1 Ağustos 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

1 Ağustos 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 24

ipliklerimizi kendimiz işlemek, ve şu tütün, fındık, üzüm ve incir gibi bir kaç maddemizin mübadelesinden um- duğumuz ithalât kıymetlerini sizin vereceğiniz istihlâk eşyasına değil sizin vermeğe mecbur kalacağınız islihsal vasıtalarına ya- tırmak içindir. Sizler, gümrüklerinizi ve diğer türlü takyitlerinizi, eger birbiri- nizden korkunuz yoksa, kaldırmakta serbestsiniz. Özlediğiniz 1914 ve cennetleşitrdiğiniz serbest mübadele rejimine dönmeği de istediğiniz kadar ve keza birbirinizden korkunuz yoksa tec- rübe edebilirsiniz. Eğer birbirinizden korkunuz yoksa sözünü tekrar etmemdeki se- bep, basittir. Blirsiniz ki, erbest mübadele rejiminde, sermaye ve teknik tefevvuku kimde ise, kâr eden ve ötedeki kıymetleri kendine doğru akıtan o olur. Siz bu işimn bir buçuk asırlık üstatları olmak itibarile, bizim karargâhımıza mensup milletler- den bu hususta sizlere simdilik hiç bir zarar gelmiyeceğini, gele- miyeceğini bilirsiniz. Zaten şu son yedi sekiz senelik hâdiseler dahi, serbesl pazar mücadelesi sizler arasında oldu mu ne müt- hiş eb'at alabileceğine şahit alup duruyoruz. Yapmış olduğumuz döviz ve altın muharebelerinin kurbanlarmı, bilmiyorum, tesbit edebildiniz mi? Merkezi Avrupanın en medeni devletlerini Afrikanın en kötü MEKİ müstemlekeleri vaziyetine düşürdüğünüzü ihmal etsek dahi, za- vallı tasarruf erbabının sermayelerini çarçur ettiğinizi, büyük bankalarınızın zararlarını ancak küçükelri iflâs ettirmek sure- PN tile kapatlığınızı görmemek kabil midir? Para esası mes'elesine gelince, orada da acaba bizi mi yoksa ken- dinizi mi aldatıyorsunuz. Kanaatimce, kendinizi aldatıyorsunuz. P Çünkü biz biliyoruz ki, bizim gibi milletlerin altın esasını kabul li ı etmeleri demek |1|, paraları için lâzımolan altın karşılığı teda- Birt rik edebilmek üzere, sizlerden muayyen bir islikraz yapmaları de- 'ÜRt meklir. Öyle bir istikraz ki, istihsal vasıtalarına yatırılması şöy- MiPT Te dursun, hattâ istihlâk eşyasına bile yatırılmış addedilemez. Yani sizlerden, paramızın karşılığı olarak istikraz edeceğimiz altınları paraya karsılık olarak değil de, faraza bütün Türklere İ —— - - İ H1J Bu bahis Eaöro'nun T inci sayısında «Lozandaki anlaşmaların İç q yüzü isimli bir yazıda mufassal izah edilmişlir. 241