1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 48

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 48

nı içinde insanların oturdukları yer- ler veya kullanılmayan kısımlar hak- kında sonuçlara varmalarına yardım- cı oluyorlar. Arkeologlar video kameralarını sit üzerinde sabit tutabilmek için sıcak hava balonları kullanıyorlar ve bura- da elde edilen görüntüler AMIĞA"- nın video-düzenleme ve multitasking yetenekleri sayesinde bir tek worksta- tion terminalinden çağırılabiliyor. AMIGA grafikleri ayrıca görsel bilgiyi analiz etmede kullanılıyor. Köy, 1982'de havadan yapılan tetkik- ler esnasında keşfedilmiş. Aşınmış haldeki setler ve çukurların bulundu- ğu kesimler havadan gölgeler halin- de seçilmekte. Havadan yapılan araş- tırmalar ayrıca toprağa gömülü du- var kalıntılarının ve su hendeklerinin, bitkilerin uzunluğunda ve renginde değişmeler olarak büyümelerini etki- lediği yerleri açığa çıkarıyor. Powles- land Digi-Paint ile renk farklılıkları- nı daha belirgin ve eğik görüntüleri dikey yaparak bu fotoğrafları daha yararlı hale getiriyor. Metal korozyonu bazı yerlerde da- kuma parçalarının bozulmadan ko- runmalarını sağlamış. Bu dokumalar bir mikröskop altında incelendikten sonra Anglo-Sakson giysilerinin gö- rünüşü grafik programları ile yeniden çizilebiliyor. “Bence, havadan çekilen fotoğraf- ların üzerinde çalışarak onları geliş- tirmek veya dokumaların desenleri- ni tekrar yaratabilmek çok önemli bir olay. Bunları fırça ile yapmak saat- lerinizi alacaktır.'' Fakat sadece resimleri kullanma- nın dışında Powlesland, AMIĞA'nın arkeolojik bilginin saklanmasında, düzenlenmesinde ve analiz edilmesin- de tamamen yeni bir yaklaşımın bir parçası olduğuna inanıyor. Powles- land'a göre bu yeni yaklaşım bilgiyi gerçek anlamıda görsel olarak kullan- maktan oluşuyor. “*Galiba geçmişte istatistiki metodlara gereğinden faz- la önem verildi.”” diyor Powlesland ve ekliyor, “şimdi biz içinde ne bu- lacağımızı kesin olarak tahmin ede- mediğimiz bir tarla parçası üzerinde çalışıyoruz. Bu açıdan bilgileri yo- rumlamanın en başta gelen yolu asıl pencere olan gözlerimizdir.”” Araştırmacılar analizlerinin ilk aşamalarını AMIĞA'nın yapabilme- sini merakla bekliyorlar. “Örneğin, bu, ilk olarak pek çok destek boşlu- Bu olan yapıların incelenmesi şeklin- de olabilir. Bu destek boşluklarının kaç adet kare ve dikdörtgen yapı meydana getirdiğini AMIGA bize söyleyebilir. Bu işi benim oturup yap- maya kalkışmam bütün günümü ala- cak gereksiz bir işlem olacaktır. Ma- kine hızla resimlerdeki şekilleri tara- yabilir ve biz de bunlar arasından yanlışlıkla bulunan benzer, anlamsız veya önemli olanlarını seçebiliriz.”” Destek boşluğu şekilleri ve sit'teki yapılar hakkındaki diğer bilgiler AMIĞA'da çalışan CAD yazılımla- rıyla hazırlanarak bilgisayara verile- bilir. Şimdilik, Powlesland yapıların nasıl değişik açılardan incelenebildi- ği ve 5-6'ncı yüzyıl orijinallerine ben- zetilmek için Digi-Paint gibi grafik yazılımlarıyla boyandığını gösteriyor. Powlesland arada gülerek araştır- macıların dinlenme zamanlarında AMIĞGA'da oyun oynadıklarını belir- tiyor. Marble Madness, MindWalker ve Flight Simulator yorgunluk atma- ya yardım ediyor. Powlesland'ın ken- disi müzikle ilgileniyor ve bir gün vakti olduğunda AMIĞA'nın müzik yetenekleri üzerinde uğraşacağını söylüyor. Fakat şimdi harcanacak zaman yok. Çoğunlukla yalnızca birkaç haf- ta için sit'e gelen gönüllüler tarafın- dan yapılan kazı her yıl sadece sekiz ay devam ediyor. Diğer dört ayda proje müdürleri, AMIGA'nın resim- leri ve teknik çizimleri de gösterme- ye imkân tanıyan kelime-işlem prog- ramlarıyla raporlarını yazıyorlar. *“Sürekli faal olmamız gerekiyor” diyor Powlesland, “ve bilgisayarlar her alanda bize yardımcı oluyorlar”'. Proje için ayrılan süre dolduğun- da sit'in bulunduğu yerde tarımsal çalışmalar yeniden başlayacak, Pow- lesland bu yüzden çalışmaları bir kur- tarma kazısı olarak tarif ediyor. Böylece sit'i kazıp içindeki nesne- leri başka yere taşımak yetmiyor. Araştırmacılar ancak nesneleri ve ala- nı yeniden yaratıp incelediklerinde, bu bulunanlar Anglo-Sakson toplu- munu anlamaya yardımcı olacak. Üç boyutlu yüzey haritaları ve taslaklar, dijitize fotoğraf geliştirme çalışmaları hepsi birden bunu mümkün hale ge- tiriyor. , “Yaptığımız işte şimdi en büyük yardımcılarımız bilgisayarlar. O hal- de onları sonuna kadar kullanacağız” diyor Powlesland.