1 Ekim 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

1 Ekim 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

Yanda Bruce Granofsky'nin ünlü asimasyonları “Clerk Böomber” ve “Clerk Car''dan kareler görüyorsunuz. Granoisky çalışmalarını Bernouilli destekli bir A 2000'de “Sculpt-Animate 4D” kullanarak yapıyor. Biz televizyon kuşağının çocukları, klasik Wali Disney ve Hanna-Bar- bera yapımlarını izleyerek büyüdük ve hepimizin aklından bir gün kendi çizgi filmlerimizi yapma hayali geç- miştir. Ben kendimi bildimı bileli ani- masyon yapmak istediğimi hatırlıyo- rum. Sekiz doküz yaşlarımndayken bir lambanın abajurunu çıkartıp anne- min makyaj masalarından birinin üzerine yerleştirerek bir animasyon seti kurmaya çalışmışlım. Yapıtları- mı filme geçirebilmek için sekiz mi- limetrelik bir kameraydı tüm eksi- Bğim. Bu eksiği o gün giderebilseydim, şimdi hiç kuşkusuz büyük filmciler- den biri olmuştum. Bu günlerde AMIĞA animasyon yazılımları milyonlarca Walt Disney adaymmın önüne profesyonel kalitede animasyon yap- LE ma fırsatımı seri- yor. Tüm ihtiya- cıniz bin dolar ka- dar para, belli bir sanat yeteneği ve hepsinden önem- lisi bol bol sabır. Peki, bu yeni İantastik araçlara yatırım yapmanın gerekçesi — ne? Eğer yalnızca kendi animasyonunu- zu yapmak yanıtıyla sırırlı kalmak is- temiyorsanız İşte size bir sürü neden daha: evde yaptığınız video Tilmlerin yazılarını yazabilir, ses ve spesiyal efektler gerçekleştirilebilir. okulunuz ya da kuruluşunuz için promoesyonel ya da eğilim amaçlı filmler hazırla- yabilir ve hatta bir iş bile kurabilirsi- niz. Örneğin yerel televizyon ağınız için reklam amaçlı çizgi Tilmler üre- tebilirsiniz. Bu araçların bir profesyonel tara- fından kullanılabilecek kadar iyi olup olmadığı konusuna gelince, belki di- yebiliriz. Çünkü filmle çalışmaya alış- mışsa videoda aldığı sonuçlar onu tatmnin etmeyebilir. Ama video ani- matörleri de çok iyi kalite animas- yonlar ürermeyi başaracaklar. Ayrı- ça film animatörleri bile kafalarında- ki fikirleri kağıt yerine video ile çak Sculpt—A nimate 4D daha hızlı ve etkili bir biçimde dene- yebilirler. NASIL YAPILIYOR? Bütün animasyonlar aynı şekilde işler. Göze son derece hızlı sunuları bir dizi görüntünün arasındaki fark- lar hareket olarak algılanır. Standart bir televizyon görümtüsü bile sabit ka- relerin canlandırılmış bir dizisidir. Saniyede 60 kare tdempaoasunda verilir (birçok başka ülkede 51 kare). Film- ler de aynı şekilde çalışır, yalnız sa- niyede geçen kare sayısı 18 çivarında- dir. En iyi animatörler filmlerinkine eşit bir geçiş temposu kullanırlar Ama insan gözü hareketi saniyede dört kare kadar düşük tempolarda al- Bılayacaktır, tabil bu hareket gayet titrek ve sarsak gelecektir. Düşük bütçeli çizgi film- ler saniyede 1ü kareden bile dü- şük bir tempoda gösterilmektedir. AMIĞA video animasyonları ey- lemin çokluğuna göre 8 ile 12 kare- lik tempolar ara- sında değişirler. Normal bir film hareket ilüzyonu- nu uyandırabilmek için binlerce ka- relik bir akış sağlar, Video datasının her karesini AMIĞA'da depolamaya kalksanız, gösterebileceğiniz animas- yonlar RAM tarafından çiddi bir şe- kilde sımırlanabilirdi. AMIĞA ve benzeri bilgisayarlar bu sorunu **do- üble büffering” denilen yöııtemle çözmeye çalışıyorlar. Bu yöntemle bellekte herhangi bir z:ımdnda bir animasyonun yalnızca iki karesinin tutulması söz kunusu. Animasyonun beriye kalanı sıkıştırılmış data olarak depolanıyor. Bir kare gösterildikten sonra AMIIGA hızla görülmeyen ka- reyi getirecek ve göslterecektir. Bu sü- reci tekrarlayarak oldukça uzun ani- masyon filmleri 512K'lık makinalarla bile gösterilebilir. Datanın kendisi oldukça sıkıştırıl-