1 Ağustos 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 25

1 Ağustos 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 25

& ikişer sişe şarap dağıtmak gibi mâanasız ve bir haftalık bir heveae yatırsak, yine daha fazla istifade etmiş oluruz. Çünkü, büyle bir israfın hiç olmazsa milletçe bir hatırası kalır. Halbuki biz, istik- razın mukabilini paramıza karşılık olurak yatıracağız. İyi ama, siz, bir taralftan altın püra esasının şnha;ıe methiyelerini ya- parken bir taraftan da gümrüklerin ve diğer türlü takyidatın kalkmasını yani, serbest pazar şartlarının iadesini talep ediyor- sunuz. Gerçi bu talebinizde haklısınız ve gerçi ne altın esaalı para serbest mübadelesiz ne de serbest mübadele altın esaslı pa- rasız yaşıyabilir. Fakat düsünmüyor musunuz ki bize ikraz sure- tile vereceğiniz altınlar, bir iki sene zarfında yollanarak sizlere avdet edeceklir? Çünkü biz, bir takım geri ham madde ve zi- raat maddeleri memleketleriyiz!? Çünkü tediye müvazeneleri- miz daijma açık vermeğe mahkümdur!? Çünkü tediye müvazc- nesini müttasıl cebri ticaret müvazeneleri ile tutmağa kalkışmak tedricen her türlü mübadeleden çekilmek ve efganlaşmak demek- tir!? Düşünüyorsunuz! Mükemmel düşünüyorsunuz! Yine ikraz ede- ceğinizi ve bizlerin yine istikraz edeceğimizi tasavvur ediyor- sunuz. Hakikaten, davanın böyle bir tarzı halli de vardır ve bunda muvaffak olursanız, beğendiğiniz ve avdetini özlediği- rüz iklisadi rejimi sonuna kadar tatbik elmeğe imküân vardır. Çünkü her ikraz size bir takım munzam haklar ve her istikraz bizlere yeni mükellefiyetler devredecektir. Hayır!! Bunların si- yasi yollardan yürümesine hiç lüzum yoktur. Sermayeleriniz bizde devrettikçe, bizde tavattun edecektir. Tebaanız gelerek bizde çalışacaktır. Bizleşeceklir. Avusturalyada avusturalyalaş- tızı gibi, Kanadada kanadalaştığı gibi ve Cavada cavalastığı, Kuba'da kubalastığı gibi, bizleşecektir. Fakat insaf vdiniz ve kanaat getiriniz ki, karşınızdakiler, ne A- vusturalya'nın ne Cava'nın ne de Kuba'nın sekenei asliyesidir (indigönes mânasına). Karşınızdakiler sizler kadar medeni va sizlere medeniyeti öğretmiş milletlerdir! Kanaat getiriniz ki, oyununuz çok güzel olmakla beraber artık fazla miktarda basitleşmiştir. Arkadaslar! dediğim gibi, burada güzel ve heyecanlı nutukların birleştireceği bir takım milletler değil burada bir davacı karar- 25