1 Ağustos 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Ağustos 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

le birlikte, ona ne verdiyseniz görü- nuşte bunlar üzerinde karar vermesini Korıtrol yapılarının ikinci tipi olan döngü, tekrarlanarak işleme konan bir dizi program ifadesidir. Bu ifade- ler, siz isterseniz sonsuza kadar de- vam edebilir (çok bilinen sonsuz dön- gü) veya sizin belirl bir şart ile döngü durabilir. Bilgisayarların yaptığı işlerin büyük kısmının tekrar- landığını düşünürseniz bir dilin çeşıtlı döngü yapılarına sahip olması iyi bir işarettir. Dil Seçimi Kişisel bilgisayarlarda kullanılan dört yaygın programlama dili bulu- nuyor. Büyük olasılıkla programla- maya bu dört taneden biriyle başla— yıp daha karmaşık ve uzmanlık rektiren bir dile geçebilirsiniz. Busü.n kalıyor neredeyse herkes BASIC, Pascal veya C ile başlıyor. Dördün- cü yaygın dil olan assembiy dili ilk deneme için bir parça daha zor. Şimdi bu popüler programlama dillerinin guçıu ve zay'ıf ya.ı'ı]arıııa EEI'[BI uu— likte göz atalım. BASIC BASIC, programcı!ann yaklaşık 90'ının ilk i dil. Ne- den? Çünkü öğrenilmesi çok kolay. Aynı zamanda Tony Garcia'nın da işaret ettiği gibi “Bilgisayarınızı aldı- ğınızda yanında verilen dil çoğunluk- la BASIC'tir.” BASIC'i popüler ya- pan özelliklerinin başında talimatla- rın kolayca öğrenilmesi geliyor. BASIC veya uzun adıyla “Begin- ner's All- Symbolic Instruc- tion Code” 1960'larda Dartmouth Koleji'nde işletme ve fen-dışı öğrenim gören öğrencilere programlamayı öğ- retmek için geliştirildi. Microsoft'tan Bill Gates'in çabaları doğrultusunda BASIC sonuç olarak bütün mikrobil- gisayarlar için bir fakto dil haline gel- di. Gerçekten, mikrobilgisayarlarda- ki popülerliğine bağlı olarak muhte- melen BASIC'te başka herhangi bir programlama diliyle yazılandan da- ha çok program yazılmıştır. BASIC iyi bir genel amaçlı dildir. Çok karmaşık olmadığı gibi her tür zorluğun altından kalkabilir. Micro- Kaç Dil Yeterli? O ya da bu programlama dilinden ça- tpat konuşup bir programın herhangi bir bölümüne bakarak neler olup bittiğini yorumlayabilmek hoş bir şeydir. Fakat kaç adet dili, gerçekten bilmeniz gerekli? Tipik bir programcıysanız muhteme- len en az üç veya daha fazla dile vakıf olmanın yanısıra sayısız spreadsheet dil- leri, sıralamalı diller, iletişim makro dil- lerinden anlamalısınız. Bu türlerde profesyonel programlama dillerinden bazıları şunlardır. Prolog, Programmation en logigue (mantıksal anlamına ge- liyor ve belki de en gelenekdışı program- lama dili. Prolog'un öğrenilmesi çok kolay - ye- ter ki daha önce başka bir programlama 801 sunuz. Prolog bir database gibi çalışır ve bilgileri inceleyerek kısa zamanda bir çö- züme ulaşır. Prolog'un en yararlı olduğu alanlar arasında uzman sistemler, teorem ispat- lama, dil çözümlemeleri ve şekil eşleştir- me bulunuyor. Problemlere bakıp ve kı- sa zamanda çözümler üretmesi çok iyi. Prolog programları, çalışırken aynı za- manda tekrar kendilerini yazma yetene- ğine sahipler pabildiği kadar fazla algoritmanın altın- dan kalkamıyor. Ayrıca bir Prolog prog- ramcısı ohrık pek fazla iş bulma şansı- nız yok. Öte yanda, Prologlşlemsddı!lmnyı—- Lisp, List processing'in kısaltması fa- kat daha önce bir Lisp programı gördüy- seniz daha farklı bir isim düşünmüş ola- bilirsiniz, çünkü Lisp programları genel- de karmakarışık bir parantez dolu kod- lardan ibaret oluyorlar. Tarihi ıç—ıdan Lisp ikinci en eski programlama dili (Fortran'dan Lisp kolay oiruıitl değiştirilebilen ve inanılmaz bir destek ortamı bulunan bir dil. Programcının Çırağı adlı ünlü kul- lanım aracı sizin için altrutinler yazıyor. Bu araçlarla birlikte Lisp piyasadaki en hi dil. Lısp'ân en büyük eksikliği akademik bilgisayar kullanıcıları taraf' dın desteklenmemesi (tanıdıklarınıza Lisp kullandığınızı söylediğinizde size onun ne olduğunu sormaları normaldir). Ancak az da olsa bazı dergilerde Lisp programları ve kullanımı ile ilgili bilgi- ler yayınlanıyor. için eksik- Mi kullanıcıları siz bir Lisp ortamı oluşturmak epey har- cama gerektiriyor. Bu iş için en az $1000 ayırmalısınız. Bundan sonra bile bazı des- tek araçlarına sahip olamayabilirsiniz. Fortran En eski programlama dili olan Fortran (Formula Translator) bilimsel ve mühen- dislik programcılığı için iyi bir araç. Bil- kullanan her mühendis mutlaka Fortran bilir (ve pmikle bütün mühen- ğil, Veııhıiışvuuıla-inıizinl?ormbıl- kapınızda sıra ol- Fortran'da dosya iş- leme, daha çok bnyü yapmaya benziyor. Cobel Cobol (Common Business-Öriented Language) hükümetler tarafından ve bü- yük işler için kullanılıyor. Eski bir dil ol- masına karşın COBOL programcılarına hâlâ ihtiyaç duyulmakta. Söylentilere gö- re COBOL ile diğer herhangi bir dilden daha fazla kaynak kodu T COBOL hem dosya hem de data işle- me konusunda başarılı ve yazıları da ra- hatça hallediyor ki COBOL'un Fortran'- dan daha popüler olmasının nedenleri bunlar olsa gerek. İngilizceye benzeyen bir sentaks kullanan dilde 300'ün üzerin- de komut veya kelime var ve bu da diğer dilleri içinde en yüksek ra- COBOL'un başlıca dmvmtqiı ııyguıı döngü komutları bakımından aşırı derecede yapısal olması. COBOL' da pdı: fazla etkileşim özelliği bulunmuyor. Ada Ada, özel olarak Amerikan hüküme- tinin belli arzu ve tanımlamalarına göre tasarlanmış modern bir programlama di- li. Adını Lord Byron'ın kızı ve Blıu: Pascal'ın arkadaşı olan Lo Augusta Ada Byron'dan almış. Eğer hükümetin belirli pozisyonların- da ve orduda görev almak istij Ada'yı bilmek sizin içııı ıvınııilı olabi- lir. Füze-kontrol ve ,en emniyetli dil olarak kıbuledılmAdı ile ise kendi füze-güdüm sistemleri için herhalde LOGO kullanı- yorlardır!) Madalyonun öteki yüzünde, Ada çok geniş ve yavaş. İsterseniz mıkrobıtgiıı— yarınız için Ada derleyicileri alab fakat gerçekte Adı bir mılr.mbilıısayı.r programlama dili değil.