1 Temmuz 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Temmuz 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

Maliyet fiyatlarının indirilmesi demek, herşeyden evvel geri istihsal tekniği yerine ileri istihsal tekniğinin ikamesi demek- tir. Türkiye ziraatine ileri teknik, ziraat işlerimizin bilgili bir zap- tü rapt altına alınmasile, ihtisaslı bir sevkü idareye tabiy tw tulmasile girebilir. Türk müstahsilini, geri tekniğin zararlarından, ananevi istih- sal şartlarından kurtarmak için, tedrici tekâmülün cilvelerine terkedemeyiz. Türkiye ziraaline, ileri teknik, kendiliğinden değil, yukardan aşağı girecektir. Bazıları, türk köylüsünün iztirabının sebebini uzun vadeli kredilerin yoksulluğunda ve faizlerin yüksekliğinde arıyorlar. Uzun vadeli ve ucuz faizli kredi temin olunduğu tak- dirde, her şeyin kendiliğinden hallolunuverecezğini umuyorlar. Biz bu tılsıma inananlardan değiliz. Çünkü, teknik inlalüp, sa- dece bir para işi değildir; bir devletçe tanzim mes'elesidir. Bu temin olunmadan, münferit müstahsillere açılacak uzun vadeli ve ucuz faizli kredilerin çarçur olacağı tabiidir. Bir bandoa muzika teşkilâtı içine alındığı zaman, totayı okuma- sını, kılarneti çalmasını, boruyu öttürmesini, zili ve davalu idare elmesini Ve hep beraber «icrayı ahenk» etmesini öğrenen türk Röylüsü, modern ziraal teknirini de ancak ihtısaslt bir serk ve idare altında teşkilatlandırıldığı takdirde benimseyecektir. Bu işi, zamana De ferdin iradezine, keyline ve şuuruna terketmek, onun olmamasını istemekle birdir. Maliyet fiyatını düşürücü âmiller arasında, en son alıcı olan köy- lünün eline müteaddit mutavassıtların zincirleme kârlarile pa- halılaşarak geçen istihlâk maddelerini ucuza maletmek, nakliye tarifelerinde, mahsullerin düsük fiyatlarına göre tadilât yap- mak, faiz seviyesini indirmek gibi tedbirleri de zikredebiliriz. Satış fiyatını, daha doğrusu köylünün eline geçen kıymeli yük- seltmek mes'elesine gelince, bu da herseyden evvel bir teşkilât işidir. İstihlâk maddeleri için son alıcı olan köylü, kendi mahsul- leri için ilk satıcıdır. Bu itibarla istihlâk maddeleri için en yük- sek fiyatı ödeyen köylü, kendi mahsulleri için en aşağı fiyatı alır. Gerek, ihracat, gerek dahili zirai istihlâk emlaamız için müstahsilin eline geçen fiyatların, zaten düşük olan piyasa fi- 13