9 Nisan 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

9 Nisan 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

No, 2068—383 cilvesi olarak nasıl girdiğinden ve Nikolay Me- likovun şahsiyetinden heyecanla bahsederken Nadejda Sergievna hakkındaki düşüncelerini ve muannit bir itimatsızlığını da ilâve ediyordu. Bu Kisaviyenin bir avköpeği kadar hayrete şayan evsafı vardı. Cenazenin kalktığı gün, Mura pek karışık görünen, fakat kendisinin bizzat şahit olduğu bir vak'ayı ortaya çıkarmıştı. O gün Tatyana, gayrimeşru bir surette, giz- lice sokağa çıkarak evinin karşısında duran bir arabanın kapısı arkasına saklanmış ve cenaze alayının geçmesini beklemişti. Son saniyede alay geçerken, koyu bir örtü ile kapalı olarak biraz ilerlemiş ve cenaze arabasının önünde derin bir istiğrakla iğilmişti. Sonra tekrar, giz- lice terkettiği odasına dönmüştü. Murun muhayyilesi, 'Tatyananın babasının tabutu önündeki mütedeyyin tavrını, genç Halef Beyin Şeyhin önündeki secde vaziyetine yaklaş- tıriyor; herkes», hattâ hakir Ermeniye, önünde kiminin iğildiği Bakülü adama, geveze Nadejda- ya, Tatyanayı kaçıracağına yemin eden adama karşı uyanmağa başlıyan derin bir acımak his- siyle sarsılıyordu. Hayatı yavaş yavaş, orta halli bir adamın hayatı tarzında teşekkül etmeğe baş- lıyorsa da, hüsnükabul göstermeğe mecbur ol- duğu tesadif ve sergüzeştler ki bir zıddıyet ha- sıl ediyordu. İsviçreden memleketine yolladığı bir mektup, Sen Jermene gönderdiği cansıkicı haberleri tamamlamış ve mazisinin sahifesini bu suretle kapatmasına medar olmuştu. Yalnızlığını biraz şenlendirmek için onaltı yaşında, dar omuzlu, el ve ayakları büyükçe henüz gençlik çağına giren çocuklara benziyen, otelci Klarenin kızı Tiz vardı. Bununla beraber Liz, tabii hareketleriyle, saf sözleriyle okadar şirkin bir kız değildi. Gürültüyü sevmiyen Mös- yö Antoninin yemeğini odasında hazırlar ve hoşuna giden sosyete hayatına biraz dikkat ettiği için kollarını kavuşturarak Mutun karşısına geçerdi. Kızcağız yemek listesini dikkatle ter- tip ediyor; ayni zamanda da, kiracısının arzu ve zevkiselimini bilmesi lâzımgeliyordu. Çün- kü bir gün, kendisi tarafından tercihen tertip edilen yemekler reddedilmişti. Daima sessiz du- Tan pansiyonerinin yüzündeki buruşukları gi- dermek için, mevzuu ekseriya Kamil dayıya temas eden, bazi küçük hikâyeler de anlatıyor ve Toni, hayatında ilik defa olmak üzere, kendisi için zahmete katlanan bu yavrucuğun iltifat ve ikramlarını şükraula karşılıyordu. Bir Pazar günü Liz, genç adamla beraber sinemaya gitmek istemiş, babasıda buna mem. nuniyetle rıza göstererek : UYANIŞ 319 — 14 numaradaki Mösyö, &minidir, demişti. Ona ne sebeble itimat gösteriyorlardı? Onu niçin tehlikeli zannetmiyorlardı ? Kendisi ödünç alınmış bir şahsiyet ve kanun harici olarak, bir takım şüpheli #edaikin himayesinde yaşamı- yor muydu? Klare, şişkebabını çevirirken : — Biz, sizinle iftihar ederiz, Namusunuz ve temiz ahlâkınız yüzünüzde okunuyor, diyordu. Sonra, Pansiyonerle dışarı çıkmak için Pazar günlerine mahsus elbisesini giymiş olan kızını memnun bir nazarla takibediyordu. Mur, böylece, yavaş yavaş, Klare nilesi sa- mimiyet ocağına girm ş ve Kamil dayıyıda bir tavla oyunu minasibetiyle tanımıştı. Bilvasıta vergilerin tahsildarı olan Mösyö Kamil Letibodiye, bir devlet memuriyle akra- balığından dolayı gurur duyan Lizin ölen an- nesinin kardeşiydi. Kamil dayı, ailesinin büyük Robespiyerden geldiğini ve Konvansiyonun bü- yük hatibinin hemşiresi olan Mari Robespiyerin bir zamanlar AÂrras noteri vatandış Letibodiye- nin zevcesi olduğunu büyük bir gururla anla» tıyordu. İhtilal zamanına ait vesaikle süslü zen- gin bir kütüphanesi vardı. Bilhassa, Mari Ro- bespiyerin yazdığı yazılar, kütüphanesinin en mümtaz bir mevkiini tutuyordu. Maksimiliyenin çerçeve içine alınmış mektupları ve eslâfinın portreleriyle müzeyyen eski çini tabakalar bü- tün duvarları süslüyordu. Mösyö Letibodiye, Rusyada yapılan cinayet ve şennaatlere lânet ederken, Avrupanın bir belâ, bir musibet gibi siyasi bir afetin sirayetinden kendisini muhafaza için şiddetli tedbirlere muh. taç olduğunu kuvvetli bir iddia ile anlatıyordu. Bolşevizme karşı olan korkusu tasavvur edilmi- yecek kadar büyüktü. Bir gün, makalelerin satırları arasından pek, belli olarak kayan tehlikeyi Mura göstermek istiyerek gazetenin birini açmış ve Mur, dik» katle gazeteye göz gezdirirken, Rusyaya ve Bol. Şevizme müteallik telgraflar arasında Nikolay Melikovun katline dair bir haber okumuştu. Mücrim tanılıyor ve yakalanması pek kat'i gibi görünüyordu. Harfler Murun gözleri önünde dansetmeğe başlamıştı. Artık beyaz sathin üzerinde yazılı Tatyana isminden başka bir şey görmüyor; sofra, bu perdenin üzerinde bakışlarından alev fışkıran, çehresi örtülü bir kadın görünüyor, perde ateş müşterilerin en oluyor, her şey karanlığa gömülüyor; yalnis ül ismi ışıklı harflerle parlamakta devam ediyordu. — Bitmedi — 4 v 8