1 Temmuz 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

1 Temmuz 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 26

Cihan içinde Türkiye Makina Medeniyeti. Burbhban Asat,. Bizdeki aGarpçılık softaları» nın «buharii yerif» i Temps gazete- sinde Lucien Romier, makina medeniyeti hakkında şu sözleri sarfediyor: «Maliye ve iktısat hâdisilerinin sevk ve idaresinde hatalar işlemek hususunda en ziyade israr gösteren memleket- ler, teknik sahasındaki icat ve muvaffakıyetlerin insan karihası- ni en ziyade heyecan ve taşkınlığa sürüklediği memleketler: A- merika ve Almanya olmuştur. Refahın devamlı şartlarına karşı gösterilecek ihtiyat ve basireti en ziyade ihmal edenler, Ameri- ka ve Almanya yani gerek makina medeniyetinin, ve gerekse rasyonelleştirmenin, standarlaştırmanın ve taylorculuğun inki- şafında en büyük hisse sahibi olan memleketler olmuştur.» Lucien Romier kimdir ve kimin namma konuşuyor? Kim oldu- ğu, onu, kıymet bakımından tasnif etmek istiyenleri alakadar eder, Namına konuşmakta olduğu şeyi tesbit etmek, bizce Lucien Romier'nin de hakikt tarifini yapmak demektir. Bu zat, Temps gazetesinde dile geliyor. Temps'ın Fransası namına konuşuyor. Temps, Fransız sermayesile Fransız ağır sanayiinin — organıdır. Yani Fransız tekniğinin ve bu teknik için kabul edilecek ilerilik (yahut gerilik) seviyesinin nâzımı olan bir sanayiin organıdır. İşte bu gazetede bir imza, tekniğin beynelmilel inkişaf ve terak- kisi bakımından, Amerika ve Almanyayı, yani tekniği en ileri götürmüş olan memleketleri, teknigi daha büyük bir inkişaf ve terakkiye mazhar kıldıklarından dolayı, cihan mes'ulu ilân ediyor. ıztıraplarının Böyle bir mantığın gülünç olması, mantıki olmasına mâni değil- dir. Hakikaten insanlar, başka insanların daha ileri gitmelerini çekemezler ve zaman olur ki, kendilerini geride bırakacak olan 20 böyle bir hareketi, her çareye baş vurarak, durdurmak isterler.