1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

kolay kolay getirilemeyen büyük an- tenlerdir. Telsiz istasyonlarının veya radyo istasyonlarının antenlerini gözününe getirirseniz meseleyi biraz olsun ka- fanızda canlandırabilirsiniz. İşte büyük bir afette bunların ya- ra aldıklarını düşünün, En hafif bir yıkılmanın bile tamiratı en az iki gün sürer.|İşte bu durumlarda, dünya üzerinde defalarca ispatlanmış ola- rak, radyo amatörleri devreye girer- 1 er. Bir radyo amatörünün yayın yap- ması için kendi alıcı vericisi, anten olarak kullanacağı basit bir tel par- çası ve kendi temin ettiği bir otamo- bil aküsü yeter de artar bile. Bu gibi durumlarda kesinlikle bir radyo ama- törü devrededir. Ve pratikte de bu hep böyle olmuştur. Titanik batarken yardımına koşan Carpathis gemisinin telsizcisinin aynı zamanda bir radyo amatörü olduğunu herhalde ilk defa duyuyorsunuzdur. Yugoslavya'da meydana gelen bü- yük zelzeleyi yine en önce Yugoslav radyo amatörleri dünyaya yaymışlar, geniş bir haberleşme ağı kurarak ve diğer ülkelerin radyo amatörlerini de bu ağın içine alarak, ilaç, çadır, gi- yecek ve yiyecek yardımlarının en kı- sa zamanda ülkelerine ulaşmasını sağlamışlar, kısaca zarar gören ülke- lerinin yaralarının daha çabuk sarıl- masını temin etmişlerdir. Birkaç sene evvelki Meksika afeti- ni televizyonlarından izleyip de hatır- lamayan pek çıkmaz sanırım. Keza orada da radyo amatörleri canla baş- la çalışmış ve hatta onlara Amerika- h radyo amatörleri dahi yardım için koşmuşlardır. Çernobil'deki felaketi ise yine en 30 önce dünyaya Rus radyo amatörleri duyurmuşlardır. Bu örnekler daha büyük boyutlarda ve daha değişik olaylarla çoğaltılabilir. Harp zamanlarında ise radyo ama- törleri, ordunun haberleşmesi için el altındaki hazır teknik kuvvetlerdir. Ve seve seve göreve koşarlar. Barış- ta ve savaşta bu hep böyle olmuştur ve olacaktır. 1. ve 2. Dünya Savaşla- Tı'nı konu alan filmlerdeki sivil tel- sizcilerin, bahçe çiti süsü verilmiş di- kenli telleri anten olarak kullanıp ha- berleştiğini sinema ve televizyon film- lerinden seyretmişsinizdir. Bunun için hükümetler radyo amatörlerini des- tekler ve severler. her an hazır bir acil durum haberleşme ağının oluşturul- ması, devlete milyarlarca liraya mal olur. İşletimi çok ağır ve masraflıdır. Radyo amatörlerinin devreye girme- si ile afet hali haberleşmesi, özverili ve masrafsız bir biçimde gerçekleşir. Ek olarak yukarıda bahsedilen do- ğal afet haberleşmelerindeki radyo amatörlerinin katkısı en az yüzde el- lidir. Radyo amatörlüğü gerçek an- lamda centilmenlik ve insan sevgisi- nin doruğudur. Radyo amatörleri arasında, Ürdün Kralı Hüseyin, İspanya Kralı Juan Carlos, Hindis- tan Başbakanı Rajiv Gandi, İtalya Cumhurbaşkanı Francesco Cossiga gibi ünlü devlet adamları, tanınmış bilim adamları ve adı dünyaca bilinen ünlü kişiler yer almaktadır. Sayın Cumhurbaşkanımız Kenan EVREN”- in gençlik yıllarında, okul tatillerin- de, postanede çalışan akrabasının ya- nında mors alfabesi ile telgraf çekme- sini, bütün radyo amatörlerimiz gu- rurla ve sevgiyle birbirlerine anlatır- lar. Sevgili okurlar, Radyo amatörlüğü hakkında kısa bir geçmiş, kısa bir genel tanıtım yap- maya çalıştım. Bundan sonraki yazı- larımda, radyo amatörü nasıl olunur, ne gibi çalışmalar gerekir? Commo- dore'nizin haberleşmede kullanımı, radyo amatörlüğünde kullanılan mo- dülasyon türleri, modemlerin çalışma prensipleri, evimizde yaptığımız ve halen kullandığımız modemlerin şe- maları ve nasıl yapıldıkları hakkında genel bilgi, Commodore 64 ile ilgili software ve hardware'ler, kısaca elek- tronik ve haberleşme hakkında genel bilgiler vermeye çalışacağım. Konu- ya büyük bir ilgi duyacağınızdan emi- nim, Radyo amatörlüğüne yakın ilgi duyan arkadaşların, P.K. 699“Kara- köy İstanbul adresine yazmaları ha- linde kendilerine gerekli bütün bilgi- ler gönderilecektir. Sevgi ve en sıcak selamlarımızla. PY2NA Nilo B. Ferreira P.O. Box 93 Pse Gsl Tw Brasi i T Time MEHZ RST Mode ]Ul)’“ıiü““ /54,5: 5.t J3E