30 Eylül 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

30 Eylül 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURllET 30 Eylul 1936 Italyan parası da düşürülecek mi? Fransadaki bütün altınlar hükumete satılacak, dahilî ücretler düşürülmiyecek [Baştarafı l inci sahıfedei Bugün öğleden sonra âyan meclisi maliye komisyonu projeyi tetkike başlamıştır. Maliye Nazın M. Vensan Oriol komisyonda proje hakkında iza hat vermiştir. Âyan meclisi yarınki celsesinde projeyi müzakere edecektir. ' M. Blumun izahati Parlamentonun dün geceki toplantısın" da söz alan Başvekil M. Blum projeyi müdafaa ederek, hazinenin zorluklannı ve yeni projenin hükumete takriben 25 ,milyar taze para temin ettiğini anlatmışRır. M. Blum bundan evvel neşredilen içtimaî kanunlann Fransanm ekonomi va ziyetini fevkalâde ıslah ettiğini beyan ederek demiştir ki: « Maalesef bu tedbirleri müteakıb zuhur eden îspanya hadisesile Almanyada askerlik müddetinin uzatılması neticesinde Fransa, fevkalâde pahalıya malolan yeni bir millî müdafaa programı kabulüne mecbur kaldı.» M. Blum bundan sonra altınlannı Fransadan ihrac edenleri şiddetle tenkid etmiş, ve hükumetin bundan sonra f abrikalann işgaline asla müsaade etmiyece ğini bildirmiştir. karar ittihaz edilmiyeceği zannolunmaktadır. Italyada liretin tamamile dahilde kullanılan döviz olduğu hatırlatılmakta ve Italyan hükumetinin şimdiki para siste mini değiştirmemesi muhtemel o'duğu söylenmektedir. îş mehafili, Bern ve Amsterdam tarafından ittihaz olunan kararlar dolayısile derin bir heyecan için dedirler ve liret kıymetinin indirilmesine taraftar gibi görünmektedirler. Fas sularında kanlı Paramızın kıymeti dün bir deniz harbi oldu yeniden tesbit edildi Milliyetçiler orada da muzaffer... [Baştarafı 1 inci sahifede] fak limanm şimalinde bir deniz muharebesi vuku bulmuş olduğu haber veril mektedir. Hükumet gemilerinden birinin ve zannolunduğuna göre Gravina torpito muhribinin asilerin Almiranto Cervera kru vazörü tarafından Cebelüttarık boğazı mn methalinde kâin Tarifanın garbinde batırılmış olduğu söylenmektedir. Komtobia adındaki Fransız vapuru, Gravinanm boğulmaktan kurtulmuş o • lan mürettebatını toplamıştır. Hükumetin diğer bir muhribinin de halihazırda Almirante Cervera kruvazöü tarafından takib edilmekte olduğu ri" 'ayet edilmektedir. Londra 29 (Hususî) Bugün Tarifanın garbinde cereyan eden bir deniz muhaberesinde îspanyol asileri Almirante Servera zırhlısını batırmışlardır. birine gelmiştir. Bu zabitin Urnietadan geldiğini tasrih etmek isteriz. Zabit, M. Companysin kendi el yazısile yazılmış bir mektubu hâmil bulunuyordu. Bu mektubda, Katalonyanm, General Mo lanın ileri sürdüğü şartlarla teslimi teklif edilmekte, bilmukabele, Generalin, Katalonyanın gösterdiği mukavemetten mesul bulunan askerî ve sivil tekmil şefleri affetmesi istenilmekte idi. Ayni günde, General Frankoya da, îspanyanm hükumet elinde bulunan bütün aksamına şamil olmak üzere, biraz daha müphemce yazılmış diğer bir dehalet mektubu gelmiştir. Bu mektub, Largo Caballeronun şahsî dostu Rafael Veşanın imzasını taşıyordu. Tahvillerimizin fiatı artmaktadır [Baştarafı 1 ıncı sahıfeae\ kâletten aldığı salâhiyete istinaden dün paramızın îngiliz lirasma göre kıymetini yeniden tesbit ve saat 14 te bildirmiştir. Dün Borsada bu fiat üzerinden muamele yapılmıştır. Merkez Bankasının dünkü fiatı bir îngiliz lirası karşılığı 620623 kuruştur. Evvelki günkü fiat 635 638 olduğuna göre dün paramızın kıymeti yüksek tutulmuştur. Merkez Bankası Londra borsasının altın gramaj değişik liğine göre icab ettikçe yeni fiatlar verecektir. Merkez Bankasından dün yaptığımız tahkikata göre bu fiat esası; altın esasına göre tanzim edilmiş olan kâğıd îngiliz lirasının Türk parasına nazaran son kıymetidir. zim eden komisyon, kömür, amele, nakliye ücretlerile beraber sermayenin faizini ve kambiyo farklarını esas olarak ahr, elde edilecek vasatî fiatı, üç ay devam etmek üzere tarife olarak kabul eder. îs viçre frangının üçte bir nisbetinde düştüğüne göre sermayesi İsviçre frangına ta'hvil edilen Elektrik şirketi tarifesinin o nisbette düşmesi icab etmektedir. Tünel ve Tramvay tarifelerinin indirilmesi de elektrik tarifesinin indirilmesinden mütevellid olacaktır. Artık teşrinievvelin beşine kadnr içtima edecek olan tarife komisyonu, şirketle Belediye arasında münakid ni zamnameye göre geçmiş üç ayın vasatî fiatlarına göre tarifeyi tesbit ettiğine göre, ücretlerdeki bu tenzilât, frank kıymetinin düşürülmesi de yeni olduğundan, /ncak üç ay sonra kabil olabilecektir. Sovyet Bankası Morgentavı tekzib ediyor Moskova 29 (A.A.) Tas ajansı bildiriyor: Gazeteler Sovyetler Bırliği Devlet Bankasının aşağıdaki tebliğini neşretmektedirler: «Vaşingtondaki Associated Press a jansının bildirdiğine göre, Amerika Birleşik Devletleri Finans Bakanı M. Morgenthau, 26 eylulde gazetecilerle yaptığı mülâkatta demiştir ki: « Sovyetler Birliği Devlet Bankası, sterlin lirasının piyasasını düşürmek maksadile, döviz piyasasına, herhangi bir fiata satılmak üzere, bir milyon sterlin dökmüştür. Amerika Birleşik Devlet lerinin istikrar sermayesi hesabma bu sterlinleri satınalmak suretile müdahale ettim. Ve ancak bu suretle Sovyetler Birliği Devlet Bankasının bu tedbirinin neticesiz kalmasını temin eyledim.» Sovyetler Birliği Devlet Bankası, M. Morgenthaunun Sovyetler Birliği Devlet Bankasının îngiliz lirasının kıymetini düşürmek istediği hakkındaki bu beya natının doğru olmadığını bildirir. Müdahalesine bahane olarak M. Morgenthau, Sovyetler Birliği Devlet Bankasının Nevyork Chase Bank vası tasile yaptığı gayet tabiî bir banka mu amelesini ele almıştır. Filhakika Acea îuvaç firması nezdinde 1931 de yapılan istikrazın bonolannı Stokholmdaki Euschilda Bank vasıtasile 1 teşrinievvelde vadesi gelmeden ödemek üzere 6 milyon 890,700 dolara ihtiyac vardı. Sovyet hükumeti esasen bu meseleyi» bu yıhn haziranında Sovyet ve yabancı gazete lere bildirmişti. Bu sebebden dolayı Sovyetler Birliği Devlet Bankası, 25 eylul tarihinde Nevvorkta daimî muhabiri bulunan Chease Banka iki emir vermiştir. Bunlardan bir tanesi Stokholmdaki Euschilaj Bank hesabma mühim miktarda bir dolar cirosu yapmasını, ikincsi de, Sovyetler Birliği Devlet Bankasının Chease Bank nezdindeki dolar hesabını 5,000,000 dolar fazlalaştırmak maksa dile bir milyon Îngiliz lirasının en iyi fiata satılmasını bildirmekte idi. Devlet Bankasının Chease Banka 25 eylulde çektiği telgrafta satışın en iyi fiata ya pılması da aynca tasrih edilmiş bulun . maktadır. Amerika birleşik devletlerinin Finans Bakanmın bu gayritabiî banka muamelesini, dünya döviz muvazenesinin ve In giliz lirası kıymetinin geçirdiği tehlike karsısmda müdahaleye mecbur kaldığı hakkında beyanatta bulunmak üzere bahane olarak alması çok