1 Kasım 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 31

1 Kasım 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

)eş tın nCz Bu ilmi heyete göre, het sahada olduğu gibi artık edebiyat saha- sında da mazi tamamile tasfiye edilmiştir. Binaenaleyh, sanat etrafında siyasi mücadele devri geçmiştir. Şimdi, Proleterya'nın kültürünü derinleştirmek, zevkini inceltmek ve bunun için sanat eserlerinin bedii keyfiyet noktai nazarından mükemmelleşmesi- ne çalışmak zamanı gelmiştir. (Proleterya)ya göre edebiyat yapmak mutlaka basit ve kaba saba bir tarzda yazmak değildir. Ne de hayatı bir fotoğraf sadakatile olduğu gibi tasvir etmektir. Hayır; (Proletarya) ihtilâlin ilk devirlerinde meydan alan a ba- sit, kaba saba yazılardan artık zevk almıyacak derecede yüksel- miştir. Kendi ellerile kurmakta olduğu yeni cemiyetinin kapya- larmı görmekte ise hiç bir menfaati kalmamıstır. O, vasıl olmak istediği ideal sosyalist dünyasına doğru artistin kendisine yol aç- masını istiyor. Sanatkâr, eski hükümdarların dalkavuk sairleri gibi el pençe divan, onun arkasından yürümiyccektir. Onun önü- ne düşecektir, ona yeni ufuklar açacaktır. Bunun içindir ki, kongreye gelen Fransız muharrirlerinden biri: «Şairin vazifesi ittat etmek değil, fethetmektir» sözünü söyledi- gi vakit, çoğu işçiden mürekkep kalabalık tarafından hemen umumi bir tasdikle karsılandı. Bu kongrede Türk heyetinin de noktai nazari sanatin yüksek bir ibda işi olduğu merkezinde idi. Kültürsüz bir yüksek edebiyat yapmanın imkânsızlığını söyliyarduk ve realitelerin kopyasını yapmaktan ibaret kalacak kuru bir realizim ile halkın muhtaç olduğu bedii heyecanın asla uyandıralamıyacağını iddim ediyor- duük. Bu itibar ile (Türk tezi) de son yıllarda Rusyada hâkim olmağa başlıyan ileri sanat telâkkisine uygun düştü. Gerçi, kongrenin umumi havası, yukarıdan beri kısa bir izahını yaptığımız müfrit ve politik cereyanlarm tesirinden tamamile kurtulmuş görünmiyordu. Henüz eski (Proleter muharrirler birliği) cemiyeti mensuplarının hiç değilse kendi şahısları na- miına sanat eserlerinin bedit keyfiyeti aleyhine harekelt ettikleri hissolunuyordu ve bu hareketin başında bugünkü Rusyanın halkça en çok tanılan şairlerden biri Demian Biedny bulunu:- yordu. (Demian Biedny) e göre bir sanat eserinin her hangi bir fabrika işinden farkı yoktur ve edebi ibdam tekniği tamamile B1

Bu sayıdan diğer sayfalar: