1 Kasım 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

1 Kasım 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

)3c stl, e- de 'Ni- İni lile .zA rıl- ler tle- bir bı- S ziyet, aynen budur) bir iki nesillik devreyi kucaklıyacak - mahi- yettedir. Böyle bir devrenin iki yılına ait yakamları karşılaştı- maklan ne çıkar? İnçiliz kalkınmasından dem vuranlar, hiç ol« mazsa şunu tesbit ctmeğe mecburdurlar ki Lancashire'in tehli- keye girmesi- ancak şimdi Başlamıştır. Ve geçen devrede çok bahsi geçen istiklâk eşyası dumpingi (ucuz gündelikle istihsal edip düşük para ile satmak mekanizmasının bütün inceliklöri ile!) önümüzdeki hammadde va istihsal vasıtaları dumpingi'nin yanında bir denemeden ibarettir: Btıkrana buhranın istediği verilmez yani Kapitalizmin her iki tezadına karşı tedbirler alınmazsa; hastalık devum - edecektir: Nitekim: devam etmektedir. Hemen her memlekette, ictezat'ın sebepleri kaldırılmamış, bu. tezat' etrafiında sadece politik mü: cadele menedilmiştir. Bir adama haşta olmasının menedilmesi, onun haştalığını tedavi edemez. Yıllardan beri süregelmiş smıf hastalığı diye birşey vardır. Bu bir hayal mahsulü değildir ki, telkin ile savuşturulsun. Kapitalizmin ileri safhasına varmış alan memleketlerde, sımf tezadı, eğer ihtilâlci patlaklar vermemiş isc, şimdiye kadar bu, açık pazarların istismar edilmesi ve bu pazarlarda yaşıyan insanların mahküm kalabalıklar haline sv- kulması sayesinde olmuştur. Bu tedbire dönülemedikçe, fasiz- min şiddet formülü bir palliatif kalacaktır. Fazim bu palliatifi yer yer kullanmakta, bu sayede içpolitikayı inzibat altma almakta ve hu sayede de, kendine dışpolotika ko- laylıkları aramaktadır. Fakat bu kolaylıkları herkes birden ara: makta ve herkes birden başkralarının fedakârlıkları bahasına aramakta olduğundan, politik hava, tabitile mesbu ve tehlikeli bir hale gelmektedir. İşte bugünkü psychose'un sebebi budur. Bu hususta, dış ticaretin verimlerine bağlanmıs olan memleket- larin sıkmtısı pek büyüktür. Cihandaki bünye istihalesi; dış ti- caret hacmını uzun müddet kasıntıda bırakacaktır. Çünkü bu ticarete ait elde mevcut azami rakamlar istihalesini yapmakta olan cihan ökonomiasının değil, ömrünü'yaşıyarak göçmüş olan cihan ökonamiasınm, bir tarafımda metraopollar bir tarafinda da pazarlar yaşatan nizamın rakamlarıdır. Defterlerde tasfiya edik melerini bekleyen mali rakamlara gelince, bunlar, islihaleyi kar 41