1 Ekim 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Ekim 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

Bu mümkün çünkü yıldız ve takımı yıldızları dünya üzerindeki her nok- tadan görmemiz mümkün bu prog- ramda, Üstelik tüm bunları değişik bü- yütme boyutlarında ve parlaklık de- tecelerinde izlemeniz de mümkün, Mindscape'in Halley Projeci proğramı güneş sisteminin incelen- mesini bir eğitim oyunu formatır- da gerçekleştiriyor. Genç astronom adayları için kesinlikle gerekli. Ast- ronot Olup uzayın derinliklerinde yönünüzü yıldızlara göre tayin ede- rek seyahat etmeniz gerekiyor. Program kuyruklu yıldız, uydu ve benzeri efektleri yaratmak için ani- mated gralik kullanıyor. Bu sıralarda geliştirilmekte olan önemli bir program da Planetari- um. 9000 yıldızlık bir data base ola- cağı ve 200.000 yıllık bir zaman spektrumu olacağfı söyleniyor. TIP: Hastalıkları teşhis, tedavi ve önleme bilimi, Tıp alanında üretilen ilk AMIĞA programı İSM Iİnc, taralından ç- kartılan Tbe Surgeon. Bir oyun ola- rak pazarlanmakla birlikte bir anevrizma tamiri ve ameliyat sımu- lasyonu var. Çok gerçekçi gratik- leriyle şizi ameliyathanede bir cer- rah yapıyor. Ciddi bir medikal terminolojiye dayanan program, antiseptik ve an- tibiyotik kullanmanızı ve hastanın karnını açarken kanı basıncını ve di- Ber yaşam işaretlerini izlemenizi is- tiyor. Sonra zayıflamış damarı bu- lup onarmanız gerekiyor. Program- da gerçek bir ameliyatı simule et- mek için gereken her şey, kan da- hil var. Yani kan görünce bayılan- lar denecmese daha iİyi olur. Tek tip bir ameliyatla kısıtlanmış olmakla birlikte simulasyonu çok başarılı. Bir ameliyata alternatif olamatnak- la birlikte tıp öğrencilerinin eğiti- minde uygun bir yöntem olabilir. Diğer bir yararlı program da He- artbeat.node. Kalbin bir kesit gö- rüntüşünü kullanarak yalnızca kaş ve kapakçıkların nasıl çalıştığını göstermekle kalmayıp, kanın dola- şımını da gösteriyor ve tüm bu sü- reçleri sesli olarak da anlatıyor. COĞRAFYA: Dünyanın yüzeyi, kıtalar ve ülkeler, iklim, doğal kay- naklar, hayvanlar ve bitkilerle uğ- raşatı bilim. Bu sıralarda mevcul programla- 16 rın hemen hemen tümü Kuzey Amerika ile ilgili ama yakın bir ge- lecekte tüm dünyaya doğru yayıl- ması beklenebilir. Deluxe Maps Birleşik Devletleri gösteren bir dizi hi-res ekrandan oluşuyor. Her ekran bir 1FF dosya- sı olarak depolardığı için haritalar tüm resim programlarına yüklene- bilir ve haritaları düzenlemeniz. renklendirmeniz ve değiştirmeniz münikün. Great States di değişik Amerikan eyaletleri hakkında tarihleri, bü- yüklükleri gibi çeşitli bilgiler içeri- yor. Bunların yanı sıra nüfus yo- ğunluğu, topografik özellikler, yıl- lık yağış gibi coğrafi özellikler de ayrıntılı bir şekilde var. Programın hem eğitim hem de test bölümleri var. Öğretilenler sonradan sınanı- yor. FİZİK: Madde ve enerjinin özel- likleri, etkileşimi ve değişimleri ile ilgilenen bilim. Bilimleri özellikle fizikten söz ediyorken kesin kategorilere ayır- mak olanaksızdır. Direkt olarak fi- ziğe yönclik hiçbir program yok ama fiziğe uygulanabilecek çeşitli programlar var. Örneğin Forms in Flight gibi progrtamlar maddenin geçirdiği biçim değişikliklerini ve katı, sıvı ve gaz halleri arasındaki geçişleri canlandırabiliyor. MATEMATİK: Sayılar, ölçüler, biçimler ve onların ilişkileri ile ilgi- lenen bilimler grubu (aritmetik, ge- ömetri, cebir gibi). Gençlik yıllarımın çoğunu mate- matıik derslerinden kaçarak geçirdi- Bimi itiraf etmeliyim. Bugün AMI- GAÂ matematik programlarının bir kısmını gördüklen sonra bu prog- ramlar benim okul çağımda olşa başarılı bir öğrenci olabileceğimi 1d- dia ediyorum. Matematiksel kavramlar AMI- GA sayesinte görsel olarak da ifa- de edilebiliyor. Yani yalnızca ra- kamları kullanmakla kalmıyor, for- müllerinizin etki ve sonuçlarını gör- sel olarak da simule edebiliyorsu- nuz. Descartes prograriı İFF dosyala- rında save erlilebilecek matematik- sel ilişki grafikleri veriyor. Kullanıcı önce matemaliksel denklemleri gi- rebiliyor, sonra da sonuçların gra- fikleri çıkıyor. Sinus, kosinus, ka- re kök gibi tüm fonksiyonlar var. Analytic Art bilimle sanat arasın- daki sınırın belirsiz olduğunu kabul ediyor ve matematiği güzelleştirme- ye girişiyor. Program kullanıcıya Mamndelbrot tipt fraktal objelerin görüntülerini oluşturma ve göster- me Olanağı sağlıyor. Bu programı kullanmak için matematikçi olma- nın gereği yok, Difğer bir ilginç program da Math-amation. Programda birkaç tfane programlanabilir matris kal- külatör var. Yapılan hesapların so- nuçları sayı ya da şema olarak gös- terilebilir. Program geometrik ko- ordinat hesaplarından, cebir for- mülleri çözmeye kadar pek çok iş- lem yapabiliyor. YENİ UFUKLARA DOĞRU Tüm bilimsel çalışmalar şu iki so- ruya dayanır: “niçin” ve “eğer”. AMIGA da bu soruları araştırmak ve yamilamak için uygun ortakla- rın simulasyonunda çok başarılı. Bundan sonraki gelişmeler bilime ilişkin yazılıma yönelik talehe bağ- h olacak. Ama yazılıma yönelik talebin otomatikman bir ürüne dönüşece- Zini de beklememek gerek. Şimdi- lik üretim astronomi, matematik gi- bi popüler bilimlerde yoğunlaşmış durumda. Zamanla diğer bilimler- de de yoğunlaşmasını bekleyebili- YIZ,