1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Artî)f Cğess — Grossmeister 1:Dİ | Grossmeister — Art of Chess 1:0 Sargon ll — Chessmaster 1:0 Tabloa 2. Son dört partiden üçünün so- nuçları Chessmaster, en azından bu şampi- yonanın karşılaşmalar kısmında, us- ta satranççılığını kanıtladı ve şampi- yon oldu. Ama asıl seremoni daha sonra yapıldı. Önce biz, analiz salo- nunda gerçekleştirilen zorunlu prob- lem çözme karşılaşmalarının kısa bir değerlendirmesini yapalım. Burada programlar, satranç problemlerini çözmedeki ve basit bitiş oyunlarında- ki hakimiyetlerini göstermek zorun- daydılar. Bu teste eski bir tanıdık, Commodore 64'ün ünlü satranç programı “*Colossus 2.0”, da katıl- dı. Bu program, özellikle mat prob- lemlerinin çözümünde oldukça yete- nekli olarak kabul ediliyor: * İlk problem, sabit bir çıkış konu- mundan, şah, fil ve at yardımıyla oyunu kazanmaktı. Bu görev, katılan programların hiçbiri tarafından ba- şarılamadı. Amaçlanan, siyah şahın kendisiyle aynı renge sahip olan ve üzerinde atın durduğu bir köşeye sü- rülmesi idi. Satranç bilgisayarları bu “at-filematı”'nı rahatça başarabili- yorlar. Peki bu iş AMIGA'da ne za- man gerçekleşebilecek? * Problem 2: Sözkonusu olan, pi- yonlarla sağlanan basit (?) bir mat oyunu, Örnek durum, 5S.Gligoric ve R.Fischer'in 1959'da Yugoslavya'da- ki bir adaylar turnuvasında yaptıkları karşılaşmadan alınmıştı. Beyaz, piyo- nu değiştirmeyi başarabilecek mi? Programların düşünme süresi 10 dakika olarak verilmişti. İşi başar- mak için gerekli hamleyi yalnızca Chessmaster ve Sargon 11 bulabildi- * Üçüncü görev, bir “üç hamlede mat” probleminin çözülmesiydi (Re- sim 3). Burada en hızlı davranabilen, “Colossus 2.0” oldu. Sargon 1lI, “IİNFİNİTE” düzeyinde -oldukça hızı- bir dört hamlelik mat yapabildi. Ama satranç problemlerinde amaçlanan, mümkün olan en az hamleyle mata erişebilmekti. * Dördüncü görev, “dört hamlede mat'”'ı amaçlıyordu. Chessmaster, bu görevde dört hamlede matın imkan- sız olduğunu belirterek rezil oldu. Daha önce Chessmaster'dan söze- derken belirttiğimiz. gibi, burada programın yapısındaki bir “mantık hatası'” sözkonusuydu. 64 Resim 2. Chessmaster, Sargon Ill'ü zorluyor Yazar : J.Hoffmarın (1910 öncesi) Beyaz : Şed, Pe7, d6, e7, f6, g7 (6) Siyah : Şe6 (1) Resim 3. Üç hamlede mat W C S A G Puan 1) Chessmaster — i 1 1 5 1 | 2) Sargon ll 1 - Va 1 A 1 1Va 3) Art of Chess 0 0 — 1 152 : 416 4)Grossmeister 0 0 1 - İA Tablo 3. Nihai Sonuç: Chessmaster Sargon Ill'ün önünde.

Bu sayıdan diğer sayfalar: