1 Temmuz 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

1 Temmuz 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

Fakat, bu gösterişin maddi ve manevi temeli şimdi gün geçtik- çe bir az daha sarsılıyor. Şimdiye kadar orijinal bir şey sanılan aYunan mucizesi — Miracle Grecv Greca-Romen medeniyeti ve saf Germen kanı tahlil olundukça, bu terkiplerin her şeyden evvel, Avrupalı olmayan unsurları birer birer tezabür ediyor. On dokuzuncu asrın, o asır âlimine adeta bir din heyecanı ve- ren mukaddes Aryanizmi gün geçtikçe azalıyor. Bizzat bu di- nin mürtedleri şimdi, beşerin menseini onun hakiki — vatanma irca eden, ilk tekniğin ilk kültürün, ilk san'alın kaynaklarını Avrupa haricine çıkarmakta ve hu auretle cihan medeniyetinin cihan mikyasında ve kül halinde izahına imkân veren hakiki ilim cephesinde yer almaktadır. Bizzat bizim tarihimizi veren ve bizzat bizi alâkadar eden bu büyük fikir hareketinin en yük- sek sentezini bizzat Türk inkılâbının merkezinde bulması ve en yüksek eserini bizzat Türk inkılâpçısının elinden alması bir ta- rihi hâdisedir. Çünkü biz, kendi tarihi vekayiimizi toplarken, haklı olarak, cihan tarihinin en büyük hâdiselerini kendi tarihi- mizin içinde buluyor ve bundan gurur duyuyoruz. Türk tarihi, cihan tarihinin başı ve Türk inkılâbı Avrupa tari- hinin yirminci asırda inkişafını bulmuş bir tarihi recaksiyonu ok mak itibarile, biz o mazi ile bu halin birbirine bağlanışında ge- niş bir milli heyecanın bütün unsurlarını buluyoruz. Bu hareketin kül halinde ve bütün bu manasile tebarüz ettirilmesi ve «milli tarih tezi» mizin bütün usul ve vasıtalarile her gün bir az daha takviyesi inkılâp münevverliğinin “vazifesi ve barcu- dur.