1 Ağustos 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

1 Ağustos 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

dil olan C sayesinde başka bir maki- neye aktarımlar yapabiliyorsunuz. Örneğin, bir bilgisayarda hazırladığı- nız C kodunu alıp onu sadece maki- neye özgü bilgileri değiştirerek başka bir bilgisayara taşıyabilirsiniz. C'yi şimdi herkes öğreniyor.” BASIC ve Pascal'dan farklı biçim- de C orta düzeyli bir dil. Ne BASIC ne de Pascal kadar İngilizce'ye yakın değil fakat assembliy dilinin ilkelliğin- den bir derece uzakta. Bugün önem- li yazılımların çoğu C ile hazırlanıyor ve UNIX veya OS/2 işletim sistem- leri için programlar yazmayı planlı- yorsanız C'yi mutlaka öğrenmelisi- niz. SunDog'un yaratıcısı Bruce Webster buna katılıyor; ““İyi bir dil bilmek istiyorsanız C'yi öğrenin. Ön- ce iyi programlama teknikleri için Pascal öğrenin sonra C'ye geçin.”” Bütün gücüne rağmen C, ilk prog- ramlama dili olarak iyi bir seçim de- Bil. Eğer C öğrenmek istiyorsanız ön- ce Pascal veya BASIC üzerinde çalı- şın. Bundan sonra C doğal olarak va- kip edecektir. Assembiy Assembiy dili O'lar ve llerden bir gömlek üstün olup bilgisayarınızın mikroişlemcisinin konuştuğu makine dilidir. Dil, sayılar yerine bilgisaya- rınızın mikroişlemcisinin anladığı ta- limatları temsil eden ikiyle beş harf arasında kolay hatırlanır kısaltmalar kullanır. Yalnızca bir tane assembiy dili yoktur. Bunun yerine, her bir mikro- işlemci için olmak üzere birçoğu mev- cuttur. Amiga, Macintosh ve Atari St için 68000 assembly dili; Commodo- re 64 ve Apple II için 6502 assembiy dili ve IBM PC ve uyumlular için 8086 assembly dili kullanılmakta. Bü- tün assembiy dilleri kavram olarak benzerdirler ve birini öğrendiğinizde diğeri de kolayca öğrenilebilir. Assembiy, öğrenilmesi en zor olan programlama dilidir, çünkü biz in- sanların düşünme biçiminden epey farklılaşmıştır. Bir kez temel kavram- ları kaptıktan ve bilgisayarın mikro- işlemcisi ve belleği ile direkt olarak çalıştığınızı farkettikten sonra belki assembiy eğlenceli olabilir. Assembiy bilgisayarınızın anadili olan makine diline çok yakın oldu- ğundan yazdığınız programlar başka herhangi bir dilde yazılmış olanlar- dan daha hızlı çalışacaktır. ““Eğer profesyonelbir bilgisayar oyunu ya- zacaksanız bunun için assembiy dili kullanmaktan başka fazla bir seçimi- niz yok” diyor John Ratcliff. Hızlı assembiy programlarının de- zavantajı, assembly programlarının diğer dillerde yazılmalarından yakla- şık on kat daha fazla zaman alması. Neden? Çünkü assembly diliyle çalı- şirken matematik fonksiyonlarından diskete kayıt rutinlerine kadar her şe- yi kendiniz hazırlamak zorundasınız. Tabii bilgisayarınızın ROM'undaki önceden yazılmış rutinler ve DOS'tan bazı yardımlar göreceksiniz, fakat yi- ne de çoğu kez uzun ve karmaşık bir kod yazmanız gerekecektir. Son zamanlarda, program profes- yönelleri arasındaki ortak görüş, programlamanın büyük kısmı için C'yi kullanmak. Bu uzmanlara göre assembly yalnızca bir programın aşırı yavaş çalışan kısımlarını yeniden yaz- mak için uygun olabilir. (Assembliy dili hız optimizasyonu için diğer dil- lerle aynı anda kullanılabilir.) Başka bir deyişle az buçuk assembiy bilme- nin zararı yok, faydası var. Nereden Başlamalı? Şimdi gerçekten zihinlerde soru işaretleri belirmeye başlar. Bu işi ne- reye gidip öğrenmeli ve nerede çalış- malısınız? Yazmak istediğiniz süper programı unutmayın.