November 1, 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

November 1, 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 10

Bir defa şu var ki, Amerikan veya Yunan sermayedarlığı, bütün cihanda sermaya varlığın gençlik ve kurulus çağında doğmuş- tur. Polonya ve Çekoslovakyada ise milli rejimler, esasen daha siyasi esaret devrinde sanayiini kurmu: ve sermayesini - liberal şartlar icinde teraküm ettirmiş olan Leh vce Çek sermaye teşek- küllerinin siyasi rehberliği atında başarılmıştır. Ukranya ve Gürcistanda ise rejimin mahiyetini siyasi ve coğrafi gerait tayin etmiştir. Hindistan ve Çine gelince, buralarda milli kurtuluş mücadelele- ri, esasen henüz siyasi zaferlerini kazanmamışlardır. Binaen- aleyh bugün zahiren liberalca görünen milli sermaye teraküm- leri, henüz yarı müstemleke şartları içinde ve ccnebi sermayesi- nin yardımile yürüyor. Buralarda da milli kurtuluş hareketlerine bir gün, maselâ Türkiyedekine hiç olmazsa biraz benzeyen bir si- yasi ve askeri zafer mukadderse, ondan sanra oralarda da milli hareketin tamamile devletci ve teşkilâtçı bir seyir takip etmesi ihtimali de pek âlâ varittir. Binacnaleyh biz bugün Türk milli kurtuluş hareketini, tamamile kendi hususi şartları içinde ve tamamile kendi hususi menfaatle- rinc göre mülalea etmeğe mecburuz. Onun şu veya bu vasfı, şu veya bu içtimaf nizam ile bir iştirak arzediyorsa, bu iştirak onun hususi ve tamamile diğerlerinden ayrı mahiyet ve istikametini tagyir ctmiş demek değlidir. Bu itibarla öyle zamnediyoruz ki, hazır kelimeler ve hazır nizam isimleri bizde artık kâfi derecede tahlil ve münakaşa edilmiştir. Şimdi Türk münevveri için asıl mühim olan kendi rejimimizin kendi menfaaltlerine uygum içtimai yasasını, genel soysal plânını çizmeğe çalışmaktadır. Aksi takdirde, eski nesillerin münevver zümresinde olduğu gibi bizim neslimizde de, bir ölü ve yabancı kelimeler ve mefhumlar iskolâstiki teşekkül etmesinden ve bu yeni iskolâstizmin bizim neslimizin de idrak ve hareket kabiliyetini boğmasından korku- rız. Bu yazımızda biz şu veya bu hazır kelimeler ve hükümlerle bağ- lı olmaksızın ve bu hükümler üstünde bugüne kadar yaptığımız tahlil ve mukayeseleri kâfi sayarak, milli inkılâbımızın: 10 ')ll lit Ti Şe n rı bi: IIC