1 Nisan 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

1 Nisan 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 64

Beyaz (Gligoric) : Şc4,Pb,4 (2) Siyah (Fischer) : Şec8 (1) Siyah oynar ve berabere olur 5. problemin çözüm süreleri: Art of Chess — Chessmaster 2000 43:19 Dak. Grossmeister — Sargon İll 13:23 dak. (Colossus yakl. 1,5 ay) Çözüm: 29) Fe5: * Şh7 30) — Kh3> Şgb 31) Kg3 4 Şh& 32) Kf6 * Şh5 33) Kf5 * Şh& 34) Ff4 4 Şh7 35) — Kh54 * Bizim sevimli, ihtiyar Colossus 2.0'1mız bu görevde de en başarılı olanıydı. * En soön örnek, Zuckertort ve Blackburne arasında 1883 yılında Londra'da yapılmış olan bir partiden alınmıştı. 27. hamlenin sonunda Re- sım 5'teki durum ortaya çıktı: Siyah, veziri alabilir mi, ya da ne olur? Sargon III ve Chessmaster'in çözü- mü bulabilmeleri büyük sansasyon oldu. Sonuç olarak bulunan, yedi hamlelik bir mattı. Mutlaka farketmişsinizdir, beyaz her hamlesinde şah çekiyor. Shan- non-B stratejileri sayesinde hem Chessmaster hem de Sargon İll, tüm şah taleplerini ve tüm saldırılarını normal hesaplama derinliğinin dışın- da gerçekleştiriyor. Bu da, çözümü çok kısa sürede bulabilmelerini açık- liyor. Colossus 2.0 ise bunun aksine Shannon-A algoritmasını kullanıyor: Yani olası tüm hamleler deniyor. As- lında teknik olarak Colossus 2.0'da yedi hamleleki matı bulabilmek du- rumunda. Ama bunun için yaklaşık iki milyar pozisyonu denemek zorun- da, bu da yaklaşık 1,5 ay sürer. Bu nedenle arama sürecini durdurmayı tercih etmek zorunda kaldık. Bu testin sonucu için söylenebile- cek en iyi laf bu herhalde. Chessmas- ter ve Sargon I, tesadüfen bir çö- zümü bulabildiler. Analiz aşamasın- da her ikisi de oldukça hızlı ve iyiy- diler. Peki genel sonuç ne? Grossmeister, The Arı of Chess ve Battle Chess, sat- ranca yeni başlayanlar için uygun programlar olarak görünüyorlar. Üs- tün grafik yetenekleri ve fiyatlarının ucuzluğu da bu programların olum- Iu yönleri olarak kabul edilebilir. Di- ğer iki program ise daha usta satranç- çılara hitap edebiliyor. Chessmaster aslında daha güçlü ama, arada sıra- da oyuncuyu kötü duruma düşürebi- liyor. Yani bazı durumlarda uçuyor olması, büyük dezavantaj. Bu neden- le yapılan turnuvanın asıl galibi, Sar- gon İHI. Her iki favori de yeni rakip- leri bekliyorlar. Belki Battle Chess ye- ni bir rakip olabilirdi, ama hem Sar- gön İN hem de Chessmaster, bu ye- ni adayı turnuvadan sonra yaptıkla- rı iki gayriresmi karşılaşmada masa- da kovalamayı başardılar. A.Kraemer (1930) Beyaz: Şg7, Ka5, Fec7, g8, Aad, P &e. C- TU N K ; Resim 4. Dört hamlede mat Londra (1883) — Beyaz : Zukertort Ç Resim 5. Yedi hamlelik bir mat