1 Kasım 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

1 Kasım 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 35

u: sle- bir Ş" Ciban içinde Türkiyı 1934 Burhan Belge. KADRO neşriyatını şimdilik tatil etmeğe karar vermiş olduğu- muz için, yine şimdilik son «Cihan içinde Türkiye» olacak olan bu yazıda, bütün ötekileri gözden geçirerek hüküm ve iddiaları- mızı tarih sırasile tetkik ettikten sonra onların nc dereceye ka- dar gerçekleşmiş olduklarını tesbit etmek, fena olmazdı. Yalnız biz, bu yazımıza böyle hem retrospektif hem de akademik bir eda vermek istemiyoruz. Bir yanda cihan ve bir yanda Türkiyo olmak üzere ve KADRO çıkmakta devam edecekmiş gibi, bu- günkü vaziyeti daha ziyade atiye şamil bir görüşle tahlil etmeyi tercih ediyoruz. Arkalarda bıraktığımız 1934 yılı, harp sonrası inkişafları bakı- mından çok karakteristik bir yıldır. Cihan harbinin bittiği 1918 den beri kapitalizm, doğurmuş ol- duğu tezatlarla savaşmaktadır. Bunların bir yandan smif tezadı bir yandan da metropoller ve müstemlekeler tezadı olduğunu artık ne söylemeğe ne de uzun boylu anlatmaya lüzum vardır. Cihan harbine kadar, ne sınıf tezadı ne de melropoller ve müz- temlekeler tezadı politik azatlığa bir yahut bir kaç memleket ölçüsünde varmış merkezlere malik olmadıkları halde, harpten sonra, her ikisi de böyle bir inkişafı yapmağa muvaffak almuş- lardır. Bugün birinci tezadın hallini Sovyet Rusya, ikincininkini kurtuluşçu Türkiye üzerlerine almış bulunmaktadırlar. Cihan harbinin kapitalizm ile anun politik bir ifadesi olan im- peryalizmi güçten ve dermandan bırakması her iki tezadın da kemdi müstakil politik merkezlerini yapmasına ve bu merkezle- rin yeni bir cihanı telâkki tarzı ile ortaya çıkmalarına yol açmış- tır. Bu suretle kapitalizm ile mücadele, fikir sahasından sıyasa alanı- na ve bir memleketteki içsiyasa ölçüsünden cihan içinde bir w-