1 Mart 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 40

1 Mart 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 40

BEETHOVEN'E BIR AMIĞA LUTFEN! Amiga Magazin'den çev: Tuna Ertemalp Söz konusu müzik olunca, inanıl- maz ses yeteneği ile AMIGA tam bu işin adamı... Sonix ve Deluxe Music Construction Set ile günümüzün en güçlü iki müzik programını sizin için test ettik. Sonix, birçok eski AMIĞA kulla- nıcisi için yabancı değil. AMIGA 1000 ile birlikte piyasaya çıkan eski efsane Musicraft'ın geliştirilmiş ha- li. Şimdi programın daha geniş bir bölümü doğrudan doğruya makina kodu ile yazılmış, ki bu da kendini programın işlemlerini tamamlama hı- zında gösteriyor. Hız konusundaki bu sözlerimizin Deluxe Music Cons- truction Set için de geçerli olduğu pek söylenemez. Bu programın kimi iş- lemleri yerine getirmekte gösterdiği sürat(!) AMIGA'ya pek de yakışmı- yor. Bununla birlikte, Deluxe Music Construction Set'in kullanıcısına sun- duğu müzikal özellikler Sonix'den çok daha fazla. Her iki program da IFF standartı- na göre çalışmakta. Dolayısıyla hem hazırlanmış komple müzik eserleri, hem de dijitalize edilmiş sesler her iki program arasında değiş tokuş edile- biliyor. Sonix'i satın alan, yanında çeşitli ses ve parçalarla dolu bir disket ve 240 sayfalık bir de kullanım kitabı alıyor. Özellikle müzikle uğraşmaya yeni başlayanlar için bu kitap tavsi- ye etmeye değer nitelikte. Çünkü ki- tap, müziğin temel bilgilerinden baş- layıp Sonix'in kullanımına kadar okuyucunun bilmesi gereken herşeyi anlatıyor. Sonix üç değişik ekranda (Screen) çalışmasını sürdürüyor. Score-Screen ekranında müzik par- - çaları notalar kullanılarak veriliyor. Bir nota paletinden mouse yardımı ile alınan nota ve durak sembolleri por- tenin içine yerleştirilebiliyor. Ne ya- zık ki, Sonix içinde otuzikide birlik nota kullanma olanağı yok. Ancak Sonix'in yöneldiği kullanıcı grubu tam profesyonel müzisyenler yerine ortalama bilgisayar kullanıcısı oldu- 40 ğu için, bunun etkisi fazla hissedilme- meli. Bu yönelişin kendini gösterdi- ği bir başka konu da, piano, forte gi- bi dinamik farkların belirlenme ola- nağının da Sonix içinde yaralması. SONIX NE YAPAR? Yine de bu tür özellikleri sağlamak mümkün. Bunun için enstrümanları kullanmak gerekiyor. Parçasının için- de hem alçak sesli trompet (piano), hem de yüksek sesli trompet (forte) isteyen kullanıcının yapması gereken, trompeti iki değişik ses şiddeti ile dis- kete kaydedip, parçasının içinde de iki değişik enstrüman olarak kullan- maktan ibaret. Stakkato veya Lega- to gibi diğer stil belirleyici özellikler de bu tür küçük hilelerle gerçekleşti- rilebilir. Sonix'in edit fonksiyonları çok ya- rarlı ve kullanıcıyı fazla zorlamıyor. Parçanın serbestçe belirlenen kısım- larının silinmesi, kopyalanması veya başka bir yere taşınması çocuk oyun- cağı. Transpose işlemi de başağrıtma- dan gerçekleşiyor, çünkü Sonix tüm işi üzerine alıyor. Kimi kullanıcıların arayıp da bulamayacakları bir özel- lik de, birbirine bağlı notaların bir çizgi ile birleştirilmesi. Bu parçanın optik görünüşünü oldukça profesyo- nel hale getirebilirdi. Ancak Sonix bu tür şeylere pek önem vermemiş. Bu- nu, baskı işleminde de görüyoruz. Müzik parçalarının kâğıda geçirilişi, profesyonel kullanımdan çok de- mostrasyona yönelik. İkinci çalışma ekranı olan Keyboard-Screen ise bazı alışılmadık özelliklerle kendini gösteriyor. Örne- ğin klavyedeki her tuşun hangi sesi çı- karacağını kullanıcı belirleyebiliyor. Ancak bir MIDI klavyesine sahip kullanıcıların bunlarla uğraşmasına gerek yok. Çünkü, MIDI arabirimi ve klavyesi ile Sonix'i bilgisayar klav- yesi yerine müzik klavyesinden kul- lanma imkanı var. Sonix'i üstün kılan özellikler üçün- cü ekranda, yani İnstruments-Screen' de gizli. Akıllıca yazılmış bir program sonucunda AMIGA analog synthesi- zer gibi çalışabilmekte. Synthesizer'in dalga formunu mouse ile çizmek ve AMIĞA'nın “çizilen” sesi üretmesini sağlamak mümkün. Çok sayıdaki modülasyon olanakları, filtre ve ayarlanabilir Koro efekti ile etkileyi- ci sesler üretmek oldukça kolay. Ki- mi enstrümanlar ses özellikleri açısın- dan çizilemeyecek kadar karmaşık ol- duklarından, bu enstrümanların da- ha önceden mikrofon aracılığı ile ör- neklenmiş (dijitalize edilmiş) kayıtla- rını da kullanmak mümkün. Ancak bu tür ses kayıtları, diğerlerinden da- ha fazla hafıza kaplıyor. Örneklen- miş ve üretilmiş seslerin birleşimi ile çok değişik müzik parçaları yapılabi- lir. Electronic Arts'ın Deluxe Music Construction Set'i ise çok farklı bir yol izliyor. Deluxe Music Construc- tion Set ilk defa satışa sunulduğun- da AMIGA meraklılarını hayal kırık- lığına uğratmış, çünkü beklentilerinin gerçekleşmediğini sanmışlardı. Ger- çekten de ilk bakıldığında Deluxe Music Construction Set, Sonix kadar cazip görünmüyor. Ancak, program- la bir süre uğraşan kişiler, Deluxe Music Construction Set'in ne kadar çok şey sunduğunu anlıyorlar. So- nix'de arayıp da bulamadığınız özel- likleri Deluxe Music Construction Set'de bulabiliyorsunuz. Klasik nota yazımı ile çalışan her müzisyen bu programla kendini “evinde gibi”* his- sedecektir. Hemen hemen duyulma- yan piano pianissimo'dan gürleyen forte fortissimo'ya kadar bir müzis- yenin isteyebileceği bütün dinamik paleti kullanıcısına sunuyor. Stakkato ve Legato da kolayca ger- çekleştirilebiliyor, çünkü Deluxe Mu- sic Construction Set'in kullanıcısına sunduğu 15 değişik çalma stili var. Vibrato veya Tremol (ses şiddetinin modülasyonu) da buna dahil, tıpkı dalga biçiminin kontrolunun da oldu- ğu gibi. Ancak klavyeden çalmak is- teyenler hayal kırıklığına uğrayacak-