1 Kasım 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Kasım 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

bemen en mühim kıszmı isze devlet kontrolü altında çalışmakta o" lan bir şirket halinde toplanmıştır. Hava münakalâtı bir devlet şirketi halinde çalışır ve bu vaziyet bir kanunla tesbit olunmustur. Sanayide ileri teknik devlet elile Türkiyeye giriyor ve beş senelik sanayi programa soysal milliyetçiliğin remzidir: Eski Türkiye bir açık pazardı ve kapitülâsyonlarla açık gümrük sistemi Türkiyede milli bir sanayi sermayesinin birikmesine ve milli bir sanayi şebekesinin kurulmasına manidi. Halbuki yeni Türkiyenin gümrük sıyasası proteksyonsit (himayeci) bir güm- rük sıyasasıdır. Himayeci bir gümrük sıyasası ise ancak gümrük istiklâlinden sonra tatbik olunabilir. Bugün yeni Türkiyede güm- vük istiklâli, yeni Türkiyenin iktisadi istiklâlinin remzidir. Ancak bu müstakil ve mahfuz gümrük duvarları arkasındadır ki, teknik seviye ve maliyet fiyatı bakımından cihan sanayii ile boy ölçüşe: bilecek ileri teknikli bir milli sanayi vücut bulabilirdi. 1923 den sonra Türk milli sanayinin, serbest ticaret sahasında birikecek hususi sermayelerin sanayi sahasına akışı ile doğabile- ceği fikri hâkimdi. Bu ticari sermayeler ise bilhassa ihracat mad- delerimizin getireceği kârlarla birikebilirdi. Halbuki hariç pa- zarlarda Türk ticaret mallarının vasati fiyatı daha 1926 dan ili- baren düşmezğe başladı. 1929 den sonra ise bu sukut bir felâket hâlini aldı ve dahili zirat mahsulât fiyatları da ayni suretle düş- tü. Liberal iktisat telâkkisi sahibi olanlar bu umumi fiyat sukutu karşısında bütün dünyada olduğu gibi bizde de bir tek çare gös- teremediler. Bu zirai emtea fiyat sukutlarının umumi bir muka- yesesini vermek faideli olacaktır: (1) Zirai emteanın fiyat sukutları (kilosu) Mahsulün ismi 1927 fiyatı 1932 fiyatı Bugday 12.78 Kuruş 4.94 Kuruş Susam 27.59 » 15.94 » Kabuklu fındık 27.24 » 15.65 — » İç fındık 7010 — » 35.58 » (1) Merkez Bankxası tetkikleridir. 15