garibdir. Sovyet gazetelerinin hücumu Moskova 29 (A.A.) İspanya işlerine ademi müdahale meselesini mevzuu bahseden îzvestia gazetesi diyor ki: «Faşist Portekiz, asi generallerin bir an evvel tecziye ve imhasına mâni olmak için elinden geldiği kadar çalışmaktadır. îngilterenin bir yarım kolonisi olan Portekiz, bu devlete bağh bulunmaktadır. îngilterenin alacağı açık ve kat'î bir vaziyetle Portekiz, girişilen taahhüdlerın ayak altına alınmaması lâzım geldiğini anlıyabilir. Eğer Portekiz beynelmilel taahhüdler bakımından faşist devletlerin hareket tarzına ayak uydurmayı mümkün buluyorsa, bu, yalnız arkasında bir kuvvet hissettiğinden değil, fakat ayni za manda ademi müdahale ıtiifakına karşı aldığı müstehzi vaziyetin îngiliz resmî siyasası tarafından hiçbir müdahale ve manevî tazyikle karşılanmadığınm bir neticesidir. Faşist devletlerin îspanyol meselesinde takib ettikleri hareket tarzı, son zamanda başgösteren meseleler, Fransız ve îngiliz siyasalannın göstermekte olduklan geniş müsamaha nisbetinde artmaktadır. Ademi müdahale ittifakı, ancak îngiliz hükumetinin teklif ettiği şekilde tatbik edildiği takdirde bir mana taşıyabilir. Ademi müdahale komitesi bir aya yakın bir zaman içinde Londrada birçok toplantılar yapmıştır. Fakat komite mesaisinin ne gibi müsbet neticelere vardığı henüz belii değildir. Londra, komitesinîn, bütün dünyanm gözü önünde ve faşist Portekiz toprakları dahilinde ademi müdahale ittifakına indirilen darbeler meselesile cid dî bir şekilde meşgul olması lâzımdır. Bu meselenin beynelmilel ehemmiyeti çok büyüktür.» Ticaret âlemindeki vaziyet İktısadî mehafilde yeni vaziyet muhtelif bakımlardan tereddüd uyandırmış tır. Mevcud vaziyeti şu suretle hulâsa etmek kabildir: 1 İhrac edilip bedelleri karşı memleket klering hesablarına yatırılmış olan mallann vaziyeti, 2 İhrac edilip bedelleri yatırılma mış olan malların vaziyeti, 3 Satılmış, mukaveleye bağlanmış, fakat henüz ihrac edilmemiş mallar, 4 Bugünlerde satılacak mallar. Bunlardan birinci maddeye dahil olan mallar için bir endişe varid görülmemektedir. Bu paralar müemmendir. îkinci ve çüncü maddedeki mallardan Türk parası esasları dahilinde yapılmiş olan satışlar için de herhalde bir tehlike olmıyacaktır. Ecnebi dövizlerile satılanlar için bu memleket dövizlerinin alacaklan vaziyet henüz aydınlanmadığından endişeli bir ıntizar devresi vardır. Dördüncü maddedeki satılmak üzere olan nvslların ise satışı durmuştur. İhracat tacirleri şimdi satışlarını daha ziyade Türk parasile yapmak istiyorlar ve alıcıyı buna iknaa çalışıyorlar. Herhalde bu zamanın en kuvvetli parası olduğu bir defa anlaşılan Türk parası beynelmilel mü badele vasıtası olmağa doğru daha ziyade ilerlemiştir. Doyçe Bank Müdürünün kanaati Alkazardaki muhasara hayatının hikâyesi Mali esaslar Fransız meclisi, dün neşrettiğimiz hükumet projesinin frank kıymetine ve malî muamelâta dair maddelerini kabul etmiştir. Kanuna göre yapılacak işler şmr lardır: Frankın dahilde kıymetini muhafaza için Meb'usan meclisi sol cenah grupları, yeni para kanununda M. Underic bulunan ücretler hakkındaki müteharrik mikyasa müteallik fıkrayı kaldırmağa karar vermişlerdir. Komünistlerle umumî mesai konfederasyonu da bu karara taraftar olduklarını bildirmişlerdir. *Kaldınlan fıkranın yerine «hükumetin gerek fiatlann, gayritabiî bir surette yükselmesine mâni olmak suretile ve gerek başka