1 Kasım 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

1 Kasım 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 20

uğraşır ve hazırlanırken, bizim zirai mahsule dahilde ayrı ve ha- riçte ayrı fiyat seçmek suretile yeni bir iktisadi hayatiyet şeklini bulmamız, iktisadi kuruluşumuz için yeni bir merhale olacaktır. Ci Bu ise bittabi başlıca ihracat maddelerinde (1) devletçi ve inhir < sarcı bir ticareti hariciye sistemi tatbik etmemizi zaruri kılar. Bu dz suretle devlet ihracat ofisleri, zirai ihracat maddelerimizi köy- vz lüden Türk parasile ve yüksek fiyatla toplar ve bunları harice tal nekadar ucuza olsada ecnebi parasile arzeder. Devlet dahilde B köylüye ziraft mahsulâta mukabil Türk parazile yüksek fiyat T -mesolâ 1923-1929 vasati fiyatı- ödeyecesi için Türk müstahsilinin Ti emeği değerlendirilmiş olur. Dahilde para ve emtea hareketi ar- te: tar. Çünkü köylünün para ödeme kabiliyeti yükselir ve devlet hütçesi genişler. Köylüye ödenecek paralar bittabi Merkez Ban- kasının ihracat ofislerine açtığı hesabı carilerden kapanır. Hariç- teki sayışımızın karşılığı olan altın veya ecnebi parası ise yine ofisler kanalından Merkez Bankamıza intikal ederek mevcut kâğıt paramızın karşılığma ilâve olunur. Bir taraftan bu karşı- lıklar artışı, diğer taraftan dahilde para ve emtea hareketlerinin çoğalışı paranın fiyat istikrarını da muhafaz etmek suretile mi- Bu İi iktisat siyasetimizin: sir İstikrarlı ve karşılıklı para 10 prensibini temin ve takviye etmiş olur. Ge İhracatta devlet ofizleri tağşiş ve istandart meselelerini halleder: 'h_' ihracat ofislerinin harici pazarla münasebattar olan en mühim ;:;l teşekküller haline gelişi tagşişe mâni olma ve istandardizasyon Kü işlerinin de hallini temin eder. Çünkü bu suretle manipülâsyon tış işleri devlet kontrolü altına geçmiş ve binaenaleyh tip ve tasnif- te devlet ölçülerimnin ve formüllerinin tatbiki imkân dahiline o girmiş olur. Zi Zirai mahsulâtta iki fiyat ve istandartların temini suretile köy- ge kü sâyini değerlendirecek olan devlet iktisatçılığının, hayvan ye: niş tiştirmeciliğinde yapacağı mes'ut müdahaleleri ve tesirleri ba heyecansız mütalea etmek kabil değildir. İtiraf etmek lâzımdır yel ki, tiftik keçileri de dahil olduğu halde küçük Asyanın ebli hay: de ve () Diğer ihracat maddeleri serbesi bırakılabilir, 80) 20