1 Temmuz 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 40

1 Temmuz 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 40

KOPYACILARA KARŞI KİLİT A, Ziya BAYMAN Bu mücadele hemen hemen bilgisayarın tarihi kadar eski. her kilidi kırmayı becerdiler. Yakında piyasaya çıkacak olan yeni bir kilit, şimdiye kadar varolanlardan çok farklı... Commodore 64'ün ev bilgisayarla- rı alanında yıllardan beri hiç sarsıl- madan süren liderliği, büyük ölçüde bu makine için üretilmiş programla- rın çokluğu ve çeşitliliğine dayanıyor. Commodore meraklılarının yararla- nabildiği yazılım paleti, geçtiğimiz yıllar içinde giderek sayılamaz boyut- lara erişti. Birçok ticaret adamı, programcı ve bilgisayar meraklısı bu mali altın madenini çabucak keşfet- tiler ve her türden yazılım üretmeye başladılar. Kanunsuz kopyaların yayılmasının engellenebilmesi için ilk yazılım kilit- leme yöntemlerinin geliştirilmesi pek uzun sürmedi. O zamanlar göreli ola- rak oldukça pahalı olan yazılım fiyat- ları, kullanıcıların pek hoşuna gitmiyordu. Bugün olduğu gibi o dö- nemde de harçlık sorunları olan öğ- renciler, Commodore 64'ün çok tutulan kullanıcı've oyun programla- rına kolayca erişebilmek için ne yap- maları gerektiğini çok çabuk keşfettiler. Böylece ilk bilgisayar me- raklıları kilit parolalarının iptaline ve kopya programlarının geliştirilmesi- ne giriştiler. Aslında bu kanunsuz 40 kopyalama olgusu bir yandan da Commodore öd'ün yaygınlaşmasına büyük katkıda bulunmaktaydı, ama bugünkü bakışla söylenmesi gereken, kanunsuz kopyaların artık yıkıcı bo- yutlara erişmiş olduğudur. Bir yan- da disket üreticilerini sevinç gözyaşlarına boğan bu gelişme, diğer yanda yazılım evlerini sinir krizleri- ne sokmakta. Bu firmalar finansman açısından büyük zararlarla karşı kar- şıyalar. Bazı yazılım evlerinin artık kendi yazılım ürünlerinin başarılı bir sürüm sağlayacağına inanmamaları şaşırtıcı bir durum değil. Bu da enin- de sonunda bazı programlardaki ka- lite düşüklüğünde yansımasını buluyor. Hangi üretici firma, bütün hızı ve çabasıyla geliştirdiği yazılımın kısa süre içinde bir kopya hiti haline gelebileceğinden emin olduğu halde, böyle bir işe girişebilir? Peki bugün yazılım evlerinin, en azından kopyacıların yaşamını biraz daha zorlaştırabilmek için ürünleri- ni az ya da çok etkili bir kilit önle- miyle korumaktan başka yapabilecekleri ne var? Federal Al- manya'da yayımlanan 64'er Dergisi, *The Final Protect”' adı altında ya- zılim evleri için kilit yöntemleri üre- ten ve ileride yeni koruma metodlarıyla kırıcıların ve kopyacıla- rın işine çomak sokmayı amaçlayan iki genç bilgisayarcıyla görüştü: Vol- ker Jungbluth ve Martin Schmie- dekamp. Gü”'er: Kopya ve program koruma yöntemleriyle ilgilenmeye neden yö- neldiniz? Final Protect: Commodore 64'ten alabileceklerimizin hemen hep- sini aldığımızı düşündüğünüz nokta- da, 1541 disket sürücünün programlanması konusuna ilgi duy- duk. Bizi öncelikle cezbeden, 1541'in işletim sistemini öğrenebilmekti. As- lında bu aletin en alt düzeyde prog- ramlarması bile oldukça zor. 1541'le ilgili kitapların çoğunda yalnızca ma- kinenin BASIC'le kullanımı ya da belki biraz da Job kodları üzerine bil- giler var. Neyse ki bazılarında, Floppy'nin esrarlı derinliklerine da- labilmemizi sağlayan detaylı işletim sistemi dökümleri var. Giderek daha gelişmiş kopya prog-