1 Temmuz 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

1 Temmuz 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 12

Fakat, yer yer değişen ve bütün unsurları iyice hesaba alınarak yapılmış maliyet fiyatı statistiklerine malik değiliz. Müstahsiliin eline geçen ve yine yer yer değişen satın fiyatları hakkında da toplu malümatımız yok. Burada söyleyebileceğimiz, ancak perakende ve husüsi tetkiklere istinat eden umumi mahiyette istintaçlardır. Buğday, pamuk, tiftik, hattâ tütün gibi bazı mahsüllerimizin sa- tışında müstahsilin eline çok kerre maliyet fiyatına bile tekabül etmiyen bir fiyatın geçtiğini biliyoruz. Diğer mahsullerimizin sa- tış fiyatlarında da umumi bir sukut temayülünün mevcudiyotı malümdur. Fiyat sukutunun yanında bir de szürüm sıkıntısı vardır. Filhaki- ka üzüm, incir, fındık gibi bazı mahsuüllerimizin satılmayıp elde kalan stoklarından muztarip değiliz. Fakat tütün, afyon, Liftik gibi bazı muhsullerimiz ise düşkün fiyatlara rağmen, tamamen elden çıkarılamamaktadır. Sıkıntı;, ister düşük satış fiyatı, ister sürüm darlığı halinde tecel. li etsin, netice bir ve aynıdır: Köy iktısadiyatında sermaye terakümünün olmaması. Bu neticenin tezahürlerini görüyoruz: Kredilerin donması, vergi tahsilâtında ağırlık, zati geçinme ikt- sadiyatına rücu temayülleri, ticaret hacminin daralması, müna- kalât hacminin azalması v. &. Görüyoruz ki, zirai kredilerin donması hkeyfliyeli, köy iktısadiya- tında sermaye terakümünün olmamasındun doğan neticelerden biridir. Bu vaziyet karşısında, kredilerin tecili-sebepler aynı khal- dığı takdirde-müstahsilin faiz borçlarımı arttırmaktan başka bir gşeye yarayamaz. Teacil yolu, bir tedavi vasıtası değil, sadece muvakkaten koruyucu bir tedbirdir. Donan kredilerin çözülmesi için ilk ve son şart, köy iktisadiyatında sermaye terakümünü temin edecek âmille- ri harekete getirmektir. Sermaye terakümü, bir taraftan maliyet fiyatlarının indirilme- si, diğer taraftan satış fiyatlarının daha douğrusu, müstahsilin eline geçen kıymetlerin, yükseltilmesi ile mümkün olabilir. 12