1 Temmuz 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

1 Temmuz 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 41

ramlarının ortaya çıkması, bizim bu kopya programlarının üstesinden gel- me faaliyetine yönelmemizi destekle- yen en önemli güdüydü. Ö4â'er: Bugüne kadar yazılım ev- leri ile kırıcılar arasında süren savaş daha çok kırıcılar lehine sonuçlanmış durumda, Bu durumu hangi araçlarla değiştirmeyi düşünüyorsunuz? FP: Birçok yazılım firması, son üret- tiği programda mutlaka o sırada yay- gin olan kopya programlarının o programı kopyalamalarını ya da ye- niden üretimini engelleyecek iyi ve ge- lişkin bir kilit kullanıyorlar. Ama disket üzerinde kopya kilidinin sorul- duğu yer kolayca lokalize edilebiliyor ve kilit devre dışı bırakılabiliyorken, en iyi kilit programı bile ne kadar işe yarayabilir? İşte biz bu noktada dev- reye girecek ve soruyu o şekilde oluş- turacağız ki, en tecrübeli kırıcılar bile bu kilidi etkisiz kılmakta büyük zor- luklarla karşılaşacaklar. Şimdiye ka- dar yaygın olan yöntem, firmaların en son aşamada tamamlanmış prog- ramın önüne bir soru rutini koyma- larıydı. Bunun en büyük dezavantajı bazen tek bir altprogram çağrısının bu koruma sorusunu initialize etme- siydi. Bu tür bir kilidin etkisizliği üze- rine fazla söz söylemek gereksiz. 64'er: Ama kırıcıların çoğu, bu yöntemi kullanmak yerine, programı kırmak için çalışmakta olan progra- mı resetleyip olası başlangıç adresini bulmaya çalışıyorlar. Bu adres ço- Bunlukla kopya kilidinin bitip prog- ramın başladığı yer oluyor. FP: Bizim kilitlediğimiz programlar- da bu iş o kadar kolay olmayacak, çünkü ayrı bir kilit koymayacağız. Programın tümünü kapsayan bir ki- lit sistemi oluşturacağız. Ö4d'er: Programın tümünü kapsa- yan kilit sistemiyle kastettiğiniz na- sıl bir şey? FP: Biz, kopya çağrı rutinine ek ola- rak resetleyerek kırma yöntemine, Freezer'lara vb.'ne karşı ek mekaniz- malar da koyuyoruz. Bunu tabii ki burada açıklamak istemediğimiz ba- zı program teknikleriyle oluştu- ruyoruz. 64'er: Hazır Freezer'lardan bah- sediyorken, son zamanlarda bu alan- da varolan bazı gelişmeleri vurgulamakta yarar var. Yeni bazı modeller kopyalama işlemlerini ol- dukça etkili ve kolay bir biçimde hal- ledebiliyorlar. Hele en yeni ürünlerden biri (action cartridge Volker Jugbluth ve Martin Schmiede- kamp, yeni kopya kilit yöntemleri geliş- tiriyorlar ve kanunsuz kopyacıların yaşamlarını zorlaştırmayı amaçlıyorlar. plus), bugüne kadar aşılamaz olarak nitelenen tüm antifreezer mekaniz- maların üstesinden gelebiliyor. FP: Bizim geliştirmiş olduğumuz ye- ni bir yöntem, bugün piyasada satı- lan tüm freezer'ların bizim kilidimizle korunmuş programları kırmasını ön- lüyor. Alışılmış bazı yöntemlerin ak- sine bizim yöntemimiz kullanımı zorlaştırmıyor. Piyasada bulunan ba- zı programların freezer kilitleri, baş- ka program kısımlarının daha sonra kademeli olarak yüklenmesi gerekmi- yor olsa bile, floopy'nin işletilmesi- ni zorunlu kılıyor. 64â'er: Gerçekten büyük kullanım kolaylığı: Bilindiği gibi bugün yarar- lanılmakta olan koruma yöntemleri- nin çoğu o şekilde ayarlanmış durumda ki, orijinal programın bile, kilidin usulüne uygun olduğunun ta- nınmasına kadar, birden çok kez yükleme yapmasını zorunlu kılıyor. Bu da tabii kullanıcının sabrını ol- dukça zorlayabiliyor. FP: Tabii ki, yazılım evlerine mut- laka daha şiddetle yansıyacak olan şi- kayetleri gözönüne alarak, namuslu kullanıcının isteklerini yerine getir- meye özen gösterdik. Bir kopya kilit programının geliş- tirilmesi sırasında bazı temel faktör- lere dikkat edilmesi zorunludur: Başta, kopya kilidine erişimin disket sürücünün marka ve modelinden ba- ğımsız olarak kısıtlamasız gerçekleş- mesi sağlanmalıdır. Ardından makinede bulunması muhtemel flo- opy hızlandırıcılarla çıkabilecek uyum sorununun ortadan kaldırılma- sı gereklidir. Bütün bunlar ise bizim için, bir ki- lit programını piyasaya önermeden önce yapmamız gereken sayısız dene- me anlamına geliyor. Bunlara bir de bu kilidi kendi kopya makineleriyle çoğaltma durumunda olan firmalar- daki denemeler ekleniyor. Bazen bir kilidin varolan kopya makineleriyle çoğaltılamaması gibi durumlar ortaya çıkabiliyor. Böyle durumlarda kopya makinelerinin kopya kilidine göre ayarlanması ge- rekiyor. 64'er: Bilindiği gibi, son yıllarda giderek daha kaliteli kopya program- larının ortaya çıkması, kopya prog- ramı üretenlerin de son derece açıkgöz olduklarını kanıtlayan bir ol- gu. Bugün piyasada varolan kopya programlarının kapasite ve verim ba- kımından daha da gelişebileceğini dü- şünüyor musunuz? FP: Şimdi, bazı meşhur Backup programı üreticileri programla birlik- te verdikleri kullanım kılavuzlarında kendi ürettikleri Backup'ların üste- sinden gelemeyecekleri bazı engelle- ri açıkça bildiriyorlar. Ama bizim de açıkça ifade etme- miz gerekir ki, bugün varolan Bac- kup'ların kopyalama verimleri henüz teorik sınırlarına ulaşmamış durum- da. Diğer yandan tabii ki farklı flo- opy istasyonlarının donanım özelliklerinden ötürü zorla yeniden üretilemeyen kopya kilidi yöntemle- ri de var. Bunlar bizim amaçlarımız açısından ilerisi için çok ilgimizi çekiyor. 41