1 Ağustos 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

1 Ağustos 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

Caligari adını ilk kez, 1986 yılın- da, satıcılar ve kullanıcı grupları arasında hayali bir şehirde 3D ob- jelerin gerçek zamanda uçuşunu gö- rüntüleyen yeni bir demo dolaşır- ken duyduk. Gözleri dışarı uğratan bu beklenen ürün, AMIĞA çevre- sinde hakettiği ilgiye kolayca eriş- ti. AmigaWorld dergisi Ocak 87 sa- yısında bundan sözetti ve biz hepi- miz Caligari'nin piyasaya çıkması- nı merakla bekledik. İki yıl sonra, Octree, programın “deneme” versiyonunu son versi- yon fiyatında piyasaya sürdü. Bu uygulama AMIGA kullanıcıların değişik tepkilerine neden oldu. $2000'a yaklaşan fiyatıyla Cali- gari, en pahalı rakibinden en az dört kat daha pahalı. Tamam, fa- kat bunun karşılığında ne alıyorsu- nuz? Eşsiz ve ümit verici obje edi- törü, 32 renk 3-boyut modelleştir- me (half-brite makineler ile 64), vi- deo'ya script-based animasyon üre- timi için imkân vermesi ve “deneme”' versiyonunun hard dis- kinizi mahvetmesini engellemek için uyarılarla dölu bir el kitapçığı. Ayrıca bu yüksek fiyata, tam renkli boyutlandırma ve ray-tracing modülü ($1000 yazılım ve en az $1000 kadar da tam renkli frame- buffer donanımı için ilave) ve bir interactive animasyon modülü ($?7? ilave) taahhüt ediyor. Caligari henüz popüler bir destek görmedi. Buna rağmen standart dı- şı araç ve menüleriyle yalnız başı- na dayanmaya, kullanıcıyı AMIGA ortamının normal multi-tasking kullanımın dışında çalışmaya zor- lamaya niyetli görünüyor. Caligari'nin hoşa giden yanı, yaklaşık gerçek zamandaki per- spektifi wire-frame olarak düzenle- mesi. Objeleri ve resimleri doğal görüntüde grafik olarak düzenle- menize ve elle işlem ya izin veren bu özellik yalnız bu pakette var (hatta son boyutlandırmanızda 16 renkte verilen imal (ekstra renklerin simülasyonu yapılmıştır). oluşacak görüntü de olabilir). Bu aynı zamanda bir şeyleri mouse'un ucunda çabucak hareket ettirebil- menize ve sonucun nasıl olduğuna hemen bakmanıza imkân verir ki bu çok heyecan verici. Caligari"nin bir grafik model sistemi olmanın yanısıra, nesnelerin fiziksel özellik- lerini de değerlendiren bir model sistemine dönüşebilme potansiyeli son derece etkileyici. Caligari, özellikleri ile oldukça umut verici, fakat bugün için bu fi- yata beklenen ilgiyi görmesi zor. 55