19 Temmuz 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

19 Temmuz 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Muavenet misakları | MİLLİYET PERŞEMBE 19 TEMMUZ 1934 Amerikadaki büyük grev * Almanya ve Polanya he- Grevciler ihtilâfın hakem nüz cevap vermediler Alman gazeteleri ise yeni temin Alman- yaya Locarno muahedesinden daha az teminat gösterdiğini söylüyorlar. PARIS, 18. A.A. — Havas bildiriyor : İngiltere sefirinin, Almanya hariciye mazaretine, Almanya ile Sovyet Rusya, Baltik memleketleri, Lehistan ve Çekos- İovakya arasında mütekabile muavenet misaklarına müzaherel eylediğini bildi- Ten teşebbüsü üzerine, Berlin ve Var. sovadan daha müsbet bir cevap gelme- miştir. Buna rağmen İngiliz sefirlerinin Berlin ve Varşovadan evvelki dün icra ettikleri sinde İngiltere hükümetinin, Lehistan ve bilhassa Almanya hükümeti tarafm- dan ileri sürülen kaydı ihtiraziler hak- kında oldukça sarih malümat topladığı öğrenilmiştir. Berlinin, Sir Eric Phillpps tarafmdan cuma günü yapılan ilk ziyaretinde Al- manya hariciye nazareline ifade olu- nan itirazları tekrar ettiği ozannolun- maktadır. Filen hukuk müsavatının, Al- manyanmn misaka iştiralönden evvel eni, tanmacağı sorulmuş ve Almanyanın an- cak birinci şıkta misaka iştirak eyleye- bileceği kaydedilmiştir. Ayni zamanda, bu müsavatın filiyat sahasında ifadesi için Almanyaya ne gibi yeniden silâh- lanma vesaiti verileceği obakkında da istizah vaki olmuştur. Bu talepler, İngiltere kabinesinde rmü- teşekkil silâhsızlanma tali komitesinin içtimamı icap eltirecek mahiyette te- lâkki edilerek bu tali komite dün sabah ansızın İngiltere hariciye o nazaretinde toplanmıştır. Lehistan cihetinden ise, bu yeni sis- temden en esaslı surette kâr temin eden Sovyet Rusya olduğu ve Sovyet Rusya- Bin, Fransa ile münasebatının takviye bulmasından dolayi, Lehistanın arzu et- mediği bazı istifadeler elde ettiği hak- kında bir takım korkular ifade olundu- fu zannedilmektedir. o Aym zamanda Sovyet Rusyanm vereceği teminatlar hakkında da bazı şüpheler dermeyan ©- lunmuştur. Şunu kaydetmek — lâzımdır ki, halen hariciye nazırı M. Beck Var. şovada bulunmadığından, Lehistan ha- riciye nazaretinin yapabileceği kaydı ih- tiraziler tam bir kıymeti haiz değildir. Lehistan aynı zamanda cevap verebil. mek için bazı hudut meseleleri hakında Balik memleketleri ile istişare etmek mecburiyetinde olduğu ihsas Genie M. Beck'in seyahati esnasında, Bal- tik memleketleri hariciye nazmları ile konuşmak arzusunda bulunması, vaziye- tin tavzihi için bir fırsat teşkil edecek- ajansı tü Nihayet, Litvanya hariciye nazırının 23 temmuzda ve Estonya hariciye nazı rının da İ ağustosta o Moskovayı ziya- Tet edecekleri haberi Londrada memnuni yetle karşılamaktadır. Londrada bu se- Yuhatlar, Baltik devletleri ile Sovyet Rusyanın dostane bir surette istişare et- mek ve misak hakkındaki müzakerele- in te: im çok mafi fikir tenti- lerinde bulunmak hususundaki arzular rınin birer delili olarak telâkki edilmek- tedir. ROMA, 18.A.A, — Şark misakına en ziyade lektar olan Italyan matbuatı, Al