1 Ağustos 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

1 Ağustos 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

Bariz bir hayret. Mırıltılar. — İlk teminat olarak, sadedin haricine çıkmıyacağım. O kadar ki, sadetten ilk defa olarak ben bahsedeceğim. Artan bir hayret. — Arkadaslar, hele teknik teferrüata hiç girişmiyeceğim. Bu konferansın mevzuu, buhranı izala etmek için 1914 şartları- na avdet etmek midir? Bazı arkadaşlar, para esasını ve gümrük- lerin ve sair türlü takyidatın kaldırılmasını son derece heyecanlı beyanatla müdafaa ettiler. Buhranı, bu gibi tedbirler mi izale edecektir? 1914 tenl 932 ye kadar, birbirini takip eden bhâdiselerin yarattı- gı çıkmaza «buhran» ismini veriyoruz. Bir harabezarın ortasın- da kaldığımızı itiraf ediyoruz. Yıkılan nedir? Şu, hararetle mü- dafasnları yapıları şeyler değil mi? Ru enkazın tamirinden mi yenı yapıya vyaracağız! Hayat, bir film dahi olsa idi onu ter- sine çevirmek kabil olamazdı. Nasıl oluyor da, sizler, hem buna inanıyor hem de buna inandırmak istiyorsunuz? Arkadaşlar, biz buraya birbirimizi kandırmak için toplanmadık. Buhran, bir hakikat ise, onu hakikatlar ile izale edebiliriz. Sa- mimi olalım ve hakikatları, gözden gecirelim. Hakikat, burada iki karargâhın temsil edilmekte olmasıdır. Bu- rada, öyle beliğ cümlelerle anlatmak istediğiniz gibi menfaal- leri müşterek olan milletler yoktur. Burada, menfaatleri bir bu- çuk asırlık muntazam ve usulü dairesinde bir çapulla gasholun- muş bir karargâh, bir de bu gasbettiği menfaalleri iade etme- mek çareleri arıyan ve bu çareleri yaldızlıyarak müşterek diye yutturmak istiyen bir diğer karargâh vardır. Bu iki karargâh ayrılırsa, neticeye daha çabuk varırız. Size memleketimin davasından bahsedeyim, Bu dava, menfaat- leri ve hakları gasbolunmus milletler karargâhının davasıdır (millt kurtuluş davasını izah eder). Görüyaorsunuz ki arkadaşlar! para esası dediğiniz zaman, bu, sizin karargâhınız için ayrı bizim karargâhımız için ayrı bir da- vadır. Ve yine görüyorsunuz ki, sizlerda gümrük, leraküm ettir- miş olduğunuz servetlerin kendi aranızda bir garele duçar olmr- masi için alınmış bir tedbirdir. Bizde ise gümrük, satın almadı- ğınız yünlerimizi kendimiz işlemek, satın almadığınız pamuk ve 23