December 1, 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

December 1, 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 15

vam ediyoruz” diyor. “Ve, bu ciha- zın öğrenim sahasında kullanılması için yeni boş alanlar açıyoruz.” Carl- ston'a göre, bu yeni alanların çoğu doğu sahillerinde. Carlston diyor ki: 64 yazılımları için Kanada çok mü- sait bir pazar.” Lilly Toback, Commodore cihaz- ları için hazırlanan öğrenim yazılım- larının her türlü öğrenim kurumuna yayıldığına işaret ediyor. “*#*Her konu- da öğrenim pazarları için çok geniş bir temel mevcut” diyor. Ayrıca, sı- nıfta fevkalade etkin bir şekilde kul- lanılabilecek grafik ve müzik yazılım- ları da var.” Çok sayıda bilgisayar ve yazılımı temsil eden bir danışma firması olan ve öğrenim, yazılım ve donanımları hazırlayan Gölden Hedge'in başka- nı Toby Koch, Commodore cihazla- rının potansiyelinin devamlı olacağını vurguluyor. Bir öğrenim aracı olarak 64'ün etkinliğini anlayabilmek için, cihazın, öğrenim yazılımlarının deği- şimi açısından incelenmeye ihtiyacı olduğunu söylüyor. HER KUŞAK İÇİN Koch kendi konumlarını, “haliha- zırda öğrenim yazılımının dört kuşa- ğını geride bıraktık”” sözleriyle açık- liyor. “Evvela, öğrencilerin bilgisa- yara aşina olmasını sağlayan yazılım- lar vardı. Bunlar, program dillerini öğrettiler. İşte bu Logo kuşağıydı.” Koch devam ediyor: “İkincisi, ne yazılım ne de öğrenim açısından pek heyecan verici olma- yan, başlıca elektronik flaşkartların ve sihirbazların kuşağıydı. Üçüncü kuşağa Writer Rabbit (Yazıcı Tav- şan) gibi programlar dahildi. Bu program yazılımının kullanımını müfredatın her dalına yerleştirdi.”” Günümüzde, sınıfta kullanılmaya yönelik programların kuşağına giri- yoruz. “Şimdilerde, yazılım, bilgisa- yarı, kelime işleme, fikir işleme, içe- Tiği geliştirme, bir fikri kavramlaştır- ma için ve spreadsheet'ler ile databa- Commodore se'ler dahil sayı idaresi (ayarlama) konusunda zaman-ayarlama ve ve- rimlilik aracına dönüştürmekte kul- lanılıyor. Commodore'un sekiz-bitlik cihaz- ları bu çok kuşaklı tabloda nereye yerleşiyor? Koch diyor ki: “Yazılımın ilk ku- şaklarına bakıldığında, Commodore 64, renk, ses, grafik olarak, hem Apple 1I'ye hem de mukabili Frank- lin'e üstün.” Yeni kuşak verimlilik yazılımına ne buyrulur? Koch, ““128 sisteminin sunduğu pek çok hizmet var. Ciha- zın çalıştırdığı bir dizi 64 yazılımı var. Ayrıca, 80-kolonlu cihazın gücünü, performansını ve yeteğini de sağlıyor” diyor. Avrupa'daki öğrenim bilgisayarla- rı arasında 128'in en popüler model- lerden biri olduğunu belirten Richard MeclIntyre, bu cihazın çok yönlü özel- liğinin, kendi ülkesinde pek az tak- dir edildiğini öne sürüyor. “*128 mo- ilgisayarları sadece yazılım sağlayan cihazlar olarak düşünmekten vazgeçmeliyiz. deli, tıpkı PC'ninki gibi bir disk ka- pasitesine sahip” diyor. Richard Mclntyre, “Üstelik, sınıftaki gruba göre, güçlü grafik ve ses ya da bir iş programındaki 80-kolon tarzı ihtiya- cını karşılar.” EV ÖDEVİ Commodore'un okul piyasasına yüzde 12 nisbetinde nüfuz etmesi, fir- manın müşteriler nezdinde sahip ol- duğu büyük itibarı hiç de aksettirmi- yor. Mesela, BusinessWeek'in geçen- lerde neşrettiği bir tahmine göre, Amerikan evlerindeki bilgisayarların neredeyse üçte biri Commodore 64 modeli. Aslında, evlerde çok miktarda 64 modeli kullanılması, kimilerince, baş- lı başına bir öğrenim fırsatı olarak değerlendiriliyor. Commodore'dan Marlino, 64'ün tüketici piyasasına esaslı şekilde nüfuz etmesini taktirle karşılıyor. “Evlere giren milyonlar-