1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 29

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 29

dyo Amatörlü$ğü Ve öğünerek belirtmek isteriz ki ba- zı arkadaşlarımız, bilgi birikimleri ve deneyimleri ile Dünya radyo amatör- lüğünde otorite ve söz sahibi olmak üzeredirler. Genel ve esas olarak radyo amatör- lüğü, kişisel gayret ve grup çalışma- ları ile telsiz ve radyo haberleşmesi- nin her türünü yapmak ve bunun ya- nında, elektronik alanında kendini geliştirmek, yeni bir şeyler öğrenmek, deneyler yapmak, bu deneyleri yay- mak ve bundan da zevk almaktır. Uzay çağının hobisi olan radyo ama- törlüğü, kişisel zevk almanın yanın- da, toplumsal yararlar sağlayan önemli bir uğraştır. Bu uğraşa gönül verdiğinizde, telsiz ve radyonun ya- nında, bilgisayar ve diğer elektronik gelişmelerin tâ göbeğinde bulursunuz kendinizi. T Kısaca radyo “amatörü, yurdunu seven, kendine ve başkalarına saygı- h, centilmen, yardımsever, teknik bil- gisi oldukça gelişmiş ve felaket anla- rında sağduyulu ve önder olma özel- liklerini şahsında toplamış kişidir. Buna ilave olarak en kötü şartlar al- tında dahi her an ve her türlü yayına hazırdır. Günümüzde dünyada 4 milyonu aşmış lisanslı radyo amatörü bulun- maktadır. Bunlar günün her saatin- de boşlukta, antenlerinden çıkan sin- yalleri ile uçuşmakta ve çeşitli ülke- lerin amatörleri, ırk, dil, din, milli- yet ve politik düşünceleri gözönüne almaksızın birbirleriyle haberleşmek- te ve iyi dostluklar, arkadaşlıklar kur- maktadırlar. Radyo amatörlerinin, dünyadaki teknik gelişmelere katkıları, herhan- gi bir doğal afet karşısında veya bir harp zamanında gösterdikleri çaba ve gayretler cidden sözü edilebilir bir bü- yüklüktedir. Şöyle ki: Radyonun mucidi sayılan Marca- ni bile deneylerine amatörce başla- mıştır. Dünyada radyonun icadı ile haberleşmede büyük bir çığır açılmış ve profesyonel radyo yayınları baş- larken, radyo amatörleri de yavaş ya- vaş kıpırdanmaya başlamışlardır. İlk zamanlar orta ve uzun dalgalarda ya- yın yapan profesyonel istasyonlar kı- sa dalga bandının yayın mesafesinin çok az olacağını düşünerek, onlarca kalitesiz olan kısa dalganın bazı bandlarını amatörlere tahsis etmişler- dir. Böylece radyo amatörleri, ken- dilerine ayrılan bantların her herz'i- ni ve sarf ettikleri gücün her watt'ı- nın hesabını büyük bir cimrilikle de- gerlendirmeye çalışmışlar ve amplitüd mod'da yapılan yayında sarfedilen gücün taşıyıcıda boş yere harcandığı- nı görmüşler ve radyo haberleşmesi yonları kısa dalgalardan yayın yap- maya başlamışlardır. Böylece birbir- leri hakkında en ufak bir bilgiye sa- hip olmayan uzak milletlerin birbir- leri ile haberleşmesi daha kolay ve da- ha sıhhatle mümkün olmuş, devlet- ler birbirleri ile daha sıcak ilişkiler içi- ne girmiş ve milletler arası kültür alış- verişi hızlanmıştır. Bu durumun da, barış ve insanlığın geleceği açısından nasıl büyük bir önem taşıdığı tartışı- lamaz bile. Doğal afetler olduğu zamanlarda ise radyo amatörleri bölgelerinin gü- venlik sigortasıdırlar. olayına SSB (single side band) tekni- Bini hediye etmişler ve bununla da kalmayıp profesyonel radyo istasyon- larının yayın frekansında tek istasyo- nun işgal ettiği bölümü daha daralt- mışlar ve bununla da yetinmeyip bu bölümü ikiye ayırarak kullanmışlar- dır. Az güç sarfederek ve bantta az yer kaplayarak, kısa dalga yayılımının, orta ve uzun dalgalarla nispetle da- ha uzun mesafeye, daha kaliteli bir yayınla ulaşılabilineceğini ispatlamış- lardır. Bu deneyler sonucu olarak profesyonel ve braadcast radya istas- Örneklerle ifade etmek gerekirse, zelzele, sel baskını, yangın v.s, gibi afetlerde telefon hatları ve diğer res- mi kuruluşların sustuğunu düşünün. Yukarıda bahsettiğim ilk akla gelen üç afette, telefon hatlarını kesinlikle kullanılmaz hale getirir. Telefonla haberleşme felç olur ve yapılamaz. Resmi istasyonların telsizleri ve ha- berleşme sistemleri ise bayağı komp- like ve deyim yerinde ise ağır cihaz- lardır. Portatif olarak kullanımı ve enerji sağlanması bayağı güçtür. An- tenleri ise haklı olarak sabit tesis edil- miş ve genellikle değişik konumlara 29