vasıtalarla memleket dahilinde frangm iştira kıymetinin muhafazasını tefl»in edeceğini» natık olan başka bir fıkra konacakür. Ücretlere aid müteharrik mikyası fıkrasının kaldınlması, paraya müteallik ıslahat projesinin kabulünü kolaylaştıra caktır. Devlet ile Bank dö Frans arasmda akdedilmiş olan 25 eylul 1936 tarihli mukavelename tasvib olunmuştur. Bank dö Fransın altın ve ecnebi dövizleri stoklarına yeniden kıymet takdır olunacaktır. Yeni kanunun altın ile yapılması meşru beynelmilel tediyelere şümulü yoktur. Müstemlekât bankaları stoklarına yeniden kıymet takdir olunacaktır. Her türlü altm alım satımı, ancak Bank dö Fransın hususî surette vereceği ceği müsaade ile yapılabilecektir. Altın veya ecnebi dövizi olarak mev cud olan bütün ticaret borçlan için mo ratoryom ilân edilmiştir. Bu . izahattan da anlaşılıyor ki M. Nakid veya külçe halindeki bütün al" Morgantavın Sovyetler Birliği devlet banhnlar, hükumet tarafından satm alına kası hakkındaki bu beyanatı tamamen Yukandaki karara muhalif harekâtta esassızdır. Bu beyanat, Sovyetler aleybulunanlara karşı cezalar tertib edil hine hiç te sağlam olmıyan bir hücum hlssi vermekte ve beynelmilel döviz mumiştir. 20 eylul ile 26 eylul arasmda yapıl vazenesi ile îngiliz lirası kıymetinin mümış olan spekülâsyon esasına müstenid dafaasmdan başka hedefler takib etmekmuameleler, Maliye Nazınnın tetkikine te olduğu sanılmaktadır.» ttalyan parası da düşürülecek mi? arzedilecektir. Roma 29 (A.A.) M. Musolini, Ücretlerin müteharrik mikyasına müteallik olan bu iki madde yerine metnini Taon di Revel ve Kambiyo ve Döviz yukanda yazmış olduğumuz yeni madde Müsteşarı konferans halinde toplanmış lardır. Bu içtimada, İtalyanın frank ve kaim olacaktır. diğer paraların kıymetten düşürülmesine Eski muhariblerin tekaüdiyeleri arttı karşı alacağı vaziyet ve tedbirler görü nlmıştır. Hükumet iptidaî maddeler ve meku şülmüştür. Fransanın finansal tedbirleri ahkâmı it rüsumunu icabında tadil etmek salâhakkında tam bir malumat edinmeden iyetine malik olacaktır. hiçbir karar verilmiyeceği muhtemeîdir. * Devlet, Credit Fonciernin medyun • Parasının dahilî vaziyeti para rejimilanndan almakta olduğu faiz nisbetini ni değiştirmek mecburiyetini îtalyaya indirebilmesi için bu müesseseye üç mil* vermemekte ise de, îtalya, liretin mark yarlık bir kredi açacaktır. gibi yalnız kalmasından korkuyor gö Talavera de la Reina 29 (A.A.) Alkazar mahsurlarından yaralı ve yü ünde yorgunluğun ve çekmiş olduğu mahrumiyetlerin alâimi "belli olan bir zait vekili, Alkazarın muhasarası esnasın* da aralarında dört yüz kadar kadın buunan bin dokuz yüz felâket arkadaşının ekmiş oldukları mihnet ve meşakkatleri Royter ajansı muhabirine hikâye etmiş ir. Zabit vekili, demiştir ki: « Temmuz ayında nasyonalist ha • reketinin başlamış olduğunu öğrendiği miz zaman hemen dostlarımızla vc ara annda bazı faşistler, bir takım katolik ler ve altı yüz kadar sivil muhafız bulunan bütün sağ cenah unsurlan ile beraber Alkazara gidip kapandık. Bunlardan birçokları Alkazara aile erile birlikte geldiler. Mahsurlar için en mühim mesele, yi yecek ve içecek meselesi idi. Depolan mızda 250 çuval un ve oldukça çok mik" tarda patates vardı. Bu sayede ekmek Dİşiriyor ve fakat bu ekmekleri adam başına normal tayının ancak dörtte birini vermek suretile dağıtıyorduk. Et olarak ümizde ancak at eti vardı. Süvari po islerin