1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 67

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 67

2. Dosyanızı düzenleyin ve değişik- likleri kaydedin Makinenizin belleği 1MB'tan azsa editörden çıkın. 3. Hedef dosyanızın adını vererek Manx derleyici çalıştırın. 4. Derleyicinin vereceği hatalara dikkat edin. Bunları düzeltmek için dosyanızı yeniden düzenleyin. 5. Manx assembler otomatik ola- rak başlayacak ve derleyicinin çıktı- sını işleyecektir (C hedef dosyanız derleyici tarafından assembiy diline çevrilmekte). 6. Son olarak programı, paketle birlikte sağlanan bağlayıcı (linker) ile Aztec C desket kitaplıklarına (kitap- lık bir altrutinler topluluğu anlamı- na geliyor) bağlayarak çalıştırılabilir bir AMIGA programı haline getirin. 7. Programı çalıştırın ve bu arada yapmak istediğiniz başka bir şey, ka- hıp kalmadığına bakın. Yazılımınız mükemmel hale gelene kadar 1. aşa- maya kadar geri dönün. Aztec'in, AMIGA özellikleri konu- sundaki desteği oldukça eksiksiz. Sa- dece fonksiyonu ve kabul ettiği pa- rametreleri belirterek AMIGA ROM Kernel fonksiyonlarından herhangi birisini çağırabilirsiniz. Bağlama aşa- masında gereken yapıştırıcı rutinler (glue routines - bütün 68000 CPU si- cillerinin yapılan sistem çağrısını (pencere açmak vb.) kabul edebilme- sini sağlayan küçük altrutinler) Az- tec kitaplıklarından okunuyor. Örnek olarak C, bütün parametreleri dona- nım yığınındaki bir fonksiyona iletir, ancak sistem rutinleri bu parametre- lere CPU sicillerinde gerek duyarlar. Yapıştırıcı rutin parametreleri, yığın- dan sicillere taşır ve sonra da kont- rolü çağrısı yapılan fonksiyona geçi- rir, yani bir anlamda çağrı yapan programı sistem rutinine yapıştırır. Aztec sisteminin çok yararlı bir parçası da Seçimle Hedef Dosya Hata Düzelticisi. C'de yazdığınız progra- mınızın hatalarını pek çok durumda assembly dilinde düzeltmeniz gerek- mekte. SHDHD ile sadece orijinal hedef kodu dosyasına bakmak duru- mundasınız. Bu çok faydalı özellik sayesinde iki yerine sadece bir dil öğ- renmek zorunda olduğunuzdan, ge- nel öğrenme eğriniz yükselecektir. LATTICE € Commodore'un programcılara da- Bıttığı orjinal AMIGA C olan Latti- ce şimdiye kadar çeşitli revizyonlar- dan geçti, ancak hâlâ yaklaşık Manx kuvvetlerine sayı ve sorumluluk ola- rak eşit bir kitlenin gözdesi. Dökü- 68 mantasyon sizi dile, Manx paketin- den daha yavaş alıştırıyor. Kılavuzün ilk üç sayfası, Lattice'den nasıl tek- nik yardım sağlayabileceğinizi ince- likle tarif ediyor. Genelde kılavuz da- ha arkadaşça yazılmış, ancak eksik- siz olduğu söylenemez. Lattice C'nin en yeni versiyonu so- nunda kullanıcıya bellek kalıplarına ilişkin bazı seçenekler sunuyor (sade- ce iki tane). Çok sayıda örnek prog- ram ve bazı çok açık seçik yazılmış AMIGĞGA program organizasyonu ve erişimi mümkün değişik kategoride AMIĞA fonksiyonlarını açıklayan sayfalar var. Yine, bu sistemle C programları yazmaya çalışmadan önce CLI'yi ya- layıp yutmalısınız. Lattice'le program yazma esas olarak Manx derleyicisi- nin bir parça daha hızlı çalışması dı- şında Manx sistemiyle benzerlik gös- teriyor. Manx gibi Lattice de yalnızca ya- pıştırıcı rutinlerle bağlanmış çok iyi bir ROM Kernel desteği sunmakla kalmıyor, ayrıca ROM Kernel rutin- lerini yapışkan rutinlere başvurma- dan doğrudan çağıran bir metod sağ- lıyor. Böylece bu çağrıların işleme konması çok daha hızlı gerçekleşiyor. Genelde ele alırsak Manx sistemi- ni az bir farkla Lattice'e tercih edi- yorum. Her iki şirket de muhtemelen önümüzdeki yıllarda dilin geliştiril- miş versiyonlarını sunmaya devam edecekler -en azından ben öyle umu- yorum- çünkü böyle bir rekabetten hepimiz faydalanacağız. MODULA-2 Modula-2, Niklaus Wirth tarafın- dan yine kendisinin yazdığı popüler Pascal dilinin yerini almak üzere ge- liştirildi. Anlaşılması kolay olduğun- dan ve mevcut iki ortamın ikisinin de kıllanışlı ve güçlü olmasından dolayı çok geçmeden yaygınca kullanılan bir AMIGA dili haline geldi. Modula-2 ile programlama prob- lemlerinizi herbiri spesifik bir fank-