1 Temmuz 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

1 Temmuz 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

OPY BOARD Bundan 7-8 sene kadar önce, C-64 ilk piyasaya çıktığı zaman kimse bu bilgisayarın ne derecede gelişip yayı- lacağını tahmin edemezdi. Aslında ilk bakışta cihazın birçok eksik tarafı mevcuttur: Kullanılan Basic oldukça yavaştır ve zengin bir komut hazine- sine sahip değildir. Özellikle CIRC- LE, PLOT, LINE, DRAW gibi kla- sik Basic komutlarının olmaması kul- lanıcıyı grafik işlemlerinde makina dilini kullanmaya zorlamaktadır. Bu- nun yanında normal yükleme ve ka- yıt işlemleri yine son derece yavaş kalmaktadır. Özellikle teyp kullanı- cıları biraz uzunca bir oyunun yük- lenmesi için normal olarak en az 10 dakika beklemek zorundadırlar. C-64'ün kusurları bu kadar deîil- dir, fakat cihazın çok yönlü ve geliş- meye uygun bir şekilde tasarlanmış olması tüm kusurlarını örtmektedir: Basic ile 6510 makina dili arasında çok rahat bağlantı kurulmaktadır ve böylece özellikle programların çalış- ma hızından ileri gelen sorunlar or- tadan kalkmaktadır. Başta Simon's Basic olmak üzere birçok değişik program eksik komutları tamamla- makta ve kullanıcıya gelişmiş Basic'- lerle çalışma olanağı sunmaktadır. Yükleme hızından ileri gelen so- runlar ise 6510 makina dili yardımıy- la C-64'ün işletim sisteminde yapılan değişikliklerle çözümlenmiştir. Yalnız burada teyp ve disk drive arasında büyük farklılıklar olduğunu belirtme- miz gerekmektedir. Hem C-64'e hem de Disk Drive'ye yapılan bazı ilave donanımlarla yükleme süresi birkaç saniyeye indirilmiştir. Teypte ise her- hangi bir donanıma ihtiyaç duyulma- dan yazılım yoluyla yükleme işlem- leri hızlandırılmıştır. Burada değişik Turbo Tape programları C-64'ün kernal (işletim sistemi)'deki teyp yük- leme rutinlerini tekrar düzenlemekte- dir. Normalde C-64 bir programı arar- 8 ken ekran kapanır, kaset üzerinde programın adı bulununca bu göste- rilir ve daha sonra yine ekran kapalı olarak yükleme işlemi gerçekleştirilir. Program bilgisayarın belleğine yerleş- tiğinde LOADING-READY mesajı görülür ve kullanıcı RUN komutuy- la programı çalıştırır. Hızlı yükleyen çeşitli Turbo'larda ise genellikle yük- leme işlemleri sırasında ekranda renkli şeritler görülür ve program kendi kendine başlar. Bildiğiniz gibi C-64 oldukça fazla yazılıma sahiptir ve bunların birço- ğu da oldukça kaliteli programlardır. Bir bilgisayarın bu kadar zengin ve kaliteli yazılımı varsa bunlara “sahip olmak” her kullanıcının en doğal hakkıdır. Kendi program arşivinizi oluşturmada size yardımcı olacak bir program kırıcı kartuşun yapılışını da- ha önceki sayılarda sunmuştuk. Bu ay yine aynı amaca yönelik fakat ta- mamen farklı prensiplerle çalışan bir devre yapacağız. Bu basit devreyi ya- parken ayrıca bir filmin nasıl basılıp ANIL GÜL hazırlandığını da göreceğiz. Arşivci kartuşu ile bir program kopyalayabilmek için bu programın bilgisayarda çalışır vaziyette olması gerekmektedir. Kartuş üzerinde bu- lunan düğmeye basıldığında eprom- daki program işleve girerek belleği düzenler ve kopyalamak istenen programı kasete atılabilecek bir şek- le dönüştürür. Şimdi yapacağımız devrede ise iki adet C-64 teybine ih- tiyacımız olacak. Bunlardan biri bil- gisayara programı yüklerken diğeri bu programı başka bir kasete kayde- decektir. Diğer bir deyişle orjinal ka- sette bulunan sinyaller aynen diğeri- ne aktarılacaktır. Bu arada kopyala- nan program kaydedildiği teypten yükleneceği için C-64'cülerin sık sık başını ağrıtan kafa ayarı sorunu da ortadan kalkmaktadır. Eğer bir ka- sette birden çok program arka arka- ya kaydedilmişse bunlar yine yukarı- daki yöntemle aynen kopyalanabilir. Kopyalama işlemi sırasında progra- mın bilgisayara yüklenmesi gibi bir Resim 1: Kopya cihazının filmi