bütün atlarını kesip yedik.» Alkazar nasıl ahndı? Toledo 29 (A.A.) Havas ajansı muhabiri, ihtilâlcilerin ilk müfrezelerinin şehre pazar günü saat 13 te gitmiş ol duklarını tasrih etmektedir. Bu müfrezeer, hemen şehrin merkezine doğru iler lemişler ve Toledo müdafilerile şiddetli bir tüfek ateşi teatisinden sonra oraya âsıl olmuşlardır. Alkazar mahsurları htilâlcilerin şehre hücuma kıyam ettik erini görür görmez bir huruc hareketi apmışlar ve Toledoya hücum eden kuvetlerle iltisaklannı temin eylemişlerdir. Alkazar mahsurlarile halâskârlan a* rasında müessir arkadaşlık sahnelerine şahid olmuş ve mahsurlarla halâskârları «yaşasm îspanya» diyerek birbirlerini kucaklamışlardır. Alkazar ile Katedrale civar olan mahalleler müstesna olmak üzere şehir harab olmamıştır. Asıl Katedrale de bir şay olmamıştır. Hükumetçiler, ağır zayiata duçar olmuşlar ve yaya olarak veya kamyonlar a Cindad Reale doğru kaçmışlardır. ^ünkü Madride doğru giden yol, ihtilâlciler tarafından abluka edilmiş bulunu yordu. Alkazardan tahlis edilen mahsurların hepsi de mücadeJeye devam etmek üzere ihtilâlcilere iltihak eylemek arzusunu göstermişlerdir. Doyçe Bank müdürü M. Goldenberg bu mesele hakkında dün kendisile görüşen bir muharririmize şunları söylemiştir: « Devaluation Fransa için bir zaruretti ve bunu ergeç yapacaktı. Yalnız Fransa şimdi dahilî ticarette bazı müş " külâta uğrıyacaktır. Şayed bunlan da kolaylıkla ve iyi bir şekilde telâfi edebilirse çok kazanacaktır. Çünkü Fransa büyük endüstri yapar bir memlekettir. Karşısında îngiltere ve Amerika gibi gene büyük endüstrisi olan memleketler var dır ve bunlar da daha evvel par?Jannı düşürmüşlerdir. Almanya ve îtalyada böyle bir tedbire lüzum yoktur. Çünkü bu memleketlerde «ekonomi dirije» re jimi tatbik edilmektedir. Ve Almanyada şimdilik bu hususta bir karar mevzuubahis değildir. Türkiyeye gelince; hükumetiniz za " manında icab eden tedbiri almıştrr. Türkiyenin bu işte zaran olmadığı gibi bazı sebebler dolayısile kâr da edecektir. Çünkü Türkiye daha fazla ilk madds satar ve buna mukabil geniş mikyasta yapılmış madde ahr. Bu itibarla haricden alacağı mamul maddelere daha az para vermiş olacaktır.» M. Goldenberg bundan sonra Fransız, îngiliz ve Amerikan paralarının kıymet Şayanı şükrandır ki bizim en büyük ten düşürülmesinin faşizm rejimine karçî alıcımız Almanyadır. Almanya parası kurulmuş bir cephe olduğu hakkında Ronın kıymetini değiştirmediği gibi Alman madan sızan havadisler için de demiştır yaya ekseri ihracatımız Türk parasile olki: muştur. Bundan maada frank veya diğer « Ben buna inanmam. Yukanda da düşük paralarla yapılan taahhüdlerin ne söyled>im gibi Fransa bunu yapmağa olacağı da ticaret âleminde başlıca dü mecburdu. Esasen Doktor Şaht Fran şünceyi teşkil etmektedir. saya gittiği vakit bu karardan daha evvel Tas a jansının tavzihi Bütün bu mevzulara dair hükumetin haberdar edilmiş bulunuyordu.» Tass Ajansı muhabiri dün bize şu mabir izahname neşretmesi beklenmektedir. Ankarada vaziyet ehemmiyetle lumatı vermiştir: Borsada vaziyet « Barselona 200 Sovyet tayyaresi takib ediliyor Dün Borsada Merkez Bankası tara geldiğine ve Madride 70,000 Sovyet tüAnkara 29 (Telefonla) Maliye feği sevkedildiğine dair Alman «Voel fından verilen fiattan sonra îngiliz lirası mehafili Fransa frangı meselesini ehem * kischer Beobachter» gazetesinin neşreftı 621,5 ta açılmış ve tam 