1 Temmuz 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

1 Temmuz 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

yatlarının bile aşağısında olduğu malümdur. Mutavassudtkürıi de- nilen bu farkın, milli sermaye teraktimüne müledilmesi, millt ik- hısat siyasetimizin baş hedeflerinden biri olmağa lâyıktır. Afyon müstahsillerini bir birlik içinde teşkilâtlandırmağa sevke- den zaruret, mahiyet itibariyle diger zirai emtaamız için de va- rittir. İngiltere'de bile Devletin, gerek ecnebi rekcabetini karşılamak, gerekse müstahsili korumak maksadile, süt, tereyağı, yumurta için mecburi satış kooperatifleri kurduğu bir zamanda, mutavaz- sıtkârı karşısındaki endişelerin mana ve kıymeti kalmaz. Milletler arasındaki ticart münasebetlerin gittikçe serbesi ticaret şafhasından çıkıp sur'atle takas istikametinde inkişafa yüz tut- ması da, satış işlerinin teşkilâtlandırılmasını icap ettiren başlı başına bir âmildir. Bugün bile ihracat emtaamız için dünya piyasa fiyatlarının er yükseğini temin edemiyoruz. Herhangi bir ecnebi borsasının cet- vellerini tetkik edersek mallarımızın rakip mallara nispetle geri fiyatlarla kaydedildiğini görürüz. Dünya pazarlarında en yüksek piyasa fiyatlarını bulmak için, bü- tün tabii evsafa malik bulunan zirai ihraç emtaamızın büyük bir kısmını, yalnız satış cephesindeki geriliğimiz yüzünden hakiki kıymetlerile realize edemiyoruz. Demek ki, bugün Türk müstahsili için kazanılacak iki pay var- dıir: Biri, dünya piyasası fiyatı, diğeri dünya piyasa fiyatlarının en yükaeği. İşte Türk müstahsiline, ilk hamlede hiç olmazsa mahsullerimizin bugünkü dünya piyasa fiyatlarını ve sonra daha ileriye giderek aynı mahsullerin buldukları en yüksek fiyatları temin edecek yol- lara ayak basmak, yalnız harict Hcaretimizin inkişafı bakımından ayak basmak, yalnız harici ticaretimizin inkişafı bakımından değil, donan kredilerin selâmeti bakımından da bir zarurettir. «Türk müstahsiline harlı fiyat» şiarile açılacak bir teşkilâtlandır- ma seferberliği günün en âcil bir dâvâsıdır. & Zirat ihracat emtaamızın talihi, hariç pazarların alım kahbiliye- tine bağlıdır. Hariç pazarların alım kabiliyeti ise, gittikçe azalı- 1i