manyanın bu misaka olan muhalefeti; önüne geçmek için lâzım gelen delilleri ileri sürmektedirler. z Almanyaya verilmekte olan bu masi- hatlarla, İtalyan Berlin sefirinin dün M. Mussolini tarafmdan kabul edilmiş olması arasında bir mukarenet ve mü- masebet görmek mümkündür. Sefir, M. Mussoliniye o Almanyanın battı hareketi hakkında malümat ver- miştir. İtalyan siyasi o mahafilinde Al manyanın misakı edeceği hakkın. da tam bir itimat beslenmektedir. Popolo #italim, Almanyaya şark mi- sakmın maksatlarının saf kü M. Mussolininin fuk etmekte mi isbata çalış- maktadır. Avenire dItalia diyor ki bak etmekte gecikmiyen ya, halı hazırda yolunu şaşırmış ve ka- Yarsız bir haldedir. gul etmektedir . #uis hakkında resmi © olarak bir güna beyanatta bulunulamamıştır. i Gazeteler fikirlerini şu suretle hülâ- Ri inn daha az teminat gös Almanya ne cevap verecek ? LONDRA, ISA.A, Nazırlardan müteşekkil sılâhları barakma tali komi- tesi, bu sabah başvekâlet dairesinde top- lanmıştır. Beklenilmemekte olan bu top- lantıya büyük bir ehemmiyet atfedil. | mekte ve bu ictima, Sir Eric Phillips ta- rafmdan Berlinde şark misakı | yapılmış olan teşebbüs ile alâkadar ad. dedilmektedir. Berlinden alınan baber- | İere göre Alman ihükümetinin yapılan | e metalibatı şunlar olacak- PEvveli, huktak tüenvati; > Almsya- isaklar sistemini kabulüne takad- düm edecek idir ? İ amiyön mlearaln Alamayan ne dereceye kadar silâhlanmasına mü- saadebahş olacaktır. Bu böyle olunca Almanyanın mın- plânlar karşısında ileri sürmüş olduğu sanli tekrar ortaya atacaktır ki, şudur: Hukuk müsavotı, emniyet teminatına takaddüm mı eder, yoksa onun muka- bili ve muhassalâsı mıdır? Bundan başka Varşova hükümetinin cuma günün İngiliz sefiri tarafından ya pilmiş olan tebliğata henüz cevap ver- memiş olması burada endişe uyandır. maktadır, Lehistan hattı hareketi hak kında Londraya gelmiş olan ilk haberler, Leh hükümetinin kayt ve şartsız olam rak misakı kabul edeceğini gösterme mektedir. Von Papen RL Von Bosenin cenaze merasiminde bir nntuk söyledi BERLİN, 18 (A.A.) — Başvekil muavini M. Von Pa, yeti er» künından hükümet müşaviri Von Bose nin cenaze merasimi dün Lichterfelde mezarlığında icra edilmişt'r. M. Von Papen ve zevcesi merasimde hazır bu lunmakta idiler. M. Von Papen me - sai arkadaşının sadakatini methetmiş, ğini söylemiştir. Mösyö Suriç Agustos başlangıcında Berlin- de vazifeye başlıyacak BERLİN, 18 CA) — Sovyet Ru yanın sabik Berlin büyük Şinçuk Moskovaya hareket Selami evvel Berlinde bulunan ecnebi ve Al man gazetecilerine sefaret salonla - rmda veda ziyafeti vermiştir. Bu £i - Yafet çok samimi olmuştur. M. Şinçukun halefi M. Suriç ağus- tos bidayet'nde yeni vazifesine başlı. yacaktır. Sabık büyük elçi bir $ idi. Yeni sefir ise, bilhassa mattr. Bu hal, Sovyet Rusya ile Al - manya arasında mevcut 1930 danberi değişmiş olduğunu göz termektedir. © Berlinde İstikraz faizleri hakkında bir itilâf hasıl oldu PARİS, 18 (A.A.) — Berlinde Fransız ve Alman müzakerecileri ara sında Daves ve Young istikrazlarının faizleri hakkında bir itlâf husule