28000 sterline miyetle takib etmektedir. Hükumetimizin ği haberi bir takım yabancı gazetelerde yakın muamele olmuştur. Sterlin akşam kararı her tarafta büyük memnuniyetle de zuhur etmiştir, Tass Ajansı, bu habe 620 de kapanmıştır. Yapılan işler netice karşılanmıştır. Fransada vaziyet yann rin tamamile asılsız ve bedhahane bir sinde bankalar tarafından fazla sterlin Paris borsası açıldıktan sonra tebellür earzedildiği görüldüğünden Merkez Banuydurma olduğunu ilân eder.» kası verilen fiatı tutmak için vaziyete decektir. müdahale etmiş ve 10,000 sterlin satm almıştır. Dün Borsada ilk defa diğer bazı dö vizler üzerinde de muamele olmuştur. îsviçre frangı bir Türk lirasma karşı 3,43,84 frank, mark 2,05 mark ve florin de bir Türk lirasına karşı 1,43 florin üzerinden muamele olmuştur. Millî tahvilât fiatları da dün yükselmiştir. Merkez Bankası, dün yüksek fiatını muhafaza ederek 87,5 liradan muamele görmüştür. Türk borcu tahvilleri 22,50 de açılmış 22,40 ta kapanmıştır. Anadolu Demiryolları tahvilleri de yükselmektedir. Çünkü îsviçre frangı yüzde üç miktannda düşerse bedelinın hükumet tarafından altın olarak ödeneceğine dair mukavelede bir madde vardır. Bu vaziyette bu maddeden istifadeye imkân hasıl olduğundan evvelki gün 40 lira olan Anadolu oblıgasyonları dün 41 lirada açılmış 42 lirada kapanmıştır. Antakyada Türk bayrağmın tecavüze uğradığı yalandır! Izmirde vaziyet Viyana 29 (Hususî) Şimdiye ka mesinin Nevyorktaki Italyan eshammın dar Fransız frangına bağlı bulunan A idame ettirilmesine müsaid bir tedbir o Ivusturya parası sterline bağlanmıştır. lacağını düşünmektedir. Romada müzakereler Ve is Italyanın kıymetten düşürülmüş paramehafilinin endişeleri lara karşı müdafaa tedbiri olarak lireti Roma 29 (A.A.) Havas ajansı nisbî bir kıymetten düşürmekle iktifa edeceği sanılmaktadır. muhabirinden: Felemenk hükvmetinin aldığı M. Musolini, dün Maliye Nazırile uzunuzadıya görüşmüştür. Zannolundutedbirler ğuna göre bu görüşmenin mevzuunu, Lahey 29 (A.A.) Florinin kıy Fransız frangile altın blokuna dahil di metten düşürülmesi hakkındaki kanun ğer memleketler dövizlerinin kıymetle projeleri neşredilmiştir. Bu kanunlardan rinin indirilmesi yüzünden hasıl olacak biri altın çıkarılmasını yasak etmekte ve akisler teşkil etmiştir. Paraya aid ıslahat öteki ise bir takas sandığı ihdas etmektekanununun Fransız parlâmentosu tara dır. Holanda Bankası altınla ödeme hakfından kabulünden evvel Italyada hiçbir k'.ndaki mecburiyete tâbi olmıyacaktır. Avusturya parası sterline bağlandı rünmekte ve liretin kıymetten düşürül [Baştarafı 1 inci sahı1ede\ Burada sayısı 300,000 i geçen Türklerin büyük bir ekseriyetini köylüler teşkil eder. Çalışkan, namuslu ve dürüst olan bu zavallı köylüler, gayet ağır ver giler altında inim inim inlemekte ve büyük ıstırablar çekmektedirler. Bir zamanlar zenginliklerile etrafa nam salmış o lan büyük çiftlikler şimdi harabeye yiiztutmuş, bunlann sahibleri sefalet ve yokihtilâlcilerin albay Varelanın kuman sulluğa düşmüşlerdir. dası altında bulunan bir kuvveti, yüz kaHalkı bu derece hırpalıyan vergilerin dar marksisti öldürerek Torrijos civarınesası şudur: da kâin Rielvesi işgal etmişlerdir. Fransızlar Suriyeyi işgal ettikten bir Karlistlerin son halefi de öldü? müddet sonra eski âşan kaldırmışlar ve Viyana 29 (A.A.) Karlistlerin her köy halkını maktuan ve nakden büİspanya tahtı müddeisi