1 Ağustos 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

1 Ağustos 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

ünyasında İlk Adımlar Bir köpekten daha iyi ne olabilir? Bilgisayarlar, tabii ki. Gerçi, o ka- dar sadık veya okşanmaları zevkli ol- masa da, onların da birkaç numara yapma yetenekleri var ve köpekler- den farklı biçimde eğitilmeleri daha lay. Bilgisayarı bir şey yapacak şekilde eğitmeye genel olarak programlama deniyor. Bu çoğu kişi için kocaman ve korkutucu bir terim. Esasen bir bilgisayarı programlamak, bilgisayarı kullanmak kadar zor olabilir. Hatta bazı durumlarda daha az zordur, çünkü bilgisayara tam olarak ne yap- mak istediğinizi sanıldığından kolay bir biçimde anlatabilirsiniz. Eğer kullandığınız programlardan bazıları sizde sıkıntı ve kızgınlık uyandırıyorsa programcılığa hazırsı- nız demektir. Programcı John Ratc- liff'in kendisini örnek vererek doğru- ladığı gibi ““Bazı oyunları satın aldık- tan sonra kazık yemiş gibi büyük ha- yal kırıklığına uğruyordum. Sonra- dan kendi kendime “Ben bundan iyi- sini yapabilirim' dedim.”” Ve yaptı da, John şu anda Electronic Arts'ın program yazarlarından birisi. Eğer programcılığa ilginiz varsa siz de John'un yaptığının aynısını yapabi- lirsiniz. Tabii burada bir problemle karşı- laşmanız mümkün - nereden başlaya- cağınızı bilmek, Programcılık size karmaşık gibi gelebilir, hatta bazı programların yazıcı dökümlerini Na- vaho kızılderililerinin kilim desenle- rine benzetebilirsiniz. Belki program- cılığın karmaşıklığından veya prog- ramlama yapabilmek için dağlar ka- dar cebir bilmeniz gerektiğinden kor- kuyorsunuzdur. Kaygılanmanıza hiç gerek yok. Bunların hiçbiri doğru de- ğil Program yazabilmek için bir ma- tematik dehası olmanız gerekmiyor. Hatta, daktilo kullanmasını bilmese- niz bile farketmez. Gereken bütün şey bir bilgisayar, bir parça zaman ve bi- Programlama, insan/bilgisayar iletişimleri için kullanılan imgesel bir terimdir. Bilgisayara bir şey yapmasını söylemek için onunla, anlayabileceği bir dilde... bir programlama dilinde konuşmalısınız. raz yaratıcılıktan ibaret. John Ratc- liff'in bu konudaki görüşü, ““Eğer kendinize ait bir bilgisayarınız ve boş zamanınız varsa bunlar yeterli mal- zemelerdir.” Fakat acaba, programcılık sizin ya- pabileceğiniz bir şey mi? Bruce Webs- ter -kitap yazarı ve Sundog adlı oyu- nun yaratıcısı- pek çok kişiye prog- ramlamanın nasıl yapıldığını öğretir- ken başarılı olanların aynı zamanda hikâyeli problemlerde de iyi oldukla- rını farketmiş. Bir problemin sözlü tanımını alıp bundan bir sonuca var- mak için gerekli bilgiyi çıkarmak programcılığın esasını teşkil ediyor. Burada avantajlı olabileceğiniz bir nokta sanat veya müzik yeteneğinizin olması. Herhangi bir nedenden dola- yı müzisyenler diğer kimselerden ör- neğin mateumıkçılerden daha iyi programcılar oluyorlar. Programla- ma müzik yapmak gibi elle tutulma- yan bir fikirden yola çıkıp onu ger- çek haline getirmektir. Tony Garcia, Epyx'in yardımcı satış müdürü ve ya- zılım üreticisi ““*Programlama yapan insanlar arasında klavyeli çalgılarla uğraşanların sayısı oldukça fazla. Yi- ne birçok programcı bir şeyler çizmek ya da karalamaktan hoşlanıyor. Bir PC ile grafik eserleri yaratmak onla- ra zevk veriyor”' diyor. Ancak müzisyen değilseniz bile umudunuzu yitirmeyin. Bu yazıda Can ÖZTÜRK Iıayatınızı değiştirebilecek bir beceri- yi; kışısel bılgısayanmzı programla- mayı ta Merhaba, Bi Programcılığı Bir hobi olarak programcılık ol- dukça yenidir ve yaklaşık on yıllık bir geçmişi vardır. Bundan önce prog- ramcılık bir hobi değil, bir meslekti. Fakat kişisel bilgisayarların ortaya çıkmasıyla programcılık milyonların merakı haline geldi. Bruce Webster şöyle kaydediyor: ““Aslında sandığı- mızdan daha fazla programcı var. Borland'ın 1 milyon adet Turbo Pas- cal satacağını kim tahmin ederdi? Şimdi program yazmaya heves eden büyük bir insan topluluğu var, Neden bu kalabalığa katılmayasınız?”' Bilgisayarınızı nasıl programlaya- cağınızı öğrenirken bilgisayar hakkın- da daha fazla şey öğrenirsiniz. Bilgi- sayar hakkında daha fazla şey öğren- dikçe ondan daha fazlasını elde eder- siniz. Y programlar sizin için belli şeyler -bazı durumlarda diğer programların yapamadığı (çünkü ge- rekeni sadece siz bilirsiniz) yapar. Ve bundan sonra kendi yapıtlarınız olan programlarınızı satma ve belki de inanılmaz rakamlarda para kazanma olasılığı her zaman için mümkün ha- le gelir. Bütün bunlar bilgisayar program- cılığı hakkında bir şeyler öğrendiği- nizde başlar. Bilgisayar Neyin Nesi? Programlama yaparken bilgisaya- ra bir dizi talimat veya izlemesi gere- ken adımları verirsiniz. Bilgisayar bu talimatları harfi harfine yerine geti- rir (köpeğinizden çok daha itaatkâr- dır). Eğer bilgisayara “Bir çembenn etrafında koş”" derseniz bilgisayar öy- le yapacaktır. Sonsuza dek. Veya ona durmasını söyleyene kadar. 9