1 Ağustos 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

1 Ağustos 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

içindedir. 1929 senesi ortalarındanberi, tarihin kaydetmediği şiddette bir buhran, devam edip duruyor. Bütün dünyayı göz ö- nüne getiriniz. Milyonlarca zararı, milyonlarca işsizi ve adetleri değil vicdanımızı havsılamızı bile ürpertecek sefi! aileleri göz önüne getiriniz. Burada artık ayrı ayrı hallolacak bir sey yoktur. Burada, elbirliği şarttır, burada (sürekli alkışlar. Salondakilerin bir kısmı ayakta ve heyecan içindedir),menfaat birliği şarttır. Burada bütün milletler, birbirlerine inanacaklar ve sarsılmış olan «cemniyet ve itimadaı yeniden tesis edeceklerdir. Konferansın ruznamesini hazırlıyanlar, ikinci derecede mes'ele- leri bilerek kenarda bırakmışlardır. Bilerek bütün ehemmiyeli, para esası ve gümrük tahditlerinin kaldırılması etrafında teksif eylemişlerdir. Vazifemizi elbirliği ile yapmış olmak için, yalva- rıyım size, ruznameye sadık kalalım. Reis bey; ruzname haricin- de kimseaye söz verilmemecsini rica edrim (Alkışlar). © Bir diğer büyük devletin murahhası, para mes'elesinin harp es- nasında ve harpten sonraki muhtelif safhalarını tesrih ettikten sonra, devam eder: — Yani, muhterem murahhas arkadaşlar, iktisat sahasaındaki emniyel ve asayişin bülün dünya için ayni olan bir para esasına bağlı bulunduğu besbellidir. Bu hususta ellerinde büyük altın stokları bulundıran devletler, temsil etmekte olduğum devlet te dahil olduğu halde, altının tevziini kabule amadedirler (bravo sesleri, alkışlar). Mütehassıslardan teşekkül edecek bir komite mes'clenin teknik müşkülâtını tetkik edecek ve hepimize müspet tekliflerde bulnacaktır. Bütün paraların ayni nispet dahilinde altın esaslı olacaklarına nazaran, memleketler arasında olacak tediyelerde tıkanıklıklara mâni olmak üzere belki de altın Fiatını müşterek kararımız neticesinde yükseltmek icabedecektir. Su var ki, bundan sonra artık, döviz takyidatı, kamıbiyo tedariki, al- tın mücadeleleri, beynelmilel tediye müşkülâtı gibi dertlerden âzade kalacağız. Son senelerin ıstırap veren maddi ve mânevi darmadağınıklığzından ve maddi ve mânevi çöküntüler ve yan- gınlar semtinden gençliğimizin çoşup geliştiği ve bir bahçe gibi gezip dolaştığı âdeta hayalimizden bile silinmiş muhite dönece- Fiz (alkışlar, hani o günler...). İnsanlar ve insanlık dünyasına 19