1 Ağustos 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

1 Ağustos 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 21

cek ki, refah olsun ve saadet olsun. Takyidat kalkacak ki emni- yet ve itimad yeniden teessüs etsin. Burada hepinizden ve ayrıca kendi milletimden mühim bir talepte bulunacağım. Şayet, ve çok temenni ederim ki, aramızda bütün bu mes'eleler üzerinde tam bir uyuşma neticesine varılacak olursa, muayyen bir müddet ve hiç olmazsa on sene için, her millet, burada girişilecek taahhüdü, hiç bir suretle nezetmiyeceğine şerefi ile andiçsin! Çünkü ar- kadaşlar, iktisadi buhranlar gibi iktisadi refah devreleri de âni olarak gelen hâdiseler değildir. Her iki şey için de sebeplerin bi- rikmesi ve sebeplerin müeessir olması lazımdır. Kararlarımızın hemen akabinde dünyanın derhal bir refah devresine gireceğini farzetmek gafletinde bulunmıyalım. O kadar çok inhidamlar o1- muştur ki, tamir, zaruri olarak uzun sürecektir. İşte bu tamir müd- detinin hiç olmazsa on scnc olması şarttır, Burada girilecek bir taahhütten, aradan bir iki sene geçliklen sonra taralf laraf cayıl- ması korkunç neticeler verebilir. İşte bunun için israr ediyorum: Para esasını halledelim. Gümrük takyidatını tamamile kaldıra- hm. Serbest mübadelenin açık ve temiz havasına avdet edelim. Fakat taahhüt edelim ki, hiç olmazsa on sene sahredeceğiz, on sene dişimizi sıkıp katlanacağız (sürekli alkışlar). & Şark Avrupası devletlerinden birinin murahhası. . Efendiler! Altının tevzii dolayısile altın fiatlarının yükseltil- mesi mes'elesine temas etmek istiyorum. B“Zİ Sf—*ılfl': — Komitenin raporu okunduktan sonra bahsedersiniz. — Henüz kararlaşmış bir şey yoktur. - Dinliyelim! Murahhas, devam eder: — Çünkü efendiler, bizim gibi memleketlerin altını yoktur. Al. tını büyük devletlerden alacağız, altın fiatının yükselmesi, ileri- de belki herkes için müsavidir ama, bidayetteki ameliye yani allına malik olanların altınlarını satmaları bakımından, şüphe- sizdir ki onların lehine va bizim aleyhimize bir tekliftir. Gerci, al- tın fiatının yükselmesile emtia fiatları da yükselecektir. Fakat bu yükseliz, ilk hamlede altında kahul edeceğimiz fiat farkına vasıl olamıyacaktır. Tecrübe ispat etmektedir ki, emtia fiatları bu Far- 21