1 Aralık 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

1 Aralık 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

Bilgisayar Giriyor Okula 64'er Dergisinden Çeviren: Ziya Bayman Gerd, bir 12. sınıf öğrencisi ve elli sınıf arkadaşıyla birlikte bilgisayarın monitörünü izliyor. “Bir okulda bu kadar çok bilgisayar mı? Herhalde böyle bir okul yoktur” diyecektir ço- ğunuz. Aslında böyle bir okul var, ama bugün henüz bir istisna oluştu- ruyor. “Okulda bilgisayar”” konusu- nun günümüz Federal Almanya- sı'nda ne durumda olduğunu ve ge- lecek için ne gibi beklentiler olabile- ceğini anlatmaya çalışacağız yazımız- da. Bugün “bilgisayar destekli eğitim” ne düzeyde gerçekleşmiş durumda? Bu soru karşısında üç okul alanını birbirinden ayırmamız gerekiyor. Bunların ilki, ilk ve ortaokuldan olu- şan 1. ortaöğretim düzeyi, ikinci alan 11. ila 13. sınıflardan oluşan 2. orta- öğretim düzeyi, #-üncü alan ise mes- lek okulları. Pi.. öncelikle 2, ortaöğ- retim düzeyine bakalım. Lise düzeyi için tüm ülke fikir bir- liğine varmış durumda. Bilgisayarın okula en yoğun biçimde girdiği dü- zey bu. Böyle olması, herhalde bütün eyaletlerde lise bitirme imtihanları açısından önemli rol oynamasından kaynaklanıyor. İnformatik (Bilgi iş- lem) dalı tüm eyaletlerde ders olarak veriliyor ve müfredat programları ve yöntemleri arasında bir uyum sağlan- mış durumda. Milli Eğitim Bakanlı- ğı'nca düzenlenen konferansta varı- lan anlaşma gereğince bilgi işlem der- si tüm federal eyaletlerde üçüncü ve- ya dördüncü bakalorya (mezuniyet imtihanı) dersi olarak kabul edildi. Okulların Durumu 1. ortaöğrenim düzeyinde ise bilgi işlem tekniği temel eğitimi, henüz emekleme durumunda. Bilgisayarın ilk ve ortaokullara, öncelikle de 8. ila 10. sınıflara girmesi için gerekli uyuş- manin en kısa zamanda sağlanması &d F nsanın odasında, bı!gısayarm başında oturması günümüzde artık son derece normal. Ama okulda bir klavye ile uğraşmak çok daha seyrek görülen bir durum. Bu durum yakında değişecek. Bunun nasıl olacagmı anlatmak istiyoruz. zorunlu. Federal Eyaletler Komisyo- nu'nun bir çerçeve taslağı uyarınca tek bir bilgisayar dilinin doğrudan öğretilmek zorunda olmadığı bir sis- tem hedeflendi. Daha çok kullanım- lar, kullanım olanakları ve bilgisayar tekniğinin sınırları işlenecek bu ders- lerde. Bu konuların nasıl bir müfre- dat haline getirileceği eyaletlerin inis- yatifine bırakılmış. Yani her eyalet kendi çorbasını kendi pişirecek. Bu konuda iki ana eğilim netleş- mekte: 1- Yeni teknolojilere ilişkin bilgi- ler ağırlıkla “giriş dersleri” olarak Commodore adlandırılan derslerde öğretilecek. Bavyera ve Rheinland-Pfalz eyaletle- ri, şu anda model deneylerinden olu- şan deneme aşamasını gerçekleştiri- yorlar ve bu yöntemi izliyorlar. Bu arada yeni teknolojiler öncelikle tek- nik-doğabilimsel derslere katılacak- lar. Rheinland-Pfalz'ın vardıkları noktadan görülüyor ki, program akış planları ve program dilleri ile birlik- te, metin işlem, veri bankası ve ölçmek-yönetmek-denetlemek de işin içine dahil edildi. Gerçekleştirme efektleri ve veri koruma sorunları sosyal alanda inceleniyor. 2- Niedersachsen ise tümüyle farklı bir taslağa örnek oluşturuyor. Bura- da yeni teknolojilerin olabildiğince büyük bir dersler yelpazesine yayıl- ması öngörülmüş. Bu dersler, sosyal bilimler, sanat, müzik, biyoloji, ça- lışma/ekonomi, matematik, fizik ve bilgi işlem kullanımlarını kapsıyor. İlk bakışta bu uygulama sizi tereddü- de düşürebilir. Ama biraz derinleme- sine baktığımızda, örneğin bir synthe-