gel- miştir. Bu itilâfnamenin tatbik husu- su bilâhara Berlin ile Paris arasnda müzakere olunacaktır. Berlirde bir Çin hey'eti BERLİN, 18 (A.A.) — Mi Dun ve Şekiane eyle M. Şu'nun riyasetler'nde iki Çin tet- De heyeti bugün buraya gelmişler - ir. Heyet azası belediye dairesini ziya ret etmişler ve belediye reisi tarafn- dan izaz olunmuşlardır. Londra bir Rus hey'eti LONDRA, 19 (A.A.) — Buraya bir Rus heyeti gelmiştir. Bu heyet, bir takım âlât ve edevat sipariş ct - zakereler neticesinde bu bapta muka kavelenameler imzasının kuvvei kari beye gelmiş olduğu söylenmektedir. Brezilya cumhur reisliği RİO DE JANEİRO, 1s (A.A) — M. Vargas Brezilya ğine 175 rey ile seçilmiştir. Muhalefet nam zedi M. Medeiros 59 rey almış, diğer leri 14 vey almışlardır. Romanya Fransaya 300 harp tay- yaresi sipariş etti BUKREŞ, 18 (Mihliyet) — Pa - gisten bildirildiğine göre, Romanya Hava idaresi mümessili M. İrines - ku, Romen . ordusu için 300 yeni harp tayyaresi sipariş etmiştir. Bu tayyarelerin bir İasmı iki ay sonra, diğerleri de gelecek senenin mar - bna kadar hazırlanmış bulunacak- tır. usulü ile hallini istiyorlar —— oie—— Grev yapanların adedi 150 bine balig ol- maktadır, buna karşı grevi bozanlar cemiyeti 300 adam çıkarabilmiştir Fransızların milli bayramında Gazi Hz.ile Fransa Reisicumhuru ard RA . . sında samimi telgraflar teatiedildi ANKARA, 18 (A.A.) — Fransızların milli bayramı olan 14 Tem muz münasebetile Reisicümher Gazi Mustafa Kemal Hazretlerile Fr8i sa Reisicümhuru M, Albert Lebrun Hazretleri arasında aşağıdaki graflar teati edilmiştir; Fransız Reisicümhuru M. Albert Lebrun Hazretlerine, Fransanın milli bayramı, bana, zatıdevletlerine dostluğumun temi” Ratını tekrar etmek ve şahsi saade tinizle büyük dost milletin saadel & refahı hakkındaki temenniyatımlu birlikte samimi ve hararetli tebril rimi arzeylemek için yeni bir fırsat vermiştir, Gazi M. KEMAL Türkiye Reisicemhuru Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine, Milli bayramımız olan bugünde zatıdevletlerinin izhar buyurmuş öl dukları muhabbet eseri beni fevkalâde mütehasis etmilşir. Zatıde lerine en samimi teşekkürlerimle birlikte şahsi saadetiniz ve Türkiye” nin refahı hakkındaki dostane tem ennilerimi arzederim. ALBERT LEBRUN Yeni itilâfname; Yugoslavyaya mallarımız serbestçe girecek ANKARA, 25 (Telefonla) — Yugoslavya ile hükümetimiz a N da imzalandığını bildirdiğim ticaret itilâfnamesi İcra Vekilleri he i ce tasdik olunmuştur. İtilâfname yarınki Resmi gazetede neşredileci ve 20 temmuzda meriyet mevkiine girecektir. Gümrük ve İnhisarlar kâleti de gümrükleri haberdar etm ek üzere bir tahsiratı umumiye has lamaktadır. Bu itilâfnameye göre hükümetimiz Yugoslavya malla en ziyade mazharı müsaade devlet muamelesi tatbik edecek ve itilâl meye merbut  listesindeki eşya serbesiçe B listesindeki eşya verile cek mikdara göre memleketimize ithal edilecek, Selânik serbest li nından sevkedilecek Yugoslavya eş yası da itilâfname hükümlerinden tifade edecektir. Buna mukabil Yu goslavya Türk mallarının serbesiğt ithaline müsaade etmektedir. İthal