1 Ekim 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Ekim 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

ze bir numara önerelim: Zihninize üzerinde bit moönilör olan bir Com- modore dergisi imajı yerleştirin. Her ay derginiz geldiğinde, bu ekranı sil- moeyi aklınıza getirecektir. Rir bilgisayar odasına sahip olacak kadar talihli değilseniz, bilgisayarım- zın ona Çok az yer hirakan bir şekil- de yerleştirilmiş olduğu kesindir. Bel- ki de yemek masası ile diğer masalar arasında bir göçebe gibi dolaşıyor- dur. Bilgisayarınızın sabit bir yeri ol- sa bile aydınlatma, masa yüksekliği ve sandalyenin şekli sorun yaratabi- lir. Amerika'nın bazı bölgelerinde kul- lanıcılar sağlığa zarar vermeyen bil- gisayarlar üretilmesini şart koşan ya- saların çıkattılmasını sağladılar. Ör- nefğin 1988 yazımnda New York eyale- tindeki Suffolk'ta bilgisayar kullanı- lan iş yerlerinde uyulması gereken birçok kuralı kapsayan bir yasa çıka- rıldı. Bu yasa işverenlerin filtreler, ayarlanabilir sandalye ve masalar, ayrılabilir klavyeler ve uygun aydın- latma sağlamasını şarı köşüyor. Ayarlanabilir bir masa masrafını karşılayabileceğiniz pek olası görün- müyor ama klavycn_izi standart yaz- ŞBDRTMWO?— MÜSUN? BIRAZ. ma yüksekliğinde tutmayı ihmal et- meyin, Yani 26 inç (Z0 cm. kadar) yüksekliğinde. Zaten Commodore klavyeleri kolaylıkla oynatılabiliyor ve gerektiğinde kucağınıza bile alabi- liyorsunuz. Bilgisayarda konlor konusunda 20 akılda tulmanız gercken bir sayı. Mo- nitör yüzünüzden 20 inç kadar uzak olmalı, Her 20 dakıkada bir gözleri- nizi odadaki uzak eşyalarda gezdir- dikten sonra yakındaki bir nesneye odaklayıp eksersiz yaptırın. Her üç saatte bir de 20 dakikalık bir mola ve- rip hem göz hem de gövde kaslarını- zi dinlendirmeyi ihmal etmeyin, Sö- zünü daha önceden ettiğimiz Suffolk yasasında bu aralar zorunlu hale ge- tirilmiş. Ayrıca çalışanların yılda bir göz muayenesinin yapılması da şari koşuluyor. SANDALYENİZ Hiçbir şey, bilgisayar başında ge- çen saatleri kötü design edilmiş bir sandalye kadar yorucu hale getire- mez. Birkaç yıl önce ergönomik bir sandalye modeli popüler oldu. Sırtı olmayan bu sandalye mödeli önce çok rahat geldi ama asıl sorun her- hangi bir sandalyede sabit bir pozis- yonda uzun süre oturmakta. Gerçekten tahat olan bir sandalye- de oturmak istiyorsanız, arabanızın ön koltuğuna yerleşmeyi deneyin. Onda hiç yorgunluk duymadan saat- lerce oturabildiğinizi hiç düşündünüz mü? Bacaklarınız uygun bir şekilde deşteklenmektedir ve beliniz için iyi bir dayanak vardır. Bitçok araba kol- Luğunda alt taraf eğilerek sırt kısmı- nn pozisyonları da değiştirilebilir. Özellikle belinizi saran ve rahat etti- ren, araba koltuğu kadar rahat bir sandalye bulmaya çalışın., Sandalye- nin en azından yüksekliği ayarlana- bilir olmalı. Bu uzut bir oturma se- ansında çok önemli olabilir. GÖZ KIRPMA SANATI Monitörünüzü ve baktığınız metni düzgün bir şekilde yerleştirdikien, ışıkların ekranda parlamasını önle- dikten, rahat bir sandalye bulup klav- yenizi uygun bir yüksekliğe yerleştir- dikten sonra geriye şu soru kalıyor: Ne kadar sık göz kırpıyorsunuz? Araşırmaların sonuçları, çok az bil- 11