1 Temmuz 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

1 Temmuz 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 10

Üti Resim 4: Pozlandırma işlemi ne az-ne de çok fazla olmalıdır. men yapışması için biraz büyükçe bir cam koyun. Lambanızı 25-30 cm. mesafeden plakete dik bakacak şekil- de yerleştirip pozlandırmaya başlaya- bilirsiniz. Bu safha lambanın gücüne ve mesafeye göre 5 ile 10 dakika ara- sında olmalıdır. Filmin üzerindeki si- yah yollar plaketin o bölgelerini ışık- tan koruyacaktır. Bu kısımlar lacivert bir renk alırken diğer yerler bordo olacaktır. Geri kalan kısımlarda ise Pozitif 20 özelliğini ışık aldığı için kaybedecektir. (Resim 4) Artık son adım olarak özelliğini kaybeden Pozitif 20'yi plaketten uzaklaştırmak kalıyor. Öncelikle 1 litre suyun içinde 7-8 gram sodyum- hikroksit çözelim. Pertinaksı çözelti- ye atmadan önce sodyumhidroksitin tamamen çözülmüş olmasına dikkat edin. Plaketi çözeltinin içine yukarı bakacak şekilde dikkatlice yerleştirin (Resim 5). Bir müddet sonra kabı ha- fifçe salladığınızda pertinks üzerinde yolların haricindeki yerlerde Pozitif 20'nin silinir ve bakır tabakası tekrar ortaya çıkar. Böylelikle asetat kağı- dı üzerindeki film aynen pertinaksın üzerine geçmiş olur. Artık iş sadece plaketi demir(Ilİ)klorürlü suya atma- ya kalıyor (Resim 6). Eğer filmi düzgün olarak basama- dıysanız hemen ümitsizliğe kapılma- yın. Daha önce belirtildiği gibi bu bir tecrübe işidir. Bir kez uygun ortamı 10 hazırlayıp filmi bastıktan sonra diğer bir sefer herşey çok daha kolay ger- çekleşecektir. ; Suyun içine katılacak sodyum mik- tarını belirlemek gerçekten kolay de- gildir. Az konulduğunda plakette hiç- bir değişiklik olmaz; fazla konuldu- Bunda herşey silinir gider. Uygun miktarı ancak tecrübe ederek bulabi- lirsiniz. Yukarıda sözü edilen litre ba- şına 7-8 gram ortalama bir değerdir ve suyun sertliğine bağlı olarak değiş- mektedir. Şimdi kopya cihazımıza tekrar dö- nebiliriz. Resim 1'deki filmi tekrar letraset ile çizmenize gerek yoktur. Asetat kağıdına çektireceğiniz foto- kopiyi film olarak kullanabilirsiniz. Eğer asetata fotokopi çektirme imka- nınız yoksa normal kağıda çektirin. Bu kağıdın arka tarafını çevirin ve birkaç damla zeytinyağ damlatın. Ka- ğıdınız bir derece şeffaf hal alacak ve film olarak kullanabileceğiniz şekle gelecektir. Yalnız burada pozlandır- ma süresini biraz fazla tutmanız ge- rekmektedir (10 dakikanın üstünde). Kopya cihazının filmini hazırlama- yı başarabildiyseniz montaj işine ge- çebilirsiniz. Öncelikle 1 mm'lik mat- kap ucuyla entegrenin deliklerini de- lin (Resim 7). Daha sonra cihazınız- la C-64'ün teyp port arasındaki bağ- lantıyı sağlamalısınız. C-64'ün kont- rTol portuna uygun 6'lı konnektör ha- zır olarak yoktur. Bu nedenle daha büyük bir konnektör alarak uygun uzunlukta kesin. Teyp portunda sol- dan iki ve üçüncü çıkışlar arasında bir yarık bulunmaktadır. Hazırladığınız koönnektör üzerinden bu yarığa denk gelen bir delik delin ve buraya dikle- mesine bir tel parçası sabitleştirin. Böylelikle konnektörün teyp portuna takılı iken oynamasını engellemiş olursunuz. Bundan sonra ö yollu yas- sı kablonun bir ucunu kartın üst ta- rafındaki çıkışlara diğer ucunu da 'konnektöre aynı sıra ile lehimleyin. Devremize entegreyi alt taraftan yerleştireceğiz. Plaketi bakır yollar altta kalacak şekilde elimize aldığı- mızda entegre üzerindeki çentik sağ tarafta olacaktır. Gerekli atlamaları ve iki adet kondansatörün bağlantı- Resim 5: Pozlandırılan plaketi sodyumhidroksit çözeltisinde hareket ettirin.