinanın etkin- liğini daha da arttırdığı görüşünde: “Bilgisayarları sadece birer yazılım sağlayan cihazlar olarak düşünmek- ten vazgeçmeliyiz” diyor. ““Çünkü, bilgisayarı bu şekilde görmeye başlar- sanız, Commodore cihazları, öğren- cilere aktarılacak programlarda en uygun yol olacaklar.”” Önemli konularda yazılım yayım- layan büyük bir firma olan Broder- bund'un öğrenim piyasası pazarlama müdür yardımcısı, Cathy Carlson, “Biz yine de 64'ü desteklemeye de- Commodore —a 15