1 Mart 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 46

1 Mart 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 46

Gazette: Deneyiminiz ve geçmişi- niz, konuya sizin, aynı aletleri kulla- nan diğer müzisyenlerden farklı şekil- de yaklaşmanızı mümkün kılıyor. Eminim ki, sizin stilinizi taklit etme- ye çalışan birçok televizyon eğlence programı seyretmişsinizdir. Hammer: Benim durumumda ola- yı farklı kılan, yazdığım müziğin tü- rüdür. Bu müziği ortaya çıkardığım cihazlar ve bunun için kullandığım mod konudan bağımsızdır. Olay so- nuçta şuraya gelmektedir: “Sizi ha- reketlendiren bir melodi duyuyarsu- nuz. Peki, sizi farklı hissettiren bir müzikal fikir duyuyor musunuz?”' Ve bu her zaman esastır. Bunun yerine geçecek hiçbir şey yoktur. Gazette: Teknik açıdan bakıldığın- da, şu anda her hafta Miami Vice için yaptıklarınızı birkaç yıl önce gerçek- leştirebilir miydiniz? Hammer: Hiçbir açıdan bu müm- kün olamazdı. Bu iş, şu andakinin en az iki misli uzun zaman alırdı. Gazette: Geçen bir veya iki yılda- ki en büyük değişiklik ne oldu? Hammer: Yeni çıkan yazılımlar di- yebilirim. Özellikle üst bitimli bir synthesizer olan Fairlight CMI için olanlar... Bu arada bu cihazın hak- kını yememek gerekir. Bu, sadece cı- zırtılardan ses yaratan bir araç değil, aynı zamanda muhteşem bir ses ör- nekleme makinasıdır. Dijital kayıtla- 46 Mı'amı' Vice dizisinin 60 dakikalık her bölümü için 20 dakikalık müzik yapan Hammer, bu iş için stüdyo- sunun kalbi durumundaki CMI synthesizer'ın yanısı- ra birçok müzik aletinden de faydalanmakta. Y LN v rın ufak parçalarını örnekleyip, da- ha sonra herhangi bir klavye ile her- hangi bir seviyede tekrar çalabilirsi- niz. Gazette: Ve bunu yaygın bir şekil- de kullanıyorsunuz... Hammer: Evet, hem de çok. Bu ara- da Fairlight için hazırlanan yazılım paketindeki birkaç programdan da bahsetmek gerekir. Bu programlarla müzik parçalarını ve besteleri sırala- mak ve birleştirmek mümkündür. Bu, değişik şekillerde yapılabilir. Doğrudan klavyeden çalmak, değer- leri yazmak veya ekranda bunu ışık- lhı kalemle yapmak mümkündür. Mü- zikal besteleri bu şekilde düzeltebilir- siniz. Bütün bunlar gün geçtikçe ge- lişmekte... Ve son zamanlarda ortaya harika birşey daha çıktı; özellikle MIDI'nin ortaya çıkışından sonra insanlar ar- tık mikrobilgisayarlar için yazıyorlar. Mesela Roger Powell'in yazmış oldu- ğu harika bir programa sahibim (Tex- ture, Cherry Lane Technologies tara- fından yazılan modüler bir sıralama programı ve Roger Powell, Todd Rundgren'in Utopia adlı bandının klâvyecisi ve Cherry Lane'in de üre- tim bölümü müdürüdür). Bu prog- ram birçok bilgisayarda kullanılabi- lir. Ancak benim bilgisayarım bir PC XT. Bu durumda PC XT'ye bir MI- DI arabirim kartı takmak gerekiyor ve bundan sonra azami 16 adet synthesizer'i bağlayabilir ve bunları değişik MIDI kanallarında çalıştıra- bilirsiniz. Temelde, gerçek zamanda bir müzik parçasını çalarken, bir baş- ka müziğin parçalarını aynen bir ke- lime işleme programında kelimelerle yaptığınız gibi ilave edebilirsiniz. Gazette: Birkaç yıl önce, bu bir mikrobilgisayarla mümkün değildi. , Hammer: Doğru. Bu şekilde kitle- lerin buna sahip olması mümkün hale geldi. Gazette: Fairlight'ı bilgisayarınız- la birlikte mi kullanıyorsunuz? Hammer: Evet. İkisi de aynı anda çalışıyorlar. Fairlight inanılmaz, bir ses makinesinden çok daha üstün. Duyduğunuz bütün davulları bu ale- te yüklüyorum. Ancak farklı tonlar- da,.. Bütün bunların hepsini diskete kaydediyorum. Daha sonra bunları farklı kombinasyonlarda oluşturabi- lir ve istediğim zaman çağırabilirim. Gazette: Fairlight'ta bilgi depola- ma nasıldır? Hammer: 8 inçlik esnek, çift yo- Bunluklu, çift yüzlü. Bu arada orta- ya çıkan yeni bir sistem var ve bu, ay- nı zamanda hard disk tarafından des- teklenecek. Gazette: Ne zamandan beri bilgi- sayar kullanıyorsunuz? Hammer: Bilgisayarı yeni aldım. Birkaç ay önce... Ama Fairlight'la dört yıldan fazla bir süreden beri ça- lışıyorum. Gazette: Bilgisayarı Miami Vice bestelerinde doğrudan mı kullanmak- tasınız? Hammer: Tamamen. Programı bu kadar güzel yapan da bu. Programın adı Texture ve bu bir beste programı. Bununla gerçekten şaşırtıcı şeyler yapmak mümkün. Gösterinin sonu- nu görmeden, müzikleri önceden tas-