1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 52

Bı'lği Port registeri - yön registeri C 64 56579 565T17 RESİM 2: User Port registerleri. tümü çıkış konumuna gelir. Port Re- gisteri'ndeki 255 değeri ise yine tüm hatlardan 45 V gerilim çıkmasını sağlar. Port Registeri'ndeki 0 değeri ise belli bir çıkışı GND, yani toprak konumuna getirir, Görüldüğü gibi burada da Bilgi Yön Registeri'nde olduğu gibi gerilim konumları Bit'ler yardımıyla belirle- nir (1 - High, 0— Low). Aynı şekilde Bit O, PBO'a karşı gelmektedir. Bu Port'tan elde ettiğimiz gerilimlerin nasıl kullanılacağını ileride detaylı olarak göreceğiz. İkinci örnek olarak Paralel Port'- un nasıl giriş olarak kullanılacağını görelim. Bilgi Yön Registeri'ne O ya- zılırsa, tüm veri hatları giriş konumu- nu alır. Şimdi dışarıdan bazı bilgile- ri bu Port'tan girelim. Bu işlem veri hatlarına 4 5 V veya bilgisayarın bes- leme geriliminin GND'si bağlanarak gerçekleştirilir. Burada yine *0' GND ve '1' 4*5V anlamına gelmektedir. Fakat girişlerden herhangi birine GND veya 4 5V bağlanmasa da Paort Registeri'nde *1” değeri elde edilir. Bu şekilde önemli bir bağlantı kazancı sağlanır. Üser Port'taki Bit kombi- nasyonu her an Port Registeri oku- narak öğrenilebilir. Eğer veri hatla- rında bir değişiklik olursa, bu hemen kendiliğinden Port Registeri'ne bildi- rilir. Daha önce belirtildiği gibi giriş ve çıkış fonksiyonları istenilen hatlara dağıtılabilir. Örneğin 2, 5 ve 7 numa- ralı hatlar çıkış olurken, kalanlar gi- riş olabilir. Bilgi Yön Registeri'ne *164' yazarsak 2., 5. ve 7. Bitler *1* değerini alır, yani çıkış haline gelir. Bu çıkışlardaki gerilim konumları Port Registeri'ndeki 2, 5 ve 7 numa- ralı Bit'lere POKE edilmeli ve giriş- ler hakkındaki enformasyonlar da 0, 1, 3, 4, 6 numaralı Bit'lerden okun- malıdır. Bu kadar teorinin ardından prog- ramlama işlemine geçebiliriz. Önce- likle yukarıda bahsedilen iki registe- rin adreslerini öğrenmelisiniz. Bunlar Resim 2'de görülmektedir. Şimdiye kadar bilgisayarınızı daha mantiklı bir şekilde kullanabilmeniz için gerekli her şeyi öğrendiniz. Ar- tık bir alarm sistemi programlayabi- liriz. Üser Port'taki Alarm Sistemi: “Alarm” adlı programı yazın ve RUN ile başlatın. Ekranda Paralel Port'un bağlantı planı görülecektir. Bu arada hemen belirtelim, alarm sis- temi için bir adet Üser Port konnek- törüne ihtiyacınız olacaktır. —— Konnektörün dört kenar bağlantı- sından herhangi birine (— GND bkz. Resim 1) kablo lehimleyin ve User Port'a takın. Kesinlikle iki bağlantı birbirine değmemelidir. Şimdi kablonun diğer ucunu elini- ze alın ve PBİ'den PB7'ye kadar olan yollardan birine değdirin. PBÜ prog- ram tarafından alarm cihazında çıkış olarak kullanıldığı için kesinlikle bu- raya değdirmeyin. Hangi hattın doğ- ru olduğunu Resim 1'den rahatça an- layabilirsiniz. Kablo giriş hatlarından birine te- mas ettiğinde bir alarm sesi duyula- cak, ekranın kenarındaki renkler de- Bişecek ve PBO çıkışına 4 5V gerilim verilecektir. Ayrıca ekranda hangi hattın alarm sistemini devreye soktu- Bu görülecektir. Eğer kabloyu hiçbir yere değdirmezseniz, girişler High sinyali alacaktır ve tüm alarm sinyal- leri silinecektir. Şimdi programa bir göz atalım. Değişkenler, Port Registeri, SID- Chip'i ve ekran için gerekli kodlama- lar yapıldıktan sonra 390. satırda Port Registeri (R değişkeni) 254'ten başka bir değer alıncaya dek okunur. Neden 254? 254, birden yediye kadar olan yani alarm çıkışı dışındaki tüm Bit'lerin değerliklerinin toplamıdır. Bu alarm sisteminin tüm kontaklar açık durumdaki dinlenme konumu- dur (High sinyali). Alarm verildiğinde 430. satırda alarm çıkışı açılmaktadır. 470. satır- dan itibaren ise yeni bağlantı planı çi- zilmektedir. Burada her bağlantı kontrol edilmekte ve sonuç ekranda gösterilmektedir. Son olarak bilgisayar alarm bitişi için beklemektedir. Eğer hatlardaki temas devam ediyorsa, yani alarm ve- riliyorsa, bağlantı planı tekrar çizilir. Zira bu arada bazı değişiklikler ol- muş olabilir. Diğer durumda ekran tekrar başa döner. Programı dikkatlice inceleyen bi- risi bunun gerçek bir alarm sistemi olarak kullanılmaya pek uygun olma- dığını kolaylıkla söyleyebilir. C-64'ün bu alanda bazı zayıf yanları vardır. En önemlisi tüm sinyaller güvence içinde algılanamaz. Eğer temas, ya- ni alarm süresi, kısa ise C-64 bu ara- da Port Registeri'ni okumak yerine örneğin 390. satıra atlamayı gerçek- leştiriyor olabilir. Bundan başka alarm sinyali bilgisayar tarafından al- gilandıktan sonra nereden verildiği ilk 420. satırda belirlenmektedir. Bu satıra gelinene kadar geçen zaman sü- recinde bir şeyler değişebilir. Fakat tüm bunların çok kısa temaslar için Bilgi Port registeri yön registeri C 64, PORT | 56323 56321 C 64, POI__(T 2 56322 56320 RESİM 3: Control Port registerleri.