1 Kasım 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

1 Kasım 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 3

yan se- Öztü rkçe $ —— Ulusal ökonomya kurumlu ökonomyadır. Bu sözlerin çevrelediği manayı gereği gibi aydınlatabilme- miz için ilk önce, ulus, ökonomya ve kurum sözlerinin anlattığı şe- yi kısaca ortaya sermek lözımdır. 1914 den başlayıp 1918 inci yıla kadar süren büyük cihan savaşı, bütün anlayışlarımız gibi öko- nomyanın ve soy bilgisinin de bütün temellerini değiştirdi. De- nebilir ki, bu savaş yer yüzünde insan soyunun tarihini ikiye böl- dü. Cihan savaşından önce ki çağla cihan savasından sonraki çağ denebilir ki her bakımdan, sanki tarihten önceki çağla, tarihten sonrakhi çağ hadar birbirinden ayrıdır. Cihan savaşından önce ulus veya eski osmanılı dilile millet denil- diği zaman, ökonomya dediğimiz zaman anlaşılan şeyler bugün- kü anlayışımızdan başha idi. O zaman ulus kendi içinden parça- lanmış, bölünmüş bir dirliksiz varlıktı. Ve ökonomya yaşayışını ise devlet eli çokca hkarışmadan kendi başına ve düzensiz yürü- yordu. Bugün ulus denildiği zaman hepimiz, içinde dil birliği, kültür birliği, ülkü birliği ve ayrıca da ökonomik bir bütünlük olan, yarı kurumlu bir soy varlığını anlıyoruz. Bugünkü anlayışı- mıza göre Ulusal ökonomya, içinde dil dilek ve hültür birliği olan bir soyun iş ve çalışma alanında da birbirine bağlanmasından ve kurulmasından başka bir şey değildir. Ökonamik bağlardır ki, Ulusun bütün parçalarını birbirina bağlar. Ve bu bağlar bir yön- den Ulus bütünlüğü kararken diğer yönden da ulusun üstünde yaşadığı toprağı en verimli ve en doğru kullanmsamı, işlemesini kolaylaştırır. Bunun içindir ki, Ulus bir bütündür. Öknomya bu bütünü tamamlıyan bir örgüdür. Davlelt ise ökonomya bağlarını, Ulasun birliğini, bütünlüğünü ve üstünlüğünü meydana getirecek bir biçimde kurarak yani organize ederek içinde yaşadığımız çağın er ulu ve en yüksek soysal mefhumu olar hendine yeleri bü- tün ve üstün millet ülküsünü yaratır. İşle yüne bunun içindir ki, Ulus, ökanomya ve kuram şımdi bir yeni varlığın üç özüdür. Ökonomya devlelt eli ile ve devlet bilimi ile kurulduğu zaman kurumla bir ökonomya olur. Kurumlu bir 8