1 Ekim 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

1 Ekim 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

Bilgisayarın sağlığınız üzerindeki zararlı etkilerini ilaç kullanmaya gerek kalmadan önleyebilirsiniz. gisayar kullanıcısının yeterince göz kırptığını güsteriyor. Veri Girişi Değerlendirme Kurulu- şu büro çalışanları arasında yaptığı son sorüşturmayı tamamladıktan sonra çalışanların hemen hemen ya- Tısının gözlerinde yanmadan ve bula- aiklıktan yakındığı ortaya çıktı. New York'lu göz doktoru Lowell Glatt'a göre *'video terminalleri öldürücü si- lahlar değillert. Gözü onu yok edecek şeylerle bombalamıyorlar”". Bunun- la birlikte gözler belli bir uzaklıktan görmek için yaratılmışken monitör- ler yakından bakılmak içindir. ve Glatt'a göre bu uyumsuzluk öptik or- ganlarda herhangi bir zayıflığı iyice orlaya çıkaracak ve arttıracaktır. Bu stres yeterince göz kırtpatak gözlerin ıslanmasını sağlamadığımız zaman iyice attabilir. Basılı materyali okurken gözlerimiz ileri geri hareket ederek göz kırpmayı uyarırlar. Bilgi- sayara bakarken gözlerimiz direkt karşıya bakmaktadırlar ve çok az ha- reket ederler. Monitörün elektro sta- tik alanının çektiği toz tanecikleri göz merceğine yerleşip rahatsızlığı arttı- rabilir ama göz kırpmakla bu tatne- ciklerin temizlenmesini sağlayabiliriz. New England Öpltometri Koleji'- nde prolesör olan kontaktAlens uzma- nı Ernest Loevenstein, “ideal göz kırpma sıklığı üç saniyede birdir” di- yor, Göz kırtpma özellikle lens takan- İar için önemli. Yeterince sık göz kır- piyor olsanız bile doğru yapıyor ol- mayabilirsiniz. Evet, doğru göz kırpmanın da bir yöntemi var, Loewenstein bu işe alı- şana kadar yapmanız için birer daki- kalık eksersizler öneriyor: » Gözlerinizi düzgün ve tamamıyla kapatmaya konsantre olun, sonra alt ve üst göz kapaklarının temas ettiği- ni hissedene kadar kapalı tutun. Yal- nız çok sıki tutmayın, & Derin bir nefes alıp gözlerinizi sa- Ba sola harekct ettirirken göz kapak- larımızı iki ile beş saniye kadar kapu- h tüutun. * Bu iştemi üç hafta boyunca hergün bir dakika kadar tekrarlayın. İkinci haftada hergün bir dakika- yı bin bir, bin iki, bin üç diye tekrar tekrar sayarak ve sonra göz kırparak geçirin. Göz kapaklarının temaşsını hissetmeyi unutmayın. Bilgisayatınızda yazarken space bar'a iki vuruşunuzdan birinde göz kırpmayı unutmayın (dakikada kırk kelimelik bir tempoda)j. Daha önce- den sözünü ettiğimiz filireler de göz kırprmanızı geliştirmenize yardımcı olabilir, VE EKSERSİZ... Bilgisayarlar ve sağlıkla ilgili her tartışma, eninde sonunda antrcnman ve yokluğu konuşuna gelip çatacak- tır. Bit bilgisayar başında oturanlar gün boyunca çok az harcket ederler ve eskiden insanların fiziksel eksersi- ze ayırdıkları zaman şimdi momnitör karşışında bıilgisayar oyunları oyna- yarak geçiyor. Bir progtamcı bilgisa- yarını aldıktan sonra pantolonuna sığınamaya başladığını ve dondurma yemekten vazgeçmek zorunda kaldı- Binı söylüyor. Belki düzenli olarak eksersiz yap- saydı, dondutmadan vazegeçmek zo- runda kalmazdı. İyi bir antrenmanın hiçbir alternatifi ve simülasyonu ol- madığını unutmayın! lıdır. mernelidir. Göz sızlamasını önlemek için... — Monitör ekranının parlaklığı adının aydınlatma- şından üç ya da dört kat fazla olmalıdır. — Ekranda sabit, titreşim olmayan bir görüntü bu- lunmalı ve ön atka plan kontrastı çak olmalıdır. — Ekran temiz ve tozsuz olmalıdır. — Monitör gözönünden 14-20 inç kadar uzak ol- mah ve ekran göz hizanızın hemen altında yer alma- — Oda ışığı direkt olarak monitör ekranına düş- — Monitörü pencerelerden uzak tutun. — Gü-vatlık bir lamba kullanın. Küçük bir bilgisa- yar odasını aydınlatmaya yeterli olmalıdır, — Düzenli olarak gözünüzü muayene eltirin. SAĞLIKLI BİLGİSAYARCILIK İÇİN PÜF NOKTALARI — Üç saniyede bir göz kırpmayı unutmayın, — Arada sırada ekrandan gözlerinizi ayırın. Sırt ağrısı ve diğer ağrılardan korunmak için — Bilgisayarınızın aytılabilit ve eğimili durabilecek bit klavyesi olmasına dikkat edin. — Odada yeterli havalandırma olmalıdır. — İki saatle bir on beş dakikalık bir mola yerin. — Ellerimiz tuşlar üzerindeyken kollarınızın dirsek- lerinden arılma açısı 90* olmalıdır. — Ayaklarınız yere kadar uzanmıyorsa altına bir dikkat edin, şey köyüp, bacağınızım üst kısmının yere paralel ol- masını sağlayın. — Sandalyenizin arkasının belinizi kavramasına