1 Temmuz 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Temmuz 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

S * * ÇERL —. yor. Bu itibarla emtaamızı hariç pazarların tabiiyetinden kız- men olsun kurtarmak için, bunların dahili pazarlarımızda da istihlâk imkânlarını aramak mecburiyetindeyiz. Meselâ üzüm, incir, fındık gibi mahsullerimizin dahilde sarf- olunan mıktarları gayet mahduttur. Halbuki bu sene, bu mah- sullerimizin bereketli olacağı kuvvetle ümit olunuyor. Bu seneki bereketli mahsul neticesinde yaki olacak fazla arz, alım kabiliyeti daralan hariç pazarlarda fiyatların büsbütün düğ- mesini mucip olabilir. Bu tehlikeyi şimdiden önlemek için, bu maddelerin gerek orduda ve mekteplerde, gerekse halk arasın- da sürümünü arttıaracak tedbirlerin alınmasına zaruret vardır. İç pazarlarımızın istismarı bahsında ham müaddelerimize alıcı olacak mülli sanayümizin inkişaf temposunu da mühim bir âmil olarak hesaba hatmalıyiz. Bugün düşük fiyatlarla müşteri bekliyen pamuklarımız, pamuk- lu mensucat sanayiimizin inkişafı nispetinde dahilde pazarını bulacak ve hattâ, bütün ihtiyacımızı tatmin edebilmek için yeni pamuk sahaları açmak icap edecektir. Aymı süretle memleketimizin şeker ihtiyacını dahilden temin için kurulacak fabrikalar yeniden geniş toprakların pancar ziraatine tahsisini zaruri kılacaktır. Bu suretle ham maddesini iç pazardan temin eden sanayi şu- belerinin tecssüsü nisbetinde, sürüm sahaları garantili .ziraat şubelerimiz de genişleyecektir. Ğ Türkiyede zirai kredi tarihi tetkik edilirse, lâ Mithat Paşa dev- rinden bugüne kadar ziraat sahasına akıtılan kredilerin hiç te öyle azımsanacak bir seviyede olmadığı görülür. Yine görülür ki, zirai kredilerin donması keyfiyeti ve tecili za- rureti de yeni bir hâdise değildir. Zircüi kredilerin, ancak rantabl bir ziraat bünyesinde, Trantabl bir iş olabileceği aşikâr bulunduğuna göre, Türkiye'de başlı ba- şına hallolunacak bir zirat kredi mes'elesi yok, belki ziraatin müstahsil için rantabi bir hale getirilmesi dâvâsı vardır.