ve ihraç edilen mallar itilâfname | paradan, yüzde San Fransiscoda sr polis arasında e rl bir Diler sonra yerde y atan mecruklar . SAN FRANSISCO, 18 AA. — Grev vaziyeti şöyledir: San Fransis « €o ve civarında 100 bin işçi, Hunat - ville ve Alabama'da 22 bin mensucat San Antonio - Texas'da 8 bin çift il Konnectikut - 7000 şapka iş- i 7 bin kamyoncu, Kohlerde 1000 işçi grev halindedir. Grevi bozanlar NEVYORK, 18 (A-A.) — zanlar mesleki cemiyeti reisi Bergoff, 300 adamının San Franciscoya hare ket ettiğini söylemiştir. Greve devam. edilirse 1000 kişi gönderilecektir. Bu adamlar grev bozabilecek vaziyette muhafızlardır ve rını kullanmasını bilirler. Berçoff bu suretle milyonlarca dolar kazandığını söylemiştir. PORTLAND, 18 (A.A) — San Francisco grevile bir tesamüt grevi yapmak için başlanan müzakereler tehir edilmiştir. İşçi n Franciscoda olan hakem ko mitesi reisi M. Vagner ile görüşecek- tir. Hakem usulu SAN FRANSİSKO, 18 (A.A.) — Grev komitesi, ihtilâfm bakem usulü ile halledilmesini teklif otmiştir. SAN FRANSISKO, 18 (A.A.) — Grev komitesi, 108 reye karşı 207 vey ile meselenin hakem usulile halini ka- bul etmenin grevin derhal durması de- mek olmadığını tebarüz ettirmiştir. grevcilere ha- Grev bo Komitenin sadece, kem kararına tabüiyetini tavsiye eden ibaret olduğunu söylemektedir. Komite, Kaliforniya, - Oreşon, Va - şington valileri ile grevle alâkadar manlar belediye reislerinden, işçi kul - Ismanlar razı olduğu takdirde, işçi kul- Ismanlarla işçilerin hakem İkararmı ka bul etmeleri için reisicümhura müra - caat ederek bunu teyit etmelerimi rica etmiştir. SAN FRANSİSKO, 18 (AA) — Komünist naşiri olan “Daily Worker,, gazetesi binasma (ellerinde Base - Boll sopaları olan birçok siviller Blk yöne ei iy özkdekele emodesisa Yirci , kalem 700 kişi huzurunda maki- li krala, pal emen evvel emmi grev yüzünden mek tuplar birilamektedir. General Johnson ve grevciler SAN FRANCISCO, IB.A.A. — Jene ral Johnson grevin aleyhinde bir nutuk söylemiş ve demiştir ki : Grevciler, binlerce insanım haya ts için lâzım olan gıdaların naklini ablo- ka etmekle kanli bir isyan teşkil eden bir hareket yapmışlardır. o Bu hareket aym zamanda bülrümete karşı bir teh- like teşkil etmektedir ve dahili harbe se- bep olabilir. BERKELEY, (Kaliforniya) , 18.A.A. Taksi otorsobilleri grevi yüzünden, San Franciscoya dönen Jeneral Johuson bir yük arabisile gelmek mecburiyetinde kal maştar. SAN FRANCISCO, 18.A.A. — Ma Tüm olduğu üzre San Francisco Epis- kopozu Monsöznör Hannah tarafından riyaset edilmekte olan ve M. Roosvelt tarafından tâyin edilmiş bulunan ha- kem korsisyonu azasından biri, amele hemen işe başlamak şartile, umumi gre ve sehebiyet vermiş olan o ihtilâflarm beyeti meomuasını tetkik edecek bir ha- kem heyetine havaleye patronların ra- zi olduklarını beyan etmiştir. San Francisco umumi grev komitesi hakem hakkındaki teklifleri müzakere etmek üzre hemen toplanmıştır. Sosyalist ferka ve grev NEVYORK, 18, A.A.