1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 71

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 71

nasıl çağıracağınıza ilişkin bir araş- tırmaya başlamış olarak bulabilirsi- niz, Bunu, “&SYSLIB- 1” ifadesini hedef dosyanıza yerleştirerek ve son- ra da istenen kitaplıkları açmaya yer- leştirerek ve sonra da istenen kitap- lıkları açmaya yarayan F-Basic ko- mutunu girerek yapmanız mümkün. Daoağru kitaplıkları açtığınızda para- metreleri onlara geçirerek ROM Ker- nel rutinlerinden herhangi birini ça- Bırabilirsiniz. F-Basic sistem çağrıla- rının kendi yapıştırıcı rüutinleriyle mi yoksa siciller hazırlanacak çağrıların doğrudan miı yapıldığı konusunda tam olarak emin değilim, fakat hep- si çalışıyor. Derleyici ve derlenmiş yazılımı ça- lıştırirken F-Basic run-time destek ki- taplıklarının sürekli mevcut olması gerekiyor. İşin ilginç yanı derleyici- nin kendisinin de F-Basic'te yazılmış olması. Eğer run-time destekli F- Basic kodunuzu çoğaltmak istiyorsa- nız, her ürün için bir lisans çıkarma- T nız ve $10'lık bir kayıt ücreti yatır- manız gerekiyor, Paketi yapanlar derleyicinin daha iyi bir versiyonunun, bir SHDHP ve “F-Basic Mantıksal Programlama Uzantısı” (her nasılsa Prolog ve Lisp ile bağlantılı) hazırlanmakta olduk- arını verdikleri ilanlarda açıklıyorlar. Bir BASIC bunlara kadir miydi aca- ba? Eğer hemen rahatlıkla kullanabile- ceğiniz bir BASIC istiyorsanız, benim önerim AMIGA Basic ve aynı za- manda AC/BASIC derleyisini satın almanızdır. Fakat daha fazla güç ve sürat peşindeyseniz, o zaman F-Basic doğru seçimdir - tabii onu öğrenme- ye ayıracak vaktiniz varsa. Forth Derler ki, *““*Forth'u ya seversin ya da ondan nefret edersin'”'. Arada bir tarafsız kalanlara da rastlayabilece- ğiniz gibi, bu deyiş esasen doğrudur. Eğer benim gibi assembiy dilinde program yapmaktan hoşlanıyorsanız, mutlaka bu dili seveceksiniz. Çünkü assembly diline en yakın yüksek se viyeli dil bu dildir. Son derece esnek bir dil olan Forıh'da programlamanın kendisi di- le komut eklemek şeklinde olmakta dır. :merhaba. “Na'ber” ifadesi, “merhaba' adında yeni bır komut tanımlamanın Forth'ça şekli- dir ve çalıştırıldığında *Na'ber' yaza- caktır. Her Forth sisteminin bir çe- virici ve bir derleyicisi vardır. Prog- ramınızı, yeni komutlardan oluşan kendi komuntlarınızı dile derleyerek tanımlarsınız; bundan sonra çevirici ona verdiğiniz komutları işleme ko- yacaktır. Örneğin sadece şunu yazar- sınız; merhaba Forth çeviricisi yeni komutunuzu çalıştıracaktır. Komutlar veya keli- meler bir çok farklı *kelime hazinesi' halinde gruplanmış bir *sözlük'te sak- lanırlar. Forth bazen dokuma bir dil olarak çağrılır, çünkü kelime hazine leri sözlük içinde sanki iplerle birbir lerine bağlanmıştır. Diller içinde en kavranılabiliri ol- mayan Forth özel kapalı isimler kul- lanır ve gerçek Forth programcıları bu isimlerin doğru telaffuzu konusu- na önem verirler. Forth hedefini oku- ma ve anlama yeteneğiniz, hatta bu kendi hedefiniz bile olsa, tamamen programcının kendi açıklık ve tekni- gine bağlıdır. Buna karşın yine de karşıt söylentilere rağmen anlaşılabi- lir Forth programları yazmak müm- kün, Ayrıca Forth, programcıları modüler kod bakımından düşünme- ye zorluyor, Bir Forth kelime tanımı- nın ne kadar kısa ve basitse o derece iyi olduğunu düşünürseniz, program- daki her kelimenin ufak bir görev yaptığını anlarsınız, Forth kelimeleri, parametreleri yı- fında birbirine iletirler, fakat pek çok dilde bulunan komutların aksine çağ- rı yapan yazılıma çoklu sonuçlar ver- me gibi bir özellikleri var. AMIĞA için yazılmış Forth sis- temlerinin iki temsilcisi, Multi-Forth ile CSI ve JForth ile Delta Rocoanoh. Her ikisi de iyi yazılmış profesyonel yazılım paketleri, iyi dökümantasyon ve pek çok örnek sunuyorlar. Sistem- ler ayrıca 68000 assembiy dili arabi- rimlerine ve tek parça program yapa- bilme özelliğine sahipler.