Prens Carlos de yük bir para ödemeğe mecbur etmişler Bourbouna dün bir otomobil çarparak dir. Köylü de bu parayı dönüm başına yaralamıştı. Prens, bu sabah 87 yaşında aralarında taksim etmiştir. olduğu halde vefat etmiştir. Fakat 1925 senesinde bu verginin Bütün millet askere çağırtlacak miktarı o zamanki iktısadî şartlara göre Londra 29 (Hususî) Madrid hü" ve meselâ buğdayın kilosu 18 kuruş ü kumeti payitahtı terkedeceğine dair çı zerinden hesablanmıştır. O zaman bile kan haberleri resmen tekzib etmiştir. U çok ağır olan bu maktu vergi, şimdi buğpanyol parlâmentosu bugünlerde fevka daym kilosu 3 kuruş olduğu halde de lâde bir toplantıya çağırlıacaktır. Parla ğişmemiştir. Köylü, alınteri dökerek yemento bütün İspanyol milletini silâh altı tiştirdiği bütün mahsulünün bedelini hüna çağırmıya karar verecek ve bu mealde kumete vermekte, buna rağmen vergi borcunu ödiyememektedir. bir beyanname neşredecekrir. Borclar her sene üstüste yığıla yığıla Eski Kral Milânoda Roma 29 (A.A.) Stefani ajansı, muayyen bir raddeyi buldu mu, arazi îspanya eski Kralı Alfonsun dün Milâno ve çiftlikler haraç mezad satılmaktadır. Bu suretle en güzel, en kıymetli yerler kütüphanesini ziyaret ettiğini bildiriyor. * * * bir takım ecnebilerin ve gayritürklerin eline geçmektedir. Milliyetçiler e dehalet mi? Bir Fransız gazetesi şu haberi neşrediBugünkü idare, köylü ve halktan veryor: gi namı altında cebren aldığı bacları tah«Katalonya Generalliği reisi M. Conr sile devam edecek olursa, bu havalideki panys • tarafından gönderilen bir zabit Türk unsuru büsbütün perişan olmaya General Molanın ileri karakollanndan namzeddir. îzmir 29 (Hususî) îzmir Borsa* sında îngiliz lirası üzerinden muameleye başlandı. Öğleden sonra sterlin 623 ten 620 ye düştü. Klering yapılmıyor. Frank üzerine satış yapmış olanlar ziyan en dişesi içinde Vekâletin iş'arını beklemek" tedirler. Bazılan da taahhüdlerini yapamıyorlar. Florinin yüzde 25 düştüğü hakkında gelen haber de fena karşılan mıştır. Alacak yüzünden yaraladı Dün, Küçükpazarda caddeden geç mekte olan Mehmed, sandalcı Ahmede tesadüf etmiş ve kendisinden alacağını istemiştir. Bu yüzden çıkan kavgada Mehmed, Ahmedi bıçakla böğründen ve kasığından tehlikeli surette yaralamıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış, suçlu yakalanmıştır. Değisikliğin devlet gelirine tesiri Bazjin devlet paralanndaki bu deği şiklik dolayısile ithalât maddelerinin kıymeti üzerine alman muamele vergisinin miktarının biraz düşmesi beklenebilir. Türk borcu kuponlarınin yüzde elli sinin Türkiyeden mal olarak çıkanlması mecburiyeti bulunduğundan teşekkül e den Türk Fransız şirketi son taksite mukabil 300,000 ton madenkömürü satın almağı muvafık görmüştür. Bunun 40 bin tonluk ilk partisi çıkanlmıştır. Bundan başka krom manganez ve pamuk ta satın alınacaktır. SON MEKTUB Yazan: Feridun Osman En halis memleket hikâyeleri Fiatı 40 kuruş Klod Anenin en güzel romanı Ateşin Rus aşkı ve bir ihtiras macerası Şirketlerin vaziyeti Fransa ve îsviçrede frank kıymetinin düşürülmesi hakkında verilen karann, ser mayesi frank esasına bağlı şehrimizdeki bazı hidematı umumiye şirketleri tarifelerinde tesiri görülecektir. Bu şirketlerin en mu'himleri Tramvay, Tünel ve Eelektrik şirketleridir. Malum olduğu üzere bu {irkeÜerin her üç ayda bir tarifelerini tan GENÇ RUS KIZI ARYAN Çcvirenler ı Fethi Varal ve Feridun Osman