— Sosyalist fırkasının komitesi ei bütün özüsma, San Francisco grev. ri ile tesanütlerimi göstermek üzere sendikaların yapacakları bütün nüma. yişlere yardım etmelerini bildirmiştir. Diğer taraftan, Amerika iş federasyo- nu, işsizler lehine perşembe günü bir nümayiş tertip etmiş Bazı sanayi amele: raf çekerek af çekerek: seyyahatinden vazgeçmesi" ni ve bizzat ihtilâfı halletmesini. iste- mişlerdir. Reisicümhura telğ Satın alınacak buğdaylar talimatnamesi 32 mubayaa merkezi ANKARA, 18 (Milliyet) — Zira | at Bankasınca satın almacak buğday lar hakkında hazırlanan talimatna - menin meriyete konması İcra Vekil leri heyetince kabul edilmiştir. Bu ta: limatnsmeye göre Ziraat Bankası buğ day alım merközlerinde alacağı buğ- daylardan yüzde birden fazla çavdar we yüzde birden fazla ecnebi madde leri olmayıp hektolitresi 78 den yu - karı bulunanları kilosu dört kuruş 10 ten fazla ecnebi ve yüzde üçten fazla o çav - darlı olmıyanları da 3 kuruş 80 san - timden satın alacaktır. Bu fiatlar eks tra buğdaylar için azami olarak tes - bit edilmiş olup diğer buğdayların ka lite farkları bu t esası üzerinden tenzil edilecektir. Satın almak şart - ları ve kalite farkı ecnebi maddeler çavdar ve saire payı olarak tenzil e - nbul, İzmir, Mer ve ihracat merkezlerindeki borsaların umumi hü küm ve teamülleri nazara alınarik ko misyöhca tesbit olunacaktır. Buğday alım ve satımı izler Ziraat ve- kilin'n riyasetinde! o komisyonu tarafından yapılacaktır. Silo komisyo- nu talimatnamede yazılı alm ve sa - | tm yerlerinin tebdilini veya yeniden alım, satım mahalleri ihdasını karar. | laştırarak İcra vekilleri heyetine tek- lif edecek, buğday © alım zamanınm başlangıcı ve sonunu, satış mevs'mi - nin mahallini, fiat mikdarmı ve za - manını tayin ederek mübayaa mer - kezlerinde © sene alınması lâzımge - len mikdarları tesbit ve icabında bu mikdarları tadil edebilecektir. Satin alman buğdaylar borsalar - da, borsa olmayan yerlerde pazar yer lerinde ve istasyonlarda doğrudan ruya bankanın deposuna teslim edile cektir. Talimatnamede buğdayların mu - hafazası, sigortası ve çalıştırılacak me mur ve müstahdemler hakkında hü - kümler mevcuttur. Ziraat Bankasının icap eden hazır Irkları yaptıkça mevcut 20 mübayaa merkezine ilâveten açacağı 32 mü » bayaa merkezi şunlardır. Havza, Ha- cıbayram, Alpuköy, Bozöyük, Çay, Sa rayönü, Çumra, Bor, Tarsus, Ceyhan, İlgm , Antalya, Baladiz, Çardak, U- şak, Bandırma, Karabiya, Çanakka - le, Babacaki, Lüleburgaz, Çorlu, Bur- sa, Gölbaşı, Çivril, Söke, Dikili, Ka- raman, Göllük.. , birlikte klearing mukavelesi hüküm lerine tâbi olacaktır. ? Adanada hararet derecesi 41 ANKARA, 18 (Telefonla) — M eteoroloji enstitüsünden verilen lâmata göre 3 gündenberi memleketin her tarafında sıcaklar devam mektedir. Şimdiye kadar memleke tin muhtelif yerlerinden alınan rel dereceleri şunlardır: Adana 41, Maraş ve Diyarıbekir 39, Ankara 3 Bursa 36, İstanbul 31, Trabzon, Gi reson 28, Erzurum 27 dir. t Vali muavinlikleri ve kaymakamla ANKARA, 18 (Telefonla) — Yeni ihdas edilen vali muavinlikle rile vilâyet idare heyetlerine ve münhal ka, ıklara tayin edili ıymakamlı ceklerle becayiş edilecek kaymakamlıklar hakkında Dahiliye Vekâle tinde hazırlanan kararname İcra V ekilleri heyetince tasdik edilmiş ve âli tasdika arzolunmuştur. Haber aldığıma göre Balıkesir vali vinliğine Akşehir kaymakamı İzzet, Seyhan vilâyet idare heyeti az ğına sabık Gireson valisi Rahmi, K onya vilâyet idare heyeti azal Ayvalık kaymakamı Rasih Beyler tayin edil, mişlerdir. Metr Salem hakkındaki karar ANKARA, 18 (Telefonla) — Müddeinmumilik Metr Salem ve on Faraci Efendiler hakkında birin ci asliye ceza mahkemesinin verdi kararı temyiz edecektir. Metr Salem ve Leon Faraci Efendilerin leri de kararı temyiz için hazırlık yapmaktadırlar, Eskişehir civarında büyük bir orma yangını, ateş devam ediyar ESKİŞEHİR, 18 (Milliyet) — Eskişehrin 50 kilometre şimalü bulunan ormanl, larda yangın çıkmış ve ormanın bir buçuk saatlik bir hiti yanmıştır. Ormanın ortasında kereste kesen köylülerin bir ekı fırını yaptıkları ve fırından sıçrayan ateşlerin ormana sirayet ettiği df laşılmaktadır. Bir dikkatsizlik neticesi zuhur eden yangın şehirde tee$ sür uyandırmıştır. Vali Bey derhal vaka mahalline hareket etmiştir. Müsebbipler hakkında tahkikat ya pılmaktadır. Hava rüzgörli oldı dan yangını söndürmek için müşkülât çekilmektedir. Jandarma ku leri ve köylüler yangını söndürmek için uğraşmaktadırlar, Kırklarelinde mahküm olanlar KIRKLARELI, 18 (Milliyet) — Son hâdise münasebetile tevkif edilenlerden üç kişi 3 ayla bir sene arasında muhtelif cezalara mah* küm edilmişlerdir. Maznunlardan bir kişi beraet etmiştir. Diğer suçlular hakkındâ pazar gününe katlar karar verilmiş olacaktır. Cümkuriyet adliyesi tarafından gösterilen sürat burada memnu" niyetle karşılanmıştır. Heyeti Vekile Dün toplandı 'ANKARA, 18 (Milliyet) — Heyeti vekile saat on alıda İsmet © Paşanın riyasetinde toplanmıştır. Kasımpaşada Bedreddin mahalle- sinde bir kadın cesedi bulundu Dün akşam, vakit, Kasımpaşada Bedrettin mahallesinde 22 T Sn bodrum katında Ee irk ve üldü nnedilen bir kadın cesedi bulun muştur, Cesedi bulunan anın hafta, v5 bie öcal zannedilmektedir. Ceset ayni ei manda oturanlar tarafından meydana çıkarılmıştır. maralı apartımanın Ceset bodrum katında bir kanape altına gömülmüş olarak buzlu muştur. Zavallı kadının kocası tarafından öldürüldüğü ve adamın kaç gün evvel Anadoluya hareket ettiği söylenmektedir. Nöbetçi deinmumisi sabaha kadar tahkikatla meşgul olmuştur. ğ Milli Müdafaa Vekili İZMİR, 18 (Milliyet) — Milli Mü dafaa Vekili Zekâi Bey refikasile bu » Zekhi Bey Fransa Talebe müfettişliği ANKARA, 18 (Milliyet) — lik tedrisat umum müdürü it Şemset tin Bey Fransa talebe ye tayin edildi ve bu akşamki trenli reket etti. Ni Kadostro müdürü ANKARA. 18 (Milliyet) — Tapu ve kadastro umum müdürlüğü kadas- iro müdürü Sadullah Bey kendi ar - zwsile tekaüde sevkedilmiştir. & Nafıa Vekilinin İzmi seyahati İZMİR, 18 (Milliyet) — Nafia ve li Ai Beyin yarm şehrimize Ankara Valisi ANKARA, 18 (Milliyet) — Ank? ra valisi Nevzat Bey Kızılcahamaf dan döndü. İzmirde memurları “a ma saatleri IZMIR, 18 (Milliyet) — yüzünden memurin calışma saati, sekizden sast on dörde kadar tesbit